از این راهنمای گام‌به‌گام برای یادگیری نحوه تعویض پوشک یک‌بارمصرف معمولی استفاده کنید. البته هیچ راه درستی برای تعویض پوشک نوزاد وجود ندارد. با گذشت زمان، ممکن است خودتان روشتان را بهبود دهید. در شرایطی که بتوانید در اتاقی نیمه‌تاریک و زمانی که کودک تقریباً خواب است پوشکش را عوض کنید.

قبل از شروع، لیست تهیه‌شده از لوازم پوشک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام لوازم مورد نیاز را در اختیار دارید. در ضمن اگر مادری هستید که فرزندتان در مرحله گرفتن از پوشک است به این مقاله کودکت مراجعه کنید.

گام اول: محل تعویض پوشک نوزاد را آماده کنید

محلی گرم و تمیز برای تعویض پوشک نوزاد آماده کنید. اگر از میز مخصوص تعویض پوشک استفاده نمی‌کنید، پتو، حوله یا تشک تعویض را روی زمین یا تخت پهن کنید.

پوشک تمیز جدید را باز کنید و نیمه پشتی (نیمه‌ای که زبانه‌هایی به دو طرف دارد) را زیر نوزاد قرار دهید. قسمت بالای نیمه پشتی باید تا کمر کودک بیاید. اکنون پوشک تمیز آماده استفاده است و از میز تعویض پوشک در برابر کثیف شدن محافظت می‌کند (اگر پوشک قبلی خیلی کثیف شده باشد، ممکن است بخواهید هنگام تمیز کردن نوزاد، به‌جای پوشک تمیز، پارچه، حوله یا پد یک‌بارمصرف زیر کودک بگذارید).

نکته ایمنی: اگر محل تعویض پوشک نوزاد در سطحی مرتفع مانند میز مخصوص تعویض پوشک قرار دارد، در تمام مراحل یک دستتان را روی کودک بگذارید. حتی یک ثانیه هم کودکتان را بدون مراقبت رها نکنید، حتی باوجود کمربند.

گام دوم: لایه‌های پوشک را جدا کنید

زبانه‌های پوشک کثیف را باز کنید. برای اینکه به کودک نچسبند، آن‌ها را تا کنید.

گام سوم: اقدامات احتیاطی را انجام دهید

نیمه جلویی پوشک کثیف را پایین بکشید. اگر فرزندتان پسر است، می‌توانید آلت تناسلی او را با پارچه تمیز یا پوشک دیگر بپوشانید تا به خودش و شما ادرار نکند.

گام چهارم: کثیفی‌ها را کنترل کنید

اگر در پوشک کودکتان مدفوع وجود دارد، از نیمه جلویی پوشک برای پاک کردن بیشتر مدفوع از باسن کودک استفاده کنید.

گام پنجم: مراقب سطح تعویض پوشک باشید

پوشک کثیف را از نیمه‌ای که زیر کودک قرار دارد، به حالتی که سمت تمیز بالا باشد، تا کنید (این کار لایه‌ای محافظتی بین پوشک تمیز و باسن کثیف کودک ایجاد می‌کند). برای انجام این کار با گرفتن هر دو قوزک پا با یک دست و بلند کردن آرام به بالا، باسن کودکتان را از روی میز بلند کنید.

گام ششم: از جلو به عقب پاک کنید

جلوی کودکتان را با پارچه یا دستمال تمیز پاک کنید. اگر فرزندتان دختر است، از جلو به عقب او را تمیز کنید (به سمت باسن). این کار باعث جلوگیری از ایجاد عفونت باکتریایی می‌شود.

گام هفتم: به چین‌ها توجه کنید

اگر در پوشک کودکتان مدفوع هست، دستمال مرطوب دیگری بردارید و باسن او را تمیز کنید. شما می‌توانید پاهایش را بلند کنید  یا به‌آرامی به یک سمت بغلتانید و پس از تمیز کردن به‌سمت دیگر بغلتانید. حتماً چروک‌های ران و باسن او را تمیز کنید.

گام هشتم: برای خشک شدن زمان بگذارید

تعویض پوشک نوزاد

اجازه دهید پوست کودک در هوای آزاد خشک شود یا با پارچه تمیز او را خشک کنید. برای کمک به درمان یا جلوگیری از بثورات پوشک، ممکن است بخواهید از کرم یا ژل مخصوص استفاده کنید.

گام نهم: کثیفی‌ها را دور از دسترس قرار دهید

پوشک کثیف را بردارید. آن را کنار و دور از دسترس بگذارید. کودکتان قبل از اینکه شما متوجه شوید، تکان می‌خورد و به آن چنگ می‌زند، بنابراین اگر می‌خواهید از آلودگی و کثیفی بزرگ‌تر جلوگیری کنید، این مرحله را نادیده نگیرید.

گام دهم: نشت را به حداقل برسانید

اگر مرحله یک را انجام داده باشید، اکنون پوشک تمیز زیر کودکتان آماده استفاده است. نیمه جلویی آن را تا شکم کودک بالا بکشید. اگر فرزندتان پسر است، آلت تناسلی او را پایین بگیرید تا احتمال ادرار کردن به بالای پوشک کمتر شود.

اگر مدفوع از قسمت پشتی پوشک نشت می‌کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سایز پوشک را افزایش دهید. وزن‌های ‌نوشته‌شده روی بسته‌بندی پوشک فقط دستورالعمل است و ممکن است کودکتان زودتر به سایز بزرگ‌تر نیاز داشته باشد.

گام یازدهم: اقدامات احتیاطی مربوط به نوزاد

اگر نوزادتان تازه متولد شده است، از پوشاندن بند ناف تا زمانی که خشک شود و بیفتد خودداری کنید. می‌توانید از پوشک‌های یک‌بارمصرفی که برش مخصوص بند ناف دارند استفاده کنید یا نیمه جلویی همان پوشک معمولی را تا کنید.

گام دوازدهم: پوشک را مرتب کنید تا نوزاد راحت باشد

اطمینان حاصل کنید که بخشی از پوشک که بین پاهای کودک قرار دارد به اندازه کافی و میزانی که کودک راحت باشد باز شود. جمع شدن بیش از حد پوشک در این ناحیه می‌تواند باعث ایجادی چروک و ناراحتی شود.

گام سیزدهم: ببندید

پوشک را از دو طرف با کمک زبانه‌ها ببندید. پوشک باید محکم باشد، اما نه آن‌قدر که تنگ شود و فشار بیاورد. مطمئن شوید که زبانه‌ها به پوست کودکتان نچسبیده باشند.

گام چهاردهم: موفقیت

پوشک تعویض شد!

گام پانزدهم: امنیت کودک را تأمین کنید

درحالی‌که محل تعویض پوشک را تمیز می‌کنید، به کودک لباس بپوشانید و او را در مکان امنی قرار دهید، مانند روی زمین در کنار اسباب‌بازی‌ها یا درون گهواره‌اش.

گام شانزدهم: با احتیاط آن را دور بیندازید

پوشک کثیف را تا کنید، آن را با زبانه‌هایش ببندید و در سطل زباله یا سطل مخصوص پوشک‌های کثیف بیندازید. اگر قابل بازیافت است، طبق دستورالعمل سازنده‌اش آن را دور بیندازید.

اگر بیرون از خانه‌اید، کیسه‌های پلاستیکی یا زیست‌تخریب‌پذیر را به همراه داشته باشید تا اگر جایی برای دور انداختن پوشک‌های کثیف پیدا نکردید، داخل آن‌ها بیندازید.

گام هفدهم: دستان خود را بشویید

دست‌های خود را کاملاً بشویید یا اگر نمی‌توانید به سینک برسید، از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید. همین است، شما انجامش دادید!

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید