پزشکان می‌گوید که عسل برای کودکان زیر دوازده ماه مناسب نیست و خوردن عسل در این سنین، احتمال بوتولیسم را افزایش می‌دهد. هاگ باکتری کلستروسودیوم بوتولونیوم در عسل یافت شده است. وقتی که کودک در این سنین عسل می‌خورد، این هاگ رشد خواهد کرد و پس از آن باکتری آزاد می‌شود و باعث بروز بوتولیسم خواهد شد.

بیشتر بخوانید؛ آیا می دانید مقدار غذای مورد نیاز کودک در سنین مختلف چه قدر است؟

البته امروزه محدودیت غذاهایی که کودکان می‌توانند بخورند بیشتر است. به عنوان مثال وقتی کودک شروع به خوردن غذای جامد کند، مجبور نیستید که غذاهای آلرژی‌زا را از او دور کنید. اما همچنان یک سری قوانین کلی وجود دارد، این قوانین عبارتند از:

  • قبل از دوازده ماهگی، شیر مادر یا شیر خشک را با شیر معمولی تعویض نکنید.
  • مصرف آبمیوه را محدود کنید. حتی اگر آبمیوه ۱۰۰ درصد پاستوریزه است، آن را در حد یک فنجان مصرف کنید. در روز می‌توانید حداکثر ۱۷۰ میلی‌لیتر آبمیوه به کودک خود بدهید. گرچه اگر کودک هیچ آبمیوه‌ای را مصرف نکند بهتر است.
  • از غذاهایی که احتمال ایجاد خفگی را دارند دوری کنید.

همچنین عسل برای کودکان هم تا کامل شدن اول سال زندگی او ممنوع است.

بوتولیسم کودکان

عسل برای کودکان

طبق تحقیقات CDC، کودکانی که دچار بوتولیسم هستند بسیار بی‌حال، دچار سوتغذیه، دچار یبوست، دارای گریه‌ای آرام و استخوان‌های ضعیف هستند. این علائم گسترش می‌یابد و باعث فلجی دست، پا و دیگر عضلات خواهد شد. سال ۲۰۱۳ حدودا ۱۳۵ مورد بوتولیسم کودکان در آمریکا رخ داد. البته همه این کودکان عسل حاوی بوتولونیوم را مصرف نکردند.

متاسفانه نمی‌توان یک کودک را کاملا از خطر بوتولیسم دور کرد. باکتری بوتولیسم در گرد و خاک هم موجود است. این باکتری ممکن است کف زمین، موکت و کف آشپزخانه باشد. حتی اگر این چند محل را تمیز کنید، ممکن است بازهم شاهد باکتری باشد. اما می‌توانید تمام تلاش خود را بکنید. خانه خود را به صورت روتین تمیز کنید و مانع ایجاد گرد و خاک شوید. همچنین عسل را از کودک خود دور کنید. بدین ترتیب ریسک بوتولیسم کودکان را کاهش داده‌اید.

بیشتر بخوانید؛ از چه زمانی می توانیم دادن تخم مرغ به کودک را شروع کنیم؟

بسیاری از والدین می‌دانند که عسل برای کودکان زیر دوازده ماه یکی از نامناسب ترین غذاها برای نوزادان محسوب می‌شود. در تغذیه کودک عسل یک خوردنی با ریسک بالا است. اما توجه کنید که باید از محصولات دیگری که حاوی عسل هستند هم دوری کنید. محصولاتی که در آن‌ها عسل به کار رفته هم خطرناک هستند. باید از تنقلاتی که در آن‌ها عسل وجود دارد هم دوری کنید.

البته عسل موجود در بیسکویت‌ها و شیرینی‌ها فرآوری شده است. البته شاید این عسل پاستوریزه نباشد و حاوی هاگ بوتولیسم باشد. اگر واقعا قصد دارید چنین تنقلاتی را به کودک زیر دوازده ماه خود بدهید، بهتر است از محتویات آن و دستور غذایی آن مطمئن شوید.

عسل برای کودکان

عسل برای کودکان

کودکانی که سن بالاتری دارند، امکان جذب بوتولیسم را دارند. اما روش جذب بوتولیسم یکسان نیست و به همین خاطر مشکلی برای خوردن عسل در سنین بالاتر وجود ندارد. دو راه دیگر به جز عسل وجود دارد که ممکن است یک نفر دچار بوتولیسم شود. راه اول بوتولیسم از طریق زخم است. راه دوم هم سم بوتولیسم حاضر در غذاهای بسته‌بندی و قوطی شده است.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید بدترین غذاها برای کودکان کدام غذاها هستند؟

عسل برای کودکان بالای دوازده ماه مناسب است. حتی در برخی موارد، روزانه یک قاشق از عسل خالص برای درمان آلرژی‌ها استفاده می‌شود. عسل خالص حاوی موادی است که به بیمار کمک می‌کند تا سیستم ایمنی قوی داشته باشد و با آلرژی‌ها مبارزه کند. همچنین به خاطر بسپارید که عسل همانند دیگر شیرینی‌ها، حاوی کالری زیادی است.

بیشتر بخوانید: عادت های خوب غذایی را در کودک خود پرورش بدهید

در کشورهایی مانند استرالیا عسل برای پوشاندن زخم هم استفاده می‌شود. عسل خواصی ضدمیکروب دارد که گاهی اوقات بهتر از آنتی‌بیوتیک‌ها به جنگ باکتری خواهد رفت. در پایان باید گفت که عسل برای کودکان زیر دوازده ماه مناسب نیست و مصرف آن را در ماه‌های ابتدایی توصیه نمی‌کنیم.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید