شب اول زایمان و چند ساعت اولی که از به دنیا آمدن مایه‌ی فرزند دلبندتان بعد از ماه‌ها بارداری میٰ‌گذرد، به دلایل مختلفی بسیار مهم است. این که چه کسی آن شب را در کنار شما می‌ماند، در به وجود آوردن یک شب اول خوب یا شبی که هرگز درباره‌ی آن هرگز صحبت نخواهید کرد نقش زیادی دارد. از کسانی که راحتی را برای شما فراهم می‌کنند گرفته تا کسانی که از لحاظ احساسی شما را حمایت کنند. مثلا دکتر که با دلایل مشخصی نقش مهمی را در شب اول پس از زایمان بر عهده دارد، اما افراد دیگری هم هستند که می‌توانند یک شب خوب و آرام را برای شما بسازند یا آن را به بدترین حالت در بیاورند. نقش‌هایی که به اندازه‌ی شایستگی‌شان به آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود.

کسانی  که می‌توانند شب اول زایمان شما را به بهترین شب تبدیل کنند

در ادامه مقاله از زبان یک مادر خاطرات شب اول زایمان را مرور می‌کنیم:

من هنوز هم می‌توانم تصویر محوی از کسانی که بعد از به دنیا آمدن اولین فرزندم، بیرون و داخل اتاق بیمارستان بودند را به یاد بیاورم. طبق تجربه‌ی من، بهترین آن‌ها کسانی بودند که با آرامش و خونسردی اجازه‌ی لذت بردن از بودن کنار فرزندم را به من می‌دادند. کسانی که بعد از زایمان در بهبود شرایط کمک می‌کنند و تو را در راه درستی برای عبور از این دوران قرار می‌دهند! مخصوصا که با به دنیا آمدن نوزاد معمولا توجه همه به آن جلب می‌شود. اما افرادی هستند که تو را فراموش نکرده‌اند.

متاسفانه هنگام تولد فرزند دومم، همراه و مراقبی در کنارم نبود. شاید همه فکر می‌کردند چون من قبلا یک بار این راه را طی کرده‌ام و از آن گذشتم، پس به آن توجه و مراقبت اولیه نیاز ندارم. یا شاید ندانسته تصور می‌کردند من به زمانی برای تنهایی سپری کردن در کنار فرزند و همسرم نیاز دارم. دلیل آن هر چه که بود، قدردان کسانی هستم که شب اول زایمان من در بیمارستان را همانگونه که به آن احتیاج داشتم، ترتیب دادند. حتی فراتر!

همسرتان

شب اول زایمان

بیشتر بخوانید: ۷ توصیه برای کمک به مادری که زایمان تروماتیک داشته است

نیاز به گفتن نیست اما شریک شما نقش حیاتی در شب اول زایمان که اغلب گیج کننده و طوفانی است، بازی می‌کند. مخصوصا اگر فرزند اول شما باشد! به طرز دردناکی من و همسرم به صورت کاملا واضح نمی‌دانستیم دقیقا باید چه کار کنیم! با این حال، بودن او در کنار من، حس شکست و بدی که می‌گذراندم را بسیار کمتر می‌کرد. او به من یادآوری میٰ‌کرد که ما در این شرایط با هم هستیم و با آزمایش و خطا و صبوری با هم، راه حلی برای آنچه پیش آمده بود یاد می‌گیریم. زمانی که ما در کنار هم شب اول زایمان در بیمارستان به همراه فرزند اولمان گذراندیم، ما را به هم نزیک‌تر کرد.

پرستاری که برای مراقبت بعد از زایمان شما تعیین شده

متاسفانه پرستار بعد از زایمانم، بی ادب و نامهربان بود. دقیقا بعد از چندین ساعت تحمل جراحی زایمان و تولد پسرم، من را غرق در اشک و درد تنها گذاشت. داشتن پرستاری که شب اول زایمان را دو برابر سخت‌تر می‌کرد، اصلا به آسان کردن وضعیت بعد از زایمان کمک نمی‌کرد. در نهایت درخواست پرستاری دیگر کردم. اتفاقا پرستار قبلی معذرت خواهی هم کرد، اما برای آن زمان معذرت خواهی خیلی کم بود، خیلی دیر شده بود!

مسئول غذای شب اول زایمان

غذای شب اول زایمان

از بعد از ظهر دوشنبه دردهای من شروع شد و تا حوالی غروب چهارشنبه ادامه داشت. در نتیجه برای مدت بسیار بسیار طولانی غذای خوبی نخوردم. آن هم در حالی که داشتم شرایط باور نکردنی و سخت فیزیکی را تحمل می‌کردم و نیاز به تغذیه خوب و قدرت کافی نیاز داشتم. در این شرایط تنها کسی که می‌توانست به من کمک کند تا قوای خود را دوباره باز یابی کنم مسئول غذای شب اول زایمان بود که با صبوری و مهربانی به من کمک کرد تا بتوانم در آن شرایط غذا بخورم.

بیشتر بخوانید: زایمان اپیدورال مناسب تر است یا بدون دارو؟

پدر و مادر

پدر و مادرم در شهر دیگری زندگی می‌کنند بنابراین وقتی هر دوی آن‌ها برای تولد فرزند اولم آمدند، نمی‌توانم احساساتی که در آن غرق شده بودم را توصیف کنم! احساسات بر‌‌انگیز بود وقتی می‌دیدم که آن‌ها زمان زیادی از زندگی روزمره‌ی خود را برای دیدن تغییرات من کنار گذاشته‌اند.

هیچ چیز مانند داشتن پدر و مادری حمایت کننده، آن هم زمانی که خودت در حال پیمودن راهی برای ساختن خانواده‌ای جدید هستی، دلگرم کننده نیست. چرخه‌ی زندگی بسیار چرخه‌ی زیبایی است.

مشاور شیردهی

Breastfeeding_after_childbirth

اولین تجربه‌ی من با مشاور تغذیه تنها چند ساعت پس از زایمانم بود. من نمی‌توانستم فرزندم را شیر بدهم و به شدت ناامید شده بودم. پرستار مخصوصم سریعا برای حل این مشکل با مشاور تغذیه قرار ملاقات تعیین کرد تا به حل مشکل من کمک کند. در حالی که من به خاطر افسردگی بعد از زایمان در نهایت موفق به شیردادن به فرزندم نشده بودم، آن زن به من باور داشت و طی یک روند بسیار ساده به من درست شیر دادن به فرزندم را تعلیم داد. او بسیار مهربان و صبور بود. دقیقا همان نوع شخصیتی که باید همراه هر مادری که شیر دادن به فرزندش را انتخاب کرده، وجود داشته باشد.

اگر شما هم تجربه‌ای در مورد شب اول زایمان خود دارید حتما از طریق بخش نظرات یا شبکه اجتماعی کودکت با والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید