یوگا به‌طور فزاینده‌ای در بین همه گروه‌های سنی در سراسر جهان رواج یافته است. این ورزش درمانی و آرامش‌بخش برای کودکان خردسال و نوپایان نیز عالی است. اگر به‌دنبال بینش کامل یوگا برای کودکان ۲ ساله‌اید، می‌خواهید بدانید چرا این کار برای فرزندتان مفید است، کودکان از چه سنی باید یوگا را آغاز کنند، بهترین نکات و حرکات یوگا را بدانید، این مقاله کودکت را بخوانید!

آنچه در این مقاله میخوانید:

چگونه یوگا برای کودکان نوپا مفید است؟

نسل کنونی، ازجمله نوپایان، وابستگی بیشتری به انواع مختلف وسایل الکترونیکی دارند. این وابستگی بیش از حد به وسایل الکترونیکی بر سلامت کودکان تأثیر منفی می‌گذارد. درنتیجه درگیر کردن ذهنشان در فعالیت‌هایی مانند یوگا برای کودکان نوپا به آن‌ها در هدایت انرژی در مسیر مثبت کمک می‌کند. همچنین به‌عنوان ابزار تنظیم احساسات نیز به‌خوبی عمل می‌کند.

بدون شک، یکی از بهترین فعالیت‌های داخل خانه برای کودکان در حال رشد یوگاست که مزایای بیشماری برای سلامتی کودکان خردسال دارد. تمرین منظم یوگا برای افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت در کودکان نوپا عالی است. همچنین برای افزایش هماهنگی بهتر، تعادل بدن و آگاهی در ذهن‌های در حال رشد نیز مفید است.

یوگا به‌عنوان فعالیتی اجتماعی عالی عمل می‌کند، زیرا راهی بسیار خوب برای آموزش پیروی از دستورات، ایجاد اعتمادبه‌نفس و انجام کارهای جدید با پیروی و تقلید از دیگران است. همچنین یوگا فعالیت فیزیکی خوبی برای توسعه مهارت‌های حرکتی در کودکان خردسال است.

بهترین زمان شروع تمرین یوگا برای کودکان

درحالی‌که سایر تمرینات فقط بر جنبه جسمانی تمرکز می‌کنند، یوگا ورزشی است که نه‌تنها مزایای فیزیکی بیشماری دارد، بلکه برای جنبه‌های روحی و ذهنی بدن نیز بسیار مفید است. هیچ زمان‌بندی دقیقی درمورد زمان مناسب شروع یوگا برای کودکان وجود ندارد. دوران کودکی اهمیت زیادی در زندگی شخص دارد، زیرا این مرحله عبور از نوزادی به‌سمت کودکی است و کودک خردسال آگاهی بیشتری از بدن خود کسب می‌کند. این دوران زمانی است که کنجکاوی آن‌ها به‌طور تصاعدی افزایش می‌یابد و بر مهارت‌های مختلفی تسلط پیدا می‌کنند. بنابراین، این دوره زمان مناسبی برای آموزش کارهای ارزشمندی مانند یوگاست که مزایای روحی و جسمی بسیاری برای کودکان دارد. شروع کاری بسیار مفید در اوایل زندگی عالی است تا کودکان بتوانند از مزایای آن در طول زندگی بهره‌مند شوند.

نکاتی پیرامون تمرین یوگا برای کودکان نوپا

آموزش هر چیزی به کودکان خردسال می‌تواند هم‌زمان هم هیجان‌انگیز و هم چالش‌برانگیز باشد. اما در این سن بچه‌ها در حال جوش‌وخروش با انرژی زیادی‌اند، بنابراین آموزش یوگا به آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد. در ادامه نکاتی برای تمرین یوگا با کودکان آورده شده است:

۱٫     همراه با زمان انعطاف‌پذیر باشید

بچه‌ها دوست دارند کارهایشان را با سرعت دلخواهشان انجام دهند. پس اگر کودکتان می‌خواهد زمان شیرین خود را صرف انجام حرکتی خاص کند، اجازه دهید این کار را انجام دهد! شاید تعجب کنید وقتی ببینید او ممکن است بیشتر از شما در یک حرکت بماند.

۲٫     سخت نگیرید

وقتی صحبت از کودکان است، امکان دارد بخواهند این کار را به روش خودشان انجام دهند. اگر قصد دارید از ساختاری محکم و ثابت پیروی کنید، ممکن است گاهی اوقات این‌گونه نشود. به آن معنی که اگر قصد دارید ۸ تا ۱۰ حرکت را در بازه زمانی مشخصی انجام دهید، ممکن است با وجود کودک دشوار باشد. بااین‌حال، این اتفاق نباید روحیه شما را تضعیف کند، زیرا درنهایت بر شور و هیجان کودک هم اثر می‌گذارد. آرامش خود را حفظ کنید و با جریان پیش بروید.

۳٫     یوگا را به کاری سرگرم‌کننده برای کودکان تبدیل کنید

هنگام تمرین یوگا، حرف‌های خنده‌دار بزنید، کارهای بامزه و جالب انجام دهید یا کارهایی انجام دهید که کودکتان سرگرم شود! خوب، ایده اصلی پشت این کارها این است که یوگا را برای کودکان به سرگرمی و هیجان تبدیل کنید. اگر کودکتان آن را تجربه‌ای هیجان انگیز بداند، احتمال زیادی وجود دارد که این کار را تا پایان عمر انجام دهد. بنابراین، به یاد داشته باشید که شما در حال ایجاد خاطراتی شاد و پربارید که تا سال‌های زیادی در کنار فرزندتان خواهد ماند.

۴٫     نگران تسلط بر حرکت یوگا در کودکان نباشید

فعالیت‌های یوگا برای کودکان نوپا و خردسال نمی‌تواند شامل انجام کامل همه کارها باشد و این امر درباره تسلط بر حرکات نیز صادق است. قطعاً شما می‌خواهید فرزندتان در انجام صحیح حرکت تسلط داشته باشد، اما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که این اتفاق در عرض چند روز رخ دهد. به او زمان بدهید، به‌زودی کودکتان می‌تواند حرکات یوگا را عالی تمرین کند. همچنین، سخت‌گیری بیش از حد درمورد انجام بدون ایراد حرکات می‌تواند باعث شود کودکان از انجام آن سر باز زنند و دیگر این کار را سرگرم‌کننده نبینند.

۵٫     سعی کنید از وسایل سرگرم‌کننده استفاده کنید

شما می‌توانید با استفاده از وسایل سرگرم‌کننده جلسه یوگا را برای فرزند کوچکتان به تفریح تبدیل کنید. شما می‌توانید از عروسک حیوانات، توپ‌ها و سایر اسباب‌بازی‌ها برای هیجان‌انگیز کردن حرکات یوگا استفاده کنید. همه این کارها برای افزایش سرگرم‌کنندگی فعالیتی است که می‌خواهید فرزندتان درگیر آن شود و چه‌چیزی بهتر از گنجاندن برخی از وسایل سرگرم‌کننده در آن.

۶٫     همراه با کودکان یوگا تمرین کنید

یکی از اصلی‌ترین جنبه‌های نهادینه کردن عادات خوب این است که برای فرزند خود الگو باشید. اگر خودتان آن چیزی را که نصیحت می‌کنید انجام دهید، فرزندتان هم با سهولت بیشتری آن را می‌پذیرد. تشک یوگای خود را کنار تشک یوگای کودکتان بگذارید و از او بخواهید از دستوراتتان پیروی کند یا در صورت ثبت‌نام در کلاس، از دستورات مربیان پیروی کند.

۷٫     انتظارات خود را کنترل کنید

شما و فرزندتان خود را با تشک یوگا و سایر وسایل تطبیق داده‌اید تا کلاس یوگا را سرگرم‌کننده‌تر و هیجان‌انگیزتر کنید. اما تمام کاری که کودکتان انجام می‌دهد دویدن در اطراف است، درحالی‌که شما سعی در تسلط بر حرکات دارید. خوب، توقع زیادی از کودک نوپای خود نداشته باشید و بپذیرید که آن‌ها بچه‌های بالغی نیستند و در تلاش‌اند تا چیزهای زیادی را در اطراف خود ببینند و درک کنند. فقط اجازه دهید او حضور داشته باشد، مطمئن باشید به‌آرامی از تمرین یوگا با شما لذت خواهد برد. کودکان با مشاهده کردن چیزهای زیادی یاد می‌گیرند، حتی وقتی آرام روی تشک یوگا نشسته‌اند یا در اتاق می‌دوند، آن‌ها زیاد مشاهده می‌کنند!

۸٫     هنگام یوگا موسیقی خوب پخش کنید

موسیقی روح را تحریک می‌کند و اثرات آرامش‌بخشی دارد. این را کودکان نوپا هم احساس می‌کنند. هنگامی که با کودکتان یوگا تمرین می‌کنید، می‌توانید موسیقی مناسب کودک یا موسیقی مخصوص مدیتیشن پخش کنید.

۹٫     از زبان ساده و درعین‌حال جذاب استفاده کنید

نمی‌توانید انتظار داشته باشید کودکتان به‌سادگی از شما پیروی کند. بلکه باید دستورالعمل‌ها را به او بدهید و در طول جلسه او را راهنمایی کنید. دستورالعمل‌ها را ساده و جذاب کنید تا کودکتان جذب آن‌ها شود. تعدیل کردن صدا و بیان دستورالعمل‌ها به‌صورت آواز نیز ابزار خوبی برای افزودن سرگرمی به جلسه است. هنگام یوگا از صداهای مختلفی مانند صدای حیوانات استفاده کنید.

۱۰٫  روتین مشخصی را دنبال کنید

تنظیم روتین مشخص راهی عالی برای ایجاد عادات سالم در کودکان خردسال است. به آن معنی که تمرین منظم یوگا به کودکتان کمک می‌کند تا از مزایای روحی و جسمی آن بهره‌مند شود. بنابراین، یوگا را به بخشی در زندگی کودکتان تبدیل کنید.

بهترین حرکات یوگا برای کودکان

در اینجا برخی از بهترین حرکات یوگا برای کودکان آورده شده است:

۱٫     حرکت کبری

انواع حرکات یوگا برای کودکان

این حرکت یوگا می‌تواند به تقویت کمر و شکم کودکان ۲ساله کمک کند.

نحوه انجام این حرکت

  • روی شکم دراز بکشید، سر انگشتان پا را روی زمین صاف و کف دست‌ها را کنار قفسه سینه قرار دهید.
  • درحالی‌که بالاتنه را به‌سمت بالا می‌برید، شانه‌های خود را به عقب فشار دهید.
  • دست‌ها باید برای پشتیبانی از بدن استفاده شوند، اما نباید فشار اضافی وارد شود.
  • چانه را بالا بیاورید و چند ثانیه در این حالت بمانید.
  • به‌آرامی این حالت را رها کنید و دوباره روی شکم دراز بکشید.
  • این حالت را ۳ تا ۴ مرتبه تکرار کنید.

۲٫     حرکت گربه و گاو

انواع حرکات یوگا برای کودکان

این یکی از بهترین حرکات یوگای حیوانات برای کودکان نوپاست و در تقویت و افزایش طول عضلات ستون فقرات و پشت بسیار مؤثر است.

نحوه انجام این حرکت

  • روی چهار دست و پا قرار گیرید و زانوها را به‌اندازه عرض لگن باز کنید و بازوها را زیر شانه‌ها قرار دهید.
  • درحالی‌که کمر خود را به‌سمت سقف فشار می‌دهید و چانه را در سینه قرار می‌دهید، ستون فقرات خود را به‌سمت داخل بکشید و قوس دهید (حالت گربه).
  • ستون فقرات خود را با کشیدن به‌سمت زمین به‌سمت بیرون خم کنید (حالت گاو).
  • این دو حالت را ۳ تا ۴ بار تکرار کنید.

۳٫     حرکت کمان

انواع حرکات یوگا برای کودکان

اگر پدران همراه با کودک یوگا تمرین می‌کنند، می‌توانند این حرکت جالب یوگا را با کودشان انجام دهند و از تمرین لذت ببرند! این حرکت برای دستگاه گوارش عالی است و ستون فقرات و کمر، شانه‌ها، پاها و قفسه سینه را تقویت می‌کند.

نحوه انجام این حرکت

  • روی شکم به‌صورت تخت دراز بکشید و بازوها را در پهلو قرار داده و سر را به تشک تکیه دهید.
  • زانوها را به داخل بکشید و خم کنید و به باسن نزدیک کنید.
  • درحالی‌که قفسه سینه، باسن و پاها را از زمین بلند می‌کنید، مچ پای خود را با دستانتان بگیرید.
  • چند ثانیه در این حالت بمانید.
  • حرکت را رها کرده و روی شکم استراحت کنید.

۴٫     حالت پروانه

انواع حرکات یوگا برای کودکان

این حالت برای باز کردن ماهیچه‌ها، کشاله ران و ران بسیار عالی است. همچنین برای تنظیم حرکات روده نیز بسیار خوب است.

نحوه انجام این حرکت

  • صاف بنشینید و ستون فقرات را صاف نگه دارید.
  • زانوها را تا کنید و آن‌ها را نزدیک کشاله ران بیاورید، به‌طوری‌که هر دو پا یکدیگر را لمس کنند.
  • هر دو پا را با دستانتان نگه دارید.
  • درحالی‌که زانوهای خود را مانند پروانه تکان می‌دهید، عادی نفس بکشید.
  • حرکت را به‌آرامی آغاز کنید و سپس به‌تدریج سرعت را افزایش دهید.
  • به‌آرامی متوقف شوید و حرکت را رها کنید.

۵٫     حرکت آسان

حرکت آسان یوگا

همان‌طور که از نامش مشخص است، این حرکت یوگا یکی از آسان‌ترین حرکات است که کودکان در هر گروه سنی می‌توانند آن را انجام دهند.

نحوه انجام این حرکت

  • صاف بنشینید و پاها را روی هم بگذارید، سپس دستان را روی زانوها قرار دهید، به‌طوری‌که کف دست‌ها رو به بالا باشد.
  • ستون فقرات باید صاف باشد و سفت نباشد و پاها و ران‌ها تحت فشار نباشند.
  • باید چند دقیقه این حالت را نگه دارید و سپس رها کنید.

۶٫     حرکت جسد

انواع حرکات یوگا

اگرچه این حرکت بسیار آسان است، اما به صبر نیاز دارد!

نحوه انجام این حرکت

  • به پشت دراز بکشید و پاها را صاف نگه دارید.
  • بازوها را کمی دورتر از بدن قرار دهید، درحالی‌که کف دستانتان رو به سقف است.
  • چشمانتان را ببندید و در آرامش باشید.
  • درحالی‌که بدنتان را روی زمین قرار داده‌اید، به‌آرامی دم و بازدم انجام دهید.
  • چند دقیقه در این حالت بمانید.

این حرکات برخی از حرکات یوگا هستند که کودک نوپای شما به‌راحتی می‌تواند انجام دهد. بااین‌حال، اگر برای شروع هر حرکت ورزشی جدیدی برای کودکتان نگرانید یا سؤالی دارید، می‌توانید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید و بررسی کنید که آیا کودکتان می‌تواند این نوع فعالیت بدنی را انجام دهد یا نه!

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید