حدود هشتاد درصد بچه‌ها حداقل یک خواهر یا یک برادر دارند. گاهی رابطه فرزندان ممکن است به دعواهای خواهر برادری تبدیل شود، اما خواهر و برادرها از هم چیزهای زیادی درباره زندگی می‌آموزند (اینکه چگونه مذاکره کنند، چگونه با مسائل برخورد کنند، چگونه تفاوت‌ها را درک کنند و بیاموزند با آن‌ها زندگی کنند). در این مقاله از کودکت، درباره رابطه خواهر برادری بیشتر صحبت می‌شود.

رابطه خواهر برادری تحت تاثیر عوامل گوناگونی مثل شخصیت قرار دارد. معمولا والدین می‌پرسند چگونه کودکانشان، با والدین و خانه و شرایط یکسان، تا این حد با هم متفاوت‌اند. در واقع، گاهی خواهر و برادرها بیش از آنکه به هم شبیه باشند، با هم متفاوت‌اند و این وظیفه پدر و مادر است که شخصیت منحصر به فرد هر یک از فرزندانشان را بشناسند.

عامل تاثیرگذار دیگر سن کودک است. کودکان در سنین مختلف رفتارهای متفاوتی دارند، برای مثال، کودک کم‌سن بیشتر درگیر دعواهای فیزیکی می‌شود و با بزرگ‌تر شدن، دعواها بیشتر لفظی و کلامی می‌شود. جنسیت کودکان نیز بر روابط خواهر و برادری اثر می‌گذارد، بسیاری از والدین معتقدند فرزندان هم‌جنس راحت‌تر با هم کنار می‌آیند.

والدین نقش مهمی در ایجاد رابطه خوب خواهر و برادری و کاهش اختلافات دارند. آن‌‌ها می‌توانند، با استفاده از چند تکنیک، هم اوقات خوشی برای فرزندانشان ایجاد کنند و هم به بهبود ارتباط بین خواهر و برادرها کمک کنند.

نکاتی برای ایجاد و تشویق رابطه خوب خواهر و برادری

رابطه خواهر برادری

۱. کودکان را با هم مقایسه نکنید

اول و مهم‌ترین نکته، که تمام متخصصان نیز به آن باور دارند، این است که با مقایسه کردن کودکان آن‌ها را روبه‌روی هم قرار می‌دهید. هرگز یکی از کودکانتان را به عنوان فرزند منتخب، محبوب و الگو انتخاب نکنید. بدانید که جملاتی مثل «خواهرت هیچ‌وقت با من اینجوری حرف نمی‌زنه» یا «چرا نمی‌تونی مثل برادرت کارهات رو خودت انجام بدی» جرقه‌ای برای ایجاد رقابت و رابطه بد است.

۲. سعی کنید بفهمید علت درگیری‌های خواهر و برادری چیست

آیا برای جلب توجه دیگری این کار را می‌کنند؟ یا وقتی خسته و کسل هستند، شروع به بحث و جدل می‌کنند؟ وقتی الگوی رفتاری نامناسب آن‌ها را پیدا کنید، می‌توانید قبل از وقوع هر نوع بحث و درگیری، از آن جلوگیری کنید. برای مثال، آن‌ها سر این موضوع درگیر می‌شوند که چه کسی در کدام قسمت میز بنشیند؟ راه‌حل این است که صندلی خاصی را به هر شخص اختصاص دهید و برنامه را چرخشی تغییر دهید. در کل، هدف این است که نقاط حساس روابط کودکان را پیدا کنید و برای جلوگیری از مشکلاتی که مدام منجر به بحث و جدل می‌شود، برنامه‌ای تهیه کنید.

۳. آن‌ها را در موقعیت و فعالیت‌های گروهی قرار دهید

بازی‌ها و فعالیت‌هایی تدارک ببینید که نیازمند همکاری و کار گروهی باشند و اعضای خانواده در قالب یک تیم با هدفی مشترک فعالیتی را انجام دهند. برای مثال، با هم کیک بپزید، به گردش در طبیعت بروید یا چیزی بسازید. وقتی اعضای خانواده با هم زمان می‌گذرانند، احساس جدا و منفرد بودن را از دست می‌دهند و به عنوان یک گروه متحد، زمان خوشی را برای هم ایجاد می‌کنند.

۴. به کودکان مهارت خوب گوش کردن را آموزش دهید

توانایی خوب گوش کردن به صحبت‌های دیگران مهارت مهمی برای کودکان است. این مهارت به آن‌ها کمک می‌کند با دیگران همدلی کنند و موضوعات را از دیدگاه دیگری ببینند. از موقعیت‌ها استفاده کنید و سعی کنید فضایی مهیا کنید که خواهر و برادرها به هم گوش دهند و برای فهمیدن دیدگاه و نظرات یکدیگر تلاش کنند.

۵. به کودکان احترام گذاشتن به یکدیگر را آموزش دهید

گوش دادن یکی از راه‌های نشان دادن احترام به یکدیگر است و احترام پایه اساسی ایجاد رابطه‌ای خوب است. به بچه‌ها گوشزد کنید با بقیه همانطوری رفتار کنند که دوست دارند با آن‌ها رفتار شود. احترام گذاشتن شامل درست صحبت کردن با یکدیگر، با صدای بلند حرف نزدن، به یکدیگر لقب ندادن، رعایت حد و مرز و اجازه گرفتن در صورت برداشتن وسایل یکدیگر است.

۶. تشویق روابط خوب

وقتی کودکان به خوبی با هم کنار می‌آیند، به آن‌ها بی‌توجهی نکنید و هر دو را تحسین کنید و قدردانی خود را ابراز کنید. با توجه کردن و دادن بازخورد به کودک، احتمال رفتارهای مثبت را افزایش می‌دهید.

۷. تاکید بر اهمیت روابط خانوادگی

برای کودکان توضیح دهید و مدام به آن‌ها یادآوری کنید که در روابط خانوادگی و به‌خصوص روابط خواهر برادری، نوعی از عشق و علاقه وجود دارد که با هیچ رابطه‌ای قابل مقایسه نیست. به آن‌ها یادآوری کنید ممکن است در حال حاضر دوستانشان را به خواهر یا برادرشان ترجیح دهند، اما در بزرگسالی، برای یکدیگر اهمیت بیشتری قائل خواهند بود و اهمیت چنین روابطی را بیشتر درک خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه در شش قدم، رقابت خواهر برادری را کاهش دهید؟

این مقاله توسط خانم نگین بخشی، روانشناس همکار با کودکت تالیف شده است.

شما می‌توانید فایل صوتی این مقاله را از اینجا بشنوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید