آیا کودکتان از حمام کردن می‌ترسد؟ برخی از کودکان به دلایل خاص خود از حمام کردن می‌ترسند که البته این ترسیدن کودک از حمام یک امر شایع بین آن‌ها است، مخصوصا وقتی بزرگ‌تر شده و به سنین خردسالی پا می‌گذارند. اگر کودکتان به ناگاه چنین ترسی از حمام از خود نشان داده است باید دید چه عواملی سبب ایجاد این ترس شده‌اند و چگونه می‌توان کاری کرد که مشکل ترسیدن کودک از حمام مرتفع شود؟

همزمان با بزرگ‌تر شدن نوزاد و رسیدنش به سنین کودکی او ممکن است بسیاری از مشغولیت‌ها و عادات دوران نوزادیش را هم کنار بگذارد. شما متوجه می‌شوید که کودکتان مشغولیت‌ها و عادات جدیدی پیدا کرده است. یکی از همین عادات و ویژگی‌های شخصیتی که به ناگهان در وجود کودک پدیدار می‌شود ترسیدن کودک از حمام است‌.

بیشتر بخوانید: حمام کردن کودک؛ خطرات و توصیه هایی که والدین باید به آن توجه کنند

دلایل ترسیدن کودک از حمام

چه عواملی ورای این حالت ترس کودک وجود دارند؟ چرا کودک شما به ناگاه از حمام می‌ترسد؟ در ادامه پاسخ این پرسش‌های شما آورده شده است.

دلایل ترسیدن کودک از حمام

  • در حین اینکه شما ممکن است از علت دقیق ترسیدن کودک از حمام آگاه نباشید اما این احتمال وجود دارد که کودکتان در حال آگاه شدن از محیط اطرافش است. او متوجه شده است که آب از مجرای فاضلاب پایین می‌رود و در نتیجه می‌ترسد که خودش هم مثل آب از مجرای فاضلاب پایین برود.
  • دلایل دیگری هم ممکن است وجود داشته باشد مانند اینکه کودک از وارد شدن صابون به چشمانش بترسد، از افتادن دوش روی سر خود واهمه داشته باشد یا نگران لیز خوردن در حمام باشد.
  • قوه تخیل کودک بسیار قوی است و این سبب می‌شود که او چیزهایی در خیال خود ببیند و بشنود و آن‌ها را به شکل ترسناکی برای خودش تعبیر کند. بسیاری از کودکان چیزهای عجیب وغریبی در مورد شرایط عادی از خود می‌سازند و داستان‌های ترسناکی در ذهن خود می‌بافند.
  • گاهی اوقات ترسیدن کودک از حمام به دلیل وجود حباب‌های درون آب است که سبب می‌شوند او نتواند ته وان حمام را ببیند. این حالت او را از تمام موجودات ناشناخته‌ای که ممکن است زیر این حباب‌ها تکان تکان بخورند می‌ترساند.

نکاتی برای غلبه کردن به ترسیدن کودک از حمام

نکاتی برای غلبه کردن به ترسیدن کودک از حمام

هرچند که ترسیدن کودک از حمام چه دختر باشد و چه پسر یک شبه رفع نخواهد شد اما شما باید این ترفندها را امتحان کنید تا به کودکتان کمک کنید به تدریج به این ترس‌های خود از حمام غلبه کند:

۱. به حمام کردن کودک روح تازه‌ای ببخشید

چه کسی است که از یک حمام کردن رویایی لذت نبرد؟ مقداری حباب صابون را در وان حمام کودکتان بریزید و تعدادی هم اسباب‌بازی مخصوص حمام درون وان بیندازید. کودک شما با دیدن حباب‌های رنگارنگ صابون و اسباب‌بازی‌های کوچولو و بامزه امکان دارد وسوسه شود که پا به درون وان بگذارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته ضروری برای مراقبت از موهای کودک

۲. یک حمام دونفره داشته باشید

خودتان اول وارد وان شوید و با این اسباب‌بازی‌های کوچولو و بامزه بازی کنید و حباب‌های صابون را روی آب فوت کنید. بدون اینکه به کودک نگاه کنید طوری وانمود کنید که انگار خیلی دارد بهتان خوش می‌گذرد. با دیدن لذت بردن شما از حمام کردن، کودکتان هم مایل خواهد بود که به شما ملحق شود.

۳. روی سرگرم شدن و خوشگذرانی متمرکز شوید

سرگرم کردن کودک در حمام

در وهله نخست و قبل از اینکه بخواهید کودک را حمام کنید سعی داشته باشید که صرفا روی بازی کردن با او متمرکز شوید. اگر کودک متوجه شود که حمام کردن در واقع سرگرم‌کننده است ترسیدن کودک از حمام به خودی خود رفع خواهد شد و او ازاین کار لذت خواهد برد. شما بعدا هم می‌توانید تن و بدن کودکتان را بشویید.

۴. اندکی آزمایش روی کودک انجام دهید

شما به عنوان والدین کودکتان باید به طور مستمر مواردی را در مورد کودک آزمایش و بررسی کنید تا به تدریج او را به حمام کردن علاقه‌مند کرده و سبب رفع ترسیدن کودک از حمام شوید.

  • برایش یک وان حمام جدید یا اسباب‌بازی‌های جدید بخرید.
  • در مورد اسباب‌بازی‌های مخصوص حمام داستان‌های جالبی برایش تعریف کنید.
  • او را تشویق کنید یک کلاهک مخصوص حمام روی سرش بگذارد تا آب کف‌آلود شامپو وارد چشمانش نشود.
  • اگر کودک از وارد شدن به وان حمام می‌ترسد پس او را با سردوش حمام کنید.

۵. وان حمام را جلوی چشم کودک آماده کنید

حمام کودک در وان

اگر کودک ببیند که شما در حال آماده کردن وان برای حمام او هستید امکان دارد کمتر دچار ترس شود. دوش را باز کنید و به او نشان دهید که چگونه آب از دوش حمام به درون وان می‌ریزد و آن را پر می‌کند. در وهله نخست وان را با مقدار کمی آب پر کنید و در صورت ترس کودک از حباب از آن استفاده نکنید.

۶. کودک را تحت فشار نگذارید

هرگز کودک را برای حمام کردن تحت فشار نگذارید زیرا ممکن است نتیجه برعکس بدهد. در عوض او را با گفتن کلمات تسکین‌دهنده مانند « نگران نباش مامان کنار تو است»، «هرگز اجازه نخواهم داد صدمه ببینی یا لیز بخوری» و غیره آرام کنید. او را در آغوش بگیرید تا بفهمد که همه حرف‌هایتان صحت دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک چند ماهگی است؟

۷. ماساژ خیس

ماساژ خیس کودک

به جای حمام کردن کودک گاهی اوقات با یک تکه پارچه نرم بدن او را بسابید. لزومی ندارد که او را درست در روزی که کمی بی‌قرار است داخل وان حمام بگذارید بلکه ماساژ دادن بدن کودک به صورت طولانی و ملایم سبب ایجاد احساس آرامش در وجود کودک خواهد شد. این روش همچنین سبب به وجود آمدن یک نوع پیوند عاطفی بین شما و کودکتان می‌شود.

ما متوجه هستیم هنگامی که کودکتان تنها با شنیدن کلمه حمام کردن شروع به اوقات‌تلخی می‌کند یا خودش را به درودیوار می‌کوبد برای شما خسته‌کننده است اما درنظر داشته باشید که این موضوع یک مرحله زودگذر در زندگی کودکتان است و به زودی مرتفع خواهد شد.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید