کار‌شناسان بر این باور هستند که استفاده زود هنگام از پروتئین بادام زمینی باعث کاهش ایجاد آلرژی در کودکان می‌شود. اما تحقیقات جدید نشان می‌‌دهد که والدین در این باره مطمئن نیستند. در این مطلب به پرسش آیا بادام زمینی برای کودکت ضرر دارد پاسخ می‌دهیم.

به جای اجتناب از همه محصولات بادام زمینی بخاطر ترس از آلرژی بهتر است که از ۴ تا ۶ ماهگی غذاهای حاوی بادام زمینی به نوزاد داده شود. مطالعات جدید نشان می‌دهد که این کار موجب کاهش خطر آلرژی می‌شود. با اینکه گروه‌هایی همانند آکادمی اطفال آمریکا این توصیه‌های تغذیه‌ای جدید را تایید می‌کنند اما بسیاری از والدین متقاعد نشده‌اند که باید مطابق با مطالعات جدید به این توصیه‌ها عمل کنند.

اگرچه طبق توصیه‌های قدیمی استفاده از بادام زمینی برای کودک را تا پیش از رفتن کودک به مهدکودک مناسب نمی‌‎دانستند، ولی مطالعات اخیر نشان می‌‎دهد که شروع مصرف بادام زمینی در سنین پایین‎‌تر باعث کاهش واکنش‌های آلرژیک، بخصوص در کودکانی که حساسیت بیشتری دارند می‌‎شود. آکادمی اطفال آمریکا و دیگر سازمان‎های بهداشتی بر این اعتقادند که در حال حاضر شواهد علمی وجود دارد که تولیدکنندگان خدمات بهداشت و سلامتی باید استفاده از محصولات حاوی بادام زمینی در کشور‎هایی که مصرف آن متداول است را در رژیم غذایی نوزادان بین ۴ تا ۱۱ ماهگی که خطر بروز آلرژی در آنان زیاد است قرار دهند. زیرا تاخیر در استفاده از بادام زمینی برای کودک موجب افزایش ریسک ایجاد آلرژی می‌‎شود.

بیشتر بخوانید: والدین در رابطه با حساسیت غذایی در کودکان باید چه کارهایی کنند؟

اما در تحقیقات اخیر از زنان باردار و مادران جدید که در سالنامه آسم، آلرژی و ایمونولوژی منتشر شده است، تقریبا یک سوم آن‌ها اذعان داشته‌اند که توصیه‌های جدید را نشنیده‌‏اند و بیشتر از نیمی از آن‌ها گفته‌اند که توصیه‎های جدید را دنبال نمی‌کنند، چون برایشان مهم نیست. تنها ۳۱ درصد گفته‌اند که حاضرند بادام زمینی را از شش ماهگی به نوزادان خود بدهند.

چطور و چه اندازه بادام زمینی برای کودک را آماده کنیم؟

آیا غذای حاوی بادام زمینی برای کودک ضرر دارد؟با توجه به افزایش میزان آلرژی غذایی و آلرژی به بادام زمینی که رایج و خطرناک است. بهتر است هرکاری که می‌توانیم برای جلوگیری از بروز آن انجام دهیم. به همین خاطر برخی از نکات متداول در ادامه ارائه شده است:

اگر فرزند شما به علت سابقه آلرژی به تخم‌مرغ یا اگزمای شدید ریسک بالای ابتلا به آلرژی را داشته باشد، با یک متخصص برای آزمایش آلرژی و مشاوره در مورد مصرف بادام زمینی برای کودک صحبت کنید. اگر آزمایش آلرژی در مورد بادام‌زمینی منفی بود، با متخصص در مورد مصرف آن بین ۴ تا ۶ ماهگی صحبت کنید و این‌که چطور اولین تغذیه کودک آغاز شود. اگر کودک شما به علت اگزما خفیف یا متوسط، در معرض ابتلا به آلرژی خفیف تا متوسط است، شروع غذاهای حاوی بادام زمینی برای کودک را از ابتدای ماه ششم در هنگام شروع مصرف غذاهای جامد آغاز کنید. اگر احتمال افزایش ریسک در کودک شما وجود ندارد، مصرف غذاهای حاوی بادام‌زمینی را پس از شروع غذاهای جامد آغاز کنید (اما این کار را در یک سالگی کودک انجام دهید).

بادام زمینی برای کودکهنگامی‌که می‌خواهید برای اولین بار به کودک بادام‌زمینی بدهید، زمانی را انتخاب کنید که کودک سالم باشد، سرما نخورده باشد و یا مشکل دیگری نداشته باشد. اولین تغذیه کودک را در منزل، نه در مهدکودک آغاز کنید و حتما فرد دیگری برای مراقبت همراه شما باشد. از دادن انواع آجیل که خطر خفگی برای کودکان زیر ۴ سال را به همراه دارند اجتناب کنید. در عوض، یکی از این پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی را امتحان کنید:

دو قاشق چای‌خوری سرخالی کره بادام‌زمینی را با دو قاشق چای‌خوری آب گرم رقیق کنید و هم بزنید تا کامل حل شود. بگذارید تا خنک شود، سپس قبل از دادن به کودک اگر نیاز بود بیشتر رقیقش کنید.

دو قاشق چای‌خوری سرخالی کره‌بادام زمینی (یا دو قاشق چای‌خوری پودر کره بادام‌زمینی) را با ۲-۳ قاشق غذاخوری پوره میوه یا سبزی مخلوط کنید و هم بزنید تا کاملا یکدست شود. یا پفک‌های حاوی بادام‌زمینی به کودک خود بدهید. آن‌ها به اندازه کافی نرم هستند تا در دهان آب شوند. همچنین می‌توانید برای نوزادان کمتر از هفت ماه، این پفک‌ها را با آب نرم‌تر کنید.

بیشتر بخوانید: مضرات نمک و شکر موجود در مواد غذایی برای کودک

زمانی که برای اولین بار بادام زمینی را به کودک دادید، ۱۰ دقیقه صبر کنید اگر علائمی از آلرژی را مشاهده نکردید به غذا دادن ادامه دهید. علائم آلرژی خفیف عبارتند از بثورات جلدی یا کهیر اطراف دهان یا صورت. علائم حاد یک واکنش شدید که نیازمند کمک فوری پزشکی است شامل تورم لب‌ها یا زبان، استفراغ و مشکل تنگی نفس است. اگر کودک شما واکنش آلرژیکی نداشت به دادن بادام زمینی به طور منظم ادامه دهید. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند تا برای دریافت پروتئین بادام زمینی برای کودک ، سه بار در هفته به نوزادان بادام‌زمینی داده شود. همچنین با توجه به اینکه واکنش آلرژیک به بادام زمینی رو به افزایش است اما ۹۸ درصد کودکان واکنش شدیدی به آن ندارند. ‎

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید