اگر به تازگی متوجه شدید الگوی خواب کودک شما تغییر کرده است و دیگر مثل همیشه به خواب نمی‌رود و بیدار نمی‌شود نگران نشوید. دوره تغییر الگوی خواب نوزاد در ابتدا اهمیت فراوانی ندارد. پس از چند ماه به دنیا آمدن کودک، شیردادن شبانه و چندبار بیدار شدن میان شب وجود دارد اما به صورت کلی مشکل خاصی در مورد خواب را حس نخواهید کرد. نوزاد خواب است، همسر شما و خودتان خواب هستید. اما باید متوجه باشید که بعد از سه ماه متوجه بروز تغییرات و مشکلات خواهید بود.

عوامل تغییر الگوی خواب نوزاد چهار ماهه

به این پروسه، دوره ۴ ماهه تغییر الگوی خواب کودک می‌گویند. این دوره زمانی اتفاق می‌افتد که چرخه خواب نوزاد شما به پایان می‌رسد. تغییر الگوی خواب و کاهش زمان خواب به صورت کلی بدین معناست که الگوهای طبیعی خواب تغییر می‌کند و نوزاد شما بیشتر بیدار خواهد بود و کمتر خواب طولانی خواهد داشت. یک نوزاد عموما در ماه‌های چهارم، نهم و هجدهم درگیر دوره ۴ ماهه تغییر الگوی خواب یا پسرفت خواب خواهد شد.

عوامل زیادی در کاهش خواب موثر هستند، اما اصلی‌ترین دلایل عموما رشد طبیعی و پیشرفت‌ نوزاد است. چهار دست و پا راه رفتن نوزاد یا رشد دندان تاثیر فراوانی بر روی تغییر الگوی خواب کودک خواهد داشت. پس به صورت ساده، با رشد نوزاد، او خواب کمتری خواهد داشت. اما می‌توانید جلوی این اتفاق را بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: استراتژی های ماهرانه برای خواباندن به موقع نوزادان

تغییر الگوی خواب نوزاد چهار ماهه در هر صورت رخ خواهد داد. باید توجه داشته باشید که می‌توانید با تغییر برخی عادات تاثیر پسرفت خواب را کمتر و کمتر کنید. نباید اجازه دهید که عادات خواب بد و ساعات خواب نامناسب برای نوزاد شما عادی شود و باید جلوی آن‌ها را بگیرید.

وقتی نوزاد به سن چهار ماهگی می‌رسد، کم کم سرش شلوغ می‌شود. او شروع به تکان خوردن بیشتر و چرخیدن می‌کند و کنترل بیشتری بر روی بدن خود دارد. خواب نوزاد هم کمتر می‌شود. ۸ ساعت خواب در شب و ۴ ساعت نیز به صورت پراکنده در روز رخ می‌دهد. پیش از این یک نوزاد ۱۶ ساعت به صورت پراکنده در طول روز می‌خوابد.

یک نوزاد با خواب کمتر مواجه می‌شود و شکلی شبیه به شکل خواب یک انسان بالغ را جذب می‌کند که در تمام زندگی همینطور خواهد بود. به علاوه اینکه این ساعت‌ها بین شب و روز متفاوت خواهد بود و دیگر برنامه خواب رحم وجود نخواهد داشت.

قبل از این دوره، کودک برنامه خواب رحم را دارد و می‌تواند سریعا بخوابد. این یکی از دلایلی است که می‌توانید نوزاد ۲ ماهه خود را با کمی تکان دادن در هر مکان و زمانی بخوابانید و نگران بیدار شدن آن‌ها نباشید. اما هنگامی که دوره پسرفت خواب آغاز می‌شود کودکان به راحتی به مراحل عمیق خواب فرو نمی‌روند و تا نیم ساعت ابتدایی به راحتی امکان بیدار شدن را دارند.

بیشتر بخوانید: خواباندن کودک بدون دردسر در طول شب چه اصولی دارد؟

نشانه های پسرفت خواب نوزاد چهار ماهه چیست؟

اگر نوزاد شما اگر قبل از این در طول شب به راحتی می خوابید، و ناگهان اکنون این ریتم به هم خورده، ممکن است رگرسیون یا پسرفت خواب باشد. مهم ترین نشانه به هم ریختن ناگهانی الگوهای خواب در حدود چهار ماهگی است.

از دیگر نشانه های پسرفت خواب نوزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نق و نوق
  • چند مرتبه بیدار شدن در طول شب
  • چرت کمتر
  • تغییر اشتها

راه‌حل تغییر الگوی خواب نوزاد چهار ماهه چیست؟

تکان دادن و نگه‌داشتن کودک در دوره پسرفت خواب کافی نیست و باید چندین کار دیگر نیز انجام دهید. تلاش کنید تا تمامی مزاحمت‌ها مانند صداهای اضافه و نور را حذف کنید و همچنین دمای اتاق را در حالتی مناسب نگه‌دارید تا بتوانید مقابل پسرفت خواب بایستید.

علاوه بر کنترل محیط خواب نوزاد، مهم است که ساعات خواب نوزاد را با ساعات خواب خود هماهنگ کنید. باید اینکار را انجام دهید چون چندین سال از زندگی او در کنار شما خواهد بود و بهتر است که با هم هماهنگ باشید. نوزاد در این دوره در ساعات طلوع مانند ۶ و ۷ صبح بیدار خواهد شد.

برخی والدین به امید اینکه نوزاد بیشتر بخوابد، او را دیرتر به خواب می‌فرستند و اینکار غلط است. بهتر است که کودک را در ساعات مناسب شب راهی خواب کنید تا یک خواب کامل شبانه را تجربه کنند. با اینکار شما جلوی به وجود آمدن یک الگوی خواب کوتاه را خواهید گرفت. اگر این الگو به وجود بیاید، کودک شما زودتر بیدار می‌شود و خسته‌تر از همیشه خواهد بود.

زودتر بخوابید و زودتر بیدار شوید. این الگویی است که به نوزاد شما کمک می‌کند که خوابی با ریتم طبیعی داشته باشد و جلوی خستگی او در طول روز را خواهد گرفت.

همانطور که گفتیم رشد فیزیکی نوزاد علاوه بر عوامل محیطی بر تغییر الگوهای خواب کمک خواهد کرد. در ۴ ماهگی، یک کودک حرکت بیشتری دارد و به همین خاطر قنداق کردن آن کمی خطرناک است. اما قنداق کردن به خواب کمک می‌کند و اینجا شما باید بین کیسه خواب نوزاد و امکانات معمولی خواب یکی را انتخاب کنید.

پسرفت خواب نوزاد

تماشا کنید: ویدیو: آموزش خواب به کودکان و تجربه‌های مژده شاه نعمت الهی

اگر برای خواب نوزاد از قنداق استفاده نکنید و از کیسه خواب استفاده کنید، همین باعث بیدار شدن نوزاد در نیمه شب خواهد شد. نوزاد همچنین نمی‌تواند دوباره به راحتی بخوابد و چرت بزند. بهترین انتخاب این است که از کیسه خواب‌هایی استفاده کنید که شبیه به لباس هستند. کیسه خواب مرلین یکی از این کیسه‌هاست. این نوع کیسه‌ها فضایی بین یک کیسه و قنداق هستند و برای نوزادانی که هنوز آمادگی کیسه خواب ندارند فوق‌العاده است.

خواب اهمیت فراوانی دارد

در پایان باید به چند نکته کلیدی دوباره اشاره کنیم. ساعات خواب زودتر، طراحی یک محیط خواب آرام‌بخش، داشتن چندین چرت خوب در طول روز و همچنین کنار رفتن قنداق، به نوزاد شما در مرحله تغییر الگوی خواب کودک کمک شگرفی خواهد کرد. نوزاد شما و خودتان به خواب خوب نیاز دارید. هیچ چیز پیچیده نیست و باید بتوانید با یک برنامه و محیط مناسب به یک خواب کامل خانوادگی دست پیدا کنید. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می‌توانید به قسمت خواب کودک در وبسایت کودکت سر بزنید.

این مقاله در تابستان ۱۴۰۰ توسط تیم تولید محتوی کودکت مورد بازبینی قرار گرفت.

 

یک دیدگاه

  1. برای منی که همیشه تا قبل از به دنیا اومدن پسرم عادت داشتم شبا بیدار بودم، خییلی سخته که خودمو تنظیم کنم باهاش و شب بخوابم. ولی مثل اینکه چاره ای نیست…

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید