این احتمال وجود دارد هنگامی که شما نوزادتان را بغل می‌کنید ترجیح بدهید که او را از یک سمت از بدن در بغلتان نگه‌دارید که این سمت به احتمال زیاد سمت چپ شما است. اگر شما هم به بغل کردن از سمت چپ عادت دارید این مطلب را بخوانید، تحقیقات دلایل این کار را تشریح می‌کند.

طبق یکی از مطالعات انجام گرفته در علوم پرورشی نزدیک به ۸۵ درصد از زنان ترجیح می‌دهند نوزادانشان را از سمت چپ بدن خود بغل کنند که در این حالت دست آن‌ها دور کفل سمت چپ نوزاد حلقه خواهد شد. حتی اگر مادر چپ‌دست باشد از لحاظ آماری باز می‌بینیم که او نوزادش را از سمت چپ بدن بغل کرده است.

در طول سالیان دراز نظریه‌های بسیاری در رابطه با اینکه چرا مادران و پرستاران کودک ترجیح می‌دهند نوزادان را از سمت چپ بدن بغل کنند منتشر شده است. برخی از این نظریه‌ها فرض می‌گیرند که درک این موضوع به سادگی درک این حقیقت است که اکثریت افراد راست‌دست هستند بنابراین منطقی است که نوزادان را با دست چپ و از سمت چپ بغل کنند و دست راستشان برای حمل وسایل مهم و ضروری آزاد باشد و این موضوع با اینکه تا حدودی حقیقت دارد اما علم از حقایقی بیشتر از آنچه ما در این رابطه می‌دانیم پشتیبانی می‌کند.

نظریه تمایل به چپ (Left-Sided Bias)

در اصطلاحات علمی عبارت به کار رفته برای پرستاران و والدینی که نوزادانشان را از سمت چپ بدن بغل می‌کنند «تمایل به چپ» نامیده می‌شود. این فقط یک روش فانتزی برای بیان این مطلب است که مادر یا پدر نوزاد سمت چپ را ترجیح می‌دهند. یک مطالعه در زمینه طبیعت و ذات موجودات اینگونه تشریح می‌کند که تمایل به چپ در پستانداران در حقیقت به دلیل شیوه رشد و تکامل مغزی آن‌ها است.

مطالعات به بررسی این مساله پرداختند که فرزندان پستانداران در طبیعت و در واکنش عادی به وضعیت‌هایی که سبب ترس و پناه گرفتن آن‌ها در کنار مادرشان می‌شود از کدام سمت به مادر خود نزدیک می‌شوند. محققان به طور گسترده‌ای دریافتند که فرزندان حیوانات پستاندار از سمت چپ در کنار مادرشان جای می‌گیرند.

هنگامی که این رویه به انسان‌ها که پستاندار نیز محسوب می‌شوند تعمیم داده می‌شود اغلب شاهد سرزدن رفتار مشابهی در آن‌ها می‌شویم.

بیشتر بخوانید؛ چرا پسرها نسبت به دخترها به حمایت عاطفی بیشتری نیاز دارند؟

حقایق علمی ورای تمایل به چپ

بغل کردن نوزاد از چپ

همانطور که مشخص شد علت تمایل به چپ این است که نیمکره راست مغز سیگنال‌های خود را از سمت چپ بدن ما دریافت می‌کند. نیمکره راست بخشی از مغز است که مسئول تفسیر علائم دریافتی از محیط اطراف ما است و این سیگنال‌ها حاوی کدهایی برای نحوه مدیریت و هدایت روابط اجتماعی، برقراری رابطه و شکل‌دهی به دلبستگی‌های عاطفی و تشخیص مواقعی است که مثلا نوزادمان دچار اضطراب شده است. نیمکره راست مغز همچنین «ایجاد کننده دلبستگی‌های عاطفی» است که مسئول شکل‌دهی به بسیاری از احساسات مادرانه و پدرانه عاطفی و محبت‌آمیز نسبت به فرزندان است.

به این دلیل که نیمکره راست تنها قادر است وظیفه خود را با دریافت اطلاعات از چشم سمت چپ ما انجام دهد بنابراین منطقی است که ما به طور طبیعی تمایل بیشتری داشته باشیم تا نوزادانمان را از سمت چپ بغل کنیم. همچنین باید بدانید که بغل کردن نوزاد از سمت چپ بدن مزایای مختلفی در پی دارد مانند این حقیقت که نوزاد در این حالت به قلب مادر و ضربان آن نزدیک‌تر است و این مساله ممکن است به تنظیم درجه حرارت بدن نوزاد و آرامش بخشیدن به او کمک کند. در مجموع، بغل کردن نوزادان از سمت چپ عملی منطقی و معقول است. به طور خلاصه باید گفت که این عمل وظیفه ما را به عنوان والدین کودک آسان‌تر می‌کند.

البته این بدان معنی نیست که تمام والدین نوزادان و کودکانشان را از سمت چپ بغل می‌کنند اما می‌توان آن را یک نظریه جالب توجه در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید؛ اضطراب والدین و نقش آن در سلامت روانی فرزندان

تا به حال دقت کرده‌اید شما نوزاد خود را از کدام سمت بدن بغل می‌کنید؟ اگر به نکته جالبی در این باره رسیدید حتما از طریق وبسایت کودکت با سایر والدین به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید