کودک شما دیگر در هفته سی و نهم بارداری به طور کامل رشد کرده است و فقط مدت کمی باقی مانده تا به این دنیا پا بگذارد. در این هفته با درد‌ها و ناراحتی‌هایی رو به رو خواهید شد. بدن در حال آماده کردن خود برای زایمان است، به همین دلیل انقباض‌های این هفته مطمئنا غافلگیرتان می‌کند. در ادامه با تغییرات این هفته بیشتر آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: مراقبت های هفته سی و هشتم بارداری را جدی بگیرید

رشد کودک در هفته سی و نهم بارداری

نشانه های بارداری

  • در این هفته جنین به قد و وزن مورد قبولی رسیده است. می‌توانیم جنین را یک نوزاد کامل بدانیم
  • در این هفته مغز کودک به سرعت در حال رشد است و تا سه سال اول زندگی با همین سرعت به رشد خود ادامه می‌‌دهد
  • تا این هفته در بدن کودک به اندازه کافی چربی ذخیره شده است و این مقدار چربی از بدن او بعد از به دنیا آمدن محافظت می‌کند
  • در طی این دوره مواد مغذی و آنتی‌بادی‌ها به وسیله جفت از طریق مادر به نوزاد می‌رسد و به کودک کمک می‌کند تا با بیماری‌ها مبارزه کند
  • پوست جدید روی بدن کودک شروع به شکلگیری می‌کند و لایه‌های بیرونی پوست او شروع به ریختن می‌کند

قد و وزن کودک در هفته سی و نهم بارداری

در هفته سی و نهم بارداری وزن کودک حدود ۳.۱ تا ۳.۶ کیلوگرم است و قد او حدود ۵۰.۷ سانتی‌متر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: گزارش هایی از تجربه درد زایمان در خانم های باردار

تغییرات شایع بدنی

در هفته‌های پایانی بارداری تغییرات شایعی را تجربه خواهید کرد. یکی از تغییرات شایع بدنی در این هفته بزرگ‌تر شدن رحم شما است که باعث بیشتر شدن وزن خواهد شد.

نشانه‌های بارداری در هفته سی و نهم

به زودی با این نشانه‌ها رو به رو خواهید شد:

  • انقباضات برکستون هیکس: در این هفته با گرفتگی‌ها و فشار‌هایی در رحم خود مواجه خواهید شد. ممکن است این انقباض‌ها با گرفتگی‌های زایمان اشتباه گرفته شود. انقباض‌های مربوط به زایمان از قسمت بالای رحم شروع شده و به طور منظم و مرتب اتفاق می‌افتد
  • احساس فشار در ناحیه لگن: طی هفته‌های اخیر کودک به ناحیه لگن فشار بیشتری وارد می‌کند و با درد و ناراحتی‌هایی در این قسمت مواجه می‌شود
  • تخلیه موکوس یا خون: در این هفته خانم‌های بارداری با ترشحات پلاگ موکوس رو به رو خواهند شد. برای برخی از خانم‌ها این ترشحات ممکن است با خون همراه باشد. بر اساس نظر عده‌ای، وجود این ترشحات به منزله نزدیک شدن زایمان است، البته این نظر چندان علمی نیست

نشانه‌های زایمان

رزیم غذایی هفته سی و نهم بارداری

چند نشانه هشدار‌دهنده برای زایمان وجود دارد. بهتر است از وجود این علائم اطلاع داشته باشید. اگر چه در صورت نداشتن هیچ نوع علامتی، نباید نگران باشید. معمولا این علائم در مقایسه با سایر علائم متفاوت‌تر و به راحتی توسط پزشک قابل تشخیص است. اگر چنین علائمی داشتید، با پزشکتان تماس بگیرید با به بیمارستان بروید. با تعدادی از نشانه‌ها در ادامه آشنا می‌شوید:

پاره شدن کیسه آب

ممکن است ریزش آب را روی پا‌هایتان احساس کنید. این علائم نشان می‌دهد که کیسه‌های آمنیوتیک شما پاره شده است و تا چند ساعت دیگر احتمالا زایمان می‌کنید.

بیشتر بخوانید: بی حسی اپیدورال در هنگام زایمان چگونه انجام می‌شود؟

انقباض‌های مکرر در فواصل منظم

  • اگر انقباض‌های مکرری را به طور منظم دارید، احتمالا به لحظات زایمان نزدیک می‌شوید. عده‌ای از خانم‌های باردار در این هفته ممکن است هیچ انقباضی احساس نکنند
  • در هفته سی و نهم بارداری شکم شما بسیار بزگ و پوست آن تا حد زیادی کشیده شده است. برای تسکین درد‌های این هفته می‌توانید از تمرین‌های کششی یوگا استفاده کنید

زایمان طبیعی

اگر مایل به زایمان طبیعی هستید، می‌توانید از روش‌هایی برای آسان‌تر شدن روند زایمان استفاده کنید. در ادامه با تعدادی از این روش‌ها آشنا می‌شویم.

پیاده‌روی

یکی از این راه‌ها پیاده‌روی منظم است. اگرچه هنوز هیچ دلیل علمی مبنی بر این مسئله وجود ندارد؛ اما دانشمندان می‌گویند که نیروی جاذبه باعث پایین کشیدن کودک و آمدن او به دهانه رحم خواهد شد. فشار کودک نیز بر دهانه رحم باعث انعظاف‌پذیری و باز شدن آن می‌شود.

طب سوزنی

هنوز هیچ دلیل علمی برای این روش کشف نشده است. عده‌ای معتقدند این روش باعث تنظیم گردش خون و تحریک انعطاف‌پذیری دهانه رحم خواهد شد.

رابطه جنسی

رابطه جنسی با آزاد کردن هورمون‌هایی باعث القای زایمان می‌شود. تجربه ارگاسم هم با آزاد کردن هورمون اکسی‌توکسین موجب تحریک انقباض‌های رحم خواهد شد.

سونوگرافی

پیشنهاد ما این است در این هفته یک سونوگرافی انجام شود تا از وضعیت و موقعیت طبیعی کودکان برای زایمان اطمینان حاصل کنیم. در سونوگرافی صورت کودک و حتی مژه‌های او را می‌توانید به راحتی ببینید.

رژیم غذایی

هیچ دلیل علمی مبنی بر این مسئله وجود ندارد که غذا‌ها می‌توانند در این هفته باعث تحریک زایمان شوند. بهتر است از غذا‌هایی مصرف کنید که هضم آن آسان است. بهتر است از مصرف محصولات لبنی و غذا‌های چرب و گوشت قرمز در این هفته خودداری کنید.

باید‌ها

باید ها و نباید های بارداری

  • بهتر است غذا‌هایی مصرف کنید که به راحتی هضم می‌شوند، چون در غیر این صورت ممکن است با مشکلات گوارشی رو به رو شوید
  • از حمل و نقل به موقع به بیمارستان جهت وضع حمل اطمینان حاصل کنید

بیشتر بخوانید: تغذیه در بارداری؛ میوه های مناسب دوران بارداری

نباید‌ها

  • از خوردن غذا‌های چرب، سنگین و ناسالم در این هفته خودداری کنید. زیرا عوارض گوارشی ناخوشایندی برایتان خواهد داشت
  • در این دوره ممکن است با خونریزی لانه‌گزینی مواجه شوید. جای نگرانی وجود ندارد

شاید در هفته سی و نهم بارداری هستید یا به تازگی وضع حمل کرده‌اید. اگر خاطره یا تجربه‌ای از این دوران دارید، لطفا از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادران به اشتراک گذارید. همچنین می‌توانید با مطالعه مقاله علائم بارداری هفته به هفته از وضعیت مادر و جنین در کل دوران بارداری آگاه شوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید