روز اول پیش‌ دبستانی ممکن است برای والدین و کودک روز سختی باشد. این اولین باری است که طرفین برای مدتی طولانی در روز کنار هم نیستند. بسیاری از کودکان مشتاق اولین روز پیش‌ دبستانی هستند، اما تجربه جدید دلهره هم به همراه دارد. نگاه درست به این موضوع می‌تواند مرحله گذار مناسبی برای والدین و کودک ایجاد کند.

در این مقاله کودکت، به ۹ نکته درباره بهتر شدن روز اول پیش‌ دبستانی پرداخته می‌شود.

۱. انتظار ایجاد کنید

اولین روز پیش‌ دبستانی

بیشتر بخوانید: نیازهای کودکان در روزهای اول مدرسه چیست؟

کودکان به صورت طبیعی کنجکاو، فعال و مشتاق داشتن تجربه‌های جدید هستند. به گفته متخصصان، می‌توانید از این سال‌ها بهره ببرید تا یادگیری را پایه‌گذاری کنید.

قبل از اولین روز پیش‌ دبستانی، مفاهیمی همچون در صف ایستادن را به کودک یاد دهید. شناخت اعضای بدن و شمردن اشیاء هم مبحث خوبی است. این دانایی یک دانایی پیش‌فرض است که باعث می‌شود کودک شما اعتماد به نفس بیشتری در اولین روز پیش دبستانی داشته باشد. از دیگران هم در این باره کمک بخواهید.

۲. به بدن اهمیت دهید

خانم الین تیلور کلاوس (Elaine Taylor-Klaus)، یکی از متخصصان تربیت کودک، به والدین نکاتی را گوشزد می‌کند. او می‌گوید: «خواب کافی، آب و پروتئین برای کودک اهمیت زیادی در طول روز دارد. حاضر کردن کیف و لباس مهم است، اما با کودک خود صحبت کنید و نکاتی درباره بدنش به او بگویید. به کودکان بگویید اگر گرسنه یا تشنه باشند، غرغرو خواهند شد و بعد از یک چرت، غذا یا نوشیدنی، حال بهتری خواهند داشت.»

۳. شب قبل را برنامه‌ ریزی کنید

اولین روز پیش‌ دبستانی پر از استرس است، اما شب قبل آن هم می‌تواند استرس‌زا باشد. والدین درگیر جمع کردن وسایل و آماده کردن غذا برای کودک هستند. سرتان شلوغ است و بی‌برنامه بودن به شما آسیب می‌زند. اما می‌توانید استراتژی دیگری داشته باشید. از کودک خود کمک بخواهید، وظایف کوچکی را به کودک بسپارید و در وظایف بزرگ‌تر از او کمک بخواهید.

۴. سر وقت باشید

زمان بیدار شدن را از یک هفته زودتر تمرین کنید. وقتی کودک را صبح بیدار می‌کنید، کودک کم‌کم به بیدار شدن در این ساعت عادت می‌کند. ممکن است در حالت عادی، کودک شما دیرتر از ساعت مدرسه بیدار شود. در این صورت، حتما نیاز به تمرین است، با تمرین، اولین روز پیش‌ دبستانی روز خوبی خواهد بود.

۵. احساسات خود را کنترل کنید

اولین روز پیش‌ دبستانی

بیشتر بخوانید: راهکار هایی برای کاهش اضطراب کودک در روز اول مدرسه

کودکان به راحتی متوجه احساسات افراد اطراف خود می‌شوند. فرستادن کودک به مدرسه و کنار آمدن با اولین روز پیش دبستانی قدم بزرگی برای والدین است. این نشانه‌ای از بزرگ شدن کودک است. اگر احساس نگرانی یا ناراحتی دارید، این احساس به کودک هم منتقل می‌شود. کودک حس می‌کند او هم باید ناراحت و نگران باشد. پس به احساسات خود مسلط باشید و حس مثبتی به کودکتان بدهید.

۶. اولین روز پیش‌ دبستانی را تصور کنید

فکر کردن به اتفاقات پیش رو کمک بزرگی به کودک خواهد کرد. با این کار، دیگر غافلگیری خاصی وجود نخواهد داشت و کودک حس ناراحتی نخواهد کرد. کودکان خود را به تصور کردن تشویق کنید. به آن‌ها بگویید مدرسه را تصور کنند و چندین برنامه مختلف را در نظر بگیرند که اگر اتفاق خاصی افتاد غافلگیر نشوند.

اگر زمان و اشتیاق لازم را دارید، می‌توانید کتابچه کوچکی با کودک خود طراحی کنید. دفتری انتخاب کنید و اتفاقات مختلف را با کودک خود نقاشی کنید؛ هر صفحه یک اتفاق را توصیف می‌کند. از معلم کودک بپرسید و نکاتی درباره اتفاقات اولین روز پیش دبستانی را جویا شوید.

۷. به مدرسه سر بزنید

بهتر است قبل از اولین روز پیش دبستانی، سری به مدرسه بزنید. پیش دبستانی قدم بزرگی برای کودکان است و مدرسه جایی خواهد بود که کودک زمان زیادی را آنجا خواهد گذراند. اگر مسئولان مدرسه اجازه می‌دهند، با کودک سری به مدرسه بزنید. می‌توانید کودک را بیشتر با مدرسه آشنا کنید، حتی می‌توانید با دیگر دانش‌آموزان این کار را انجام دهید، همگی به مدرسه بروید و روزی شاد را خلق کنید.

۸. زودتر به مدرسه بروید

سعی کنید چند دقیقه زودتر از زمان مقرر، کودک را به مدرسه بفرستید. در این صورت، مدرسه هنوز خلوت است، کودک شما می‌تواند با کلاس بیشتر آشنا شود و زمان بیشتری با معلم بگذراند.

۹. صحبت کنید

پس از اتمام اولین روز پیش دبستانی، با کودک خود صحبت کنید. از او نخواهید که فقط یک گزارش ساده بدهد. با او صحبت کنید و اجازه دهید تجربیاتش را با شما به اشتراک بگذارد. چه اتفاقی افتاد؟ اتفاق خنده‌دار یا گیج‌کننده‌ای رخ داد؟ آیا چیزی باعث غافلگیری او شد؟ اگر زمان این کار را ندارید و کودک پیش پرستارش است، از پرستار بخواهید این سؤال‌ها را از او بپرسد.

امیدواریم این چند نکته به داشتن تجربه بهتر شما کمک کرده باشد. شما چطور؟ شما تجربه خاصی دارید که بخواهید با ما به اشتراک بگذارید؟

بیشتر بخوانید: اضطراب روز اول مهد کودک را با این روش ها کاهش دهید

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید