همه ما در مورد رعایت بهداشت و دندان به خوبی می‌دانیم اما برای بسیاری از والدین این سوال وجود دارد که آیا تمیز کردن لثه کودک پیش از درآمدن دندان هم مهم است؟ معمولا بین ۴ تا ۱۶ ماهگی دندان درآوردن کودکان آغاز می‌شود. در این زمان لثه‌های کودک معمولا ورم می‌کند و خارش می‌گیرد و کودک ممکن است هر چیزی را برای کاهش درد و خارش به دهان ببرد که باعث جذب آلودگی در دهان شود. از آنجایی که لازمه‌ی درآمدن دندان‌های سالم و مرتب داشتن لثه‌های سالم و پاکیزه است رعایت بهداشت لثه کودک پیش از درآمدن دندان اهمیت پیدا می‌کند.

اشتباهی که بیشتر والدین مرتکب می‌شوند این است که با تصور اینکه دندان‌های شیری کودک در سن ۶ تا ۷ سالگی خواهد ریخت پس لزومی ندارد بهداشت آن‌ها را جدی بگیرند. اما نکته‌ای که والدین باید به آن توجه کنند این است که برای توجه به بهداشت دهان و دندان کودک لزومی ندارد تا درآمدن دندان‌های کودک صبر کنند. در حقیقت هر چه زودتر مراقبت از دهان و دندان کودک را آغاز کنید، آموزش آن به کودک و تبدیل آن به یک عادت روزمره برای کودک ساده‌تر خواهد بود و بعد از درآمدن دندان، کودک در مقابل مسواک زدن مقاومت نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید؛ زمان دندان درآوردن کودک شما چه وقتی است؟

تمیز کردن لثه کودک پیش از درآمدن دندان اهمیت دارد؟

جالب است بدانید باکتری‌ها پیش از درآمدن دندان کودک نمی‌توانند به لثه کودک آسیبی وارد کنند اما از آنجایی که گاهی اوقات هنگام درآمدن دندان لثه‌ها متورم می‌شود و زمان بیرون آمدن دندان از لثه قابل تشخیص نخواهد بود پس لازم است قبل از اینکه باکتری‌ها بتوانند به دندان‌های کوچک کودک آسیبی وارد کنند، دهان و لثه کودک را از وجود باکتری‌ها تمیز کنید.

چگونه لثه کودک را تمیز کنیم

تمیز کردن لثه کودک پیش از درآمدن دندان

برای تمیز کردن لثه کودک پیش از درآمدن دندان نیازی به مسواک وجود ندارد با یک تکه گاز استریل یا دستمال مرطوب نرم لثه کودک را از بقایای شیری که خورده است به خوبی تمیز کنید. باقی ماندن شیر در دهان کودک می‌تواند عاملی برای جذب آلودگی‌ها و پوسیدگی باشد.

تمیز کردن لثه‌ کودک در هر موقع از روز می‌تواند انجام شود ولی توجه کنید که حتما حداقل روزی یکبار این کار را انجام دهید تا برای کودک به یک عادت روزانه تبدیل شود.

یکی از نکات مثبت تمیز کردن لثه کودک پیش از درآمدن دندان این است که معمولا لثه کودک هنگام دندان درآوردن به شدت خارش می‌کند و دردناک می‌شود، هنگامی که برای تمیز کردن لثه‌ روی آن دست می‌کشید برای کودک خوشایند و آرام کننده خواهد بود.

بیشتر بخوانید؛ چه چیزی باعث ایجاد لکه‌ های سفید روی دندان‌ کودکان می‌شود؟

چه موقع باید برای کودک مسواک تهیه کنیم

تمیز کردن لثه کودک پیش از درآمدن دندان

معمولا اولین دندان‌های کودک که از لثه بیرون می‌آیند، دندان‌های جلویی لثه پایین هستند، این دو دندان معمولا با هم و در یک زمان بیرون می‌آیند. فراموش نکنید که دندان‌های شیری به اندازه دندان‌های اصلی اهمیت دارند پس به محض درآمدن دندان باید برای کودک مسواک مخصوص کودک که دارای شانه نرم است تهیه شود.

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) بعد از درآمدن دندان، شما باید روزانه در دو نوبت صبح و قبل از خواب دندان‌های کودک را به خوبی تمیز کنید، به خصوص اگر دادن غذا به کودک را شروع کرده باشید.

برای مسواک زدن دندان کودک به آرامی مسواک را از طرف داخل و خارج لثه به سمت بالا بکشید و اگر کودک شما اجازه می‌دهد به آرامی لثه و زبان کودک را هم تمیز کنید.

مسواک زدن در این سن می‌تواند باکتری‌هایی که موجب بوی بد دهان می‌شود را از بین ببرد، بله حتی کودک در این سن هم می‌تواند دچار مشکل بوی بد دهان شود.

پوسیدگی دندان توسط باکتری‌ها نه تنها دندان‌های اصلی بلکه می‌توانند دندان‌ها شیری هم ایجاد شود، از آنجایی که تغذیه کودک در سنین پایین بسیار مهم است پوسیدگی و خرابی دندان‌ها می‌تواند روی تغذیه و رشد کودک اثر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید؛ پاسخ به ۹ سوال رایج در مورد مراقبت از دندان کودک

چه موقع باید از خمیردندان برای مسواک زدن کودک استفاده کرد

تمیز کردن لثه کودک پیش از درآمدن دندان

معمولا تا پیش از ۳ سالگی استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید برای کودک توصیه نمی‌شود. بنابراین برای تمیز کردن  لثه کودک پس از درآمدن دندان استفاده از آب و پارچه تمیز کافی است. اما پس از ۳ سالگی با نظر پزشک استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید برای کودک مانعی ندارد با این شرط که فقط به اندازه یک نخود خمیردندان استفاده شود و کودکان خمیردندان اضافی را قورت ندهند.

در پایان به این موضوع توجه کنید که مراقبت از دندان‌های کودک در سنین پایین به اندازه بزرگسالی اهمیت دارد بنابراین در اولین فرصت بعد از تولد یک سالگی کودک حتما خود را برای معاینه به دندانپزشکی ببرید. مراقبت از لثه و دندان در ماه‌های اول بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات دندان مانند پوسیدگی است. همچنین خوردن تنقلات شیرین یکی از مهمترین عوامل در خرابی دندان در کودکان محسوب می‌شود که با رعایت رژیم غذایی سالم می‌توانید از بروز آن جلوگیری کنید.

هر گونه سوال، نظر یا تجربه‌ای در مورد بهداشت دهان و دندان در کودکان دارید حتما از طریق کودکت با والدین دیگر به اشتراک بگذراید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید