موضوع پول توجیبی دادن به فرزندان در بسیاری از خانه‌ها باعث دردسر و جنجال است. برخی از بچه‌ها توقعات زیادی از والدینشان دارند و برخی والدین هم کوچک‌ترین میل و رغبتی به پرداخت پول توجیبی ندارند. در این صورت تشویش و درگیری در سطح منزل به وجود می‌آید. اما کار درست از نظر کارشناسان خانواده چیست و چطور باید این موضوع را مدیریت کرد؟

مبلغ مناسب برای پول توجیبی فرزندان چقدر است؟

پول توجیبی

برخی از خانواده‌ها برای دادن پول توجیبی سن خاصی را در نظر می‌گیرند مثلا تا فرزندشان به سن ۱۵ سالگی نرسد، لزومی نمی‌بینند که به او پول ماهیانه بدهند. برخی دیگر از همان ۷-۸ سالگی شروع به دادن پول توجیبی می‌کنند و… . واقعیت این است که هیچ قانون ویژه‌ای برای پرداخت پول توجیبی وجود ندارد و هر خانواده‌ای باید با توجه به شرایط مالی، سطح اجتماعی و شیوه تربیتی که انتخاب می‌کند به فرزندان خود مقرری بدهد. اما ایده جالبی وجود دارد که می‌تواند موضوع پول توجیبی را به خوبی در خانه‌ها کنترل کند.

بیشتر بخوانید: نکاتی در مورد استفاده از اتوبوس مدرسه برای کودک

به جای اینکه به بچه‌ها، به طور ماهیانه پولی بدهید و اجازه خرج کردن آن را هم صادر کنید، بهتر است یک قلک ایجاد کرده و از او بخواهید که مبلغ ماهیانه‌اش را ذخیره کند تا به یک رقم توافقی برسد. مثلا توافق کنید که اگر پول توجیبی‌های او به ۵۰ هزار تومان رسید با او یک تجربه جالب، تفریح خاص یا هر برنامه دیگری که برای او جذاب است، پیاده‌سازی خواهید کرد. چنین روندی به کودک، فرهنگ پس‌انداز کردن را می‌آموزد و علاوه بر آن فرصتی برای اعضای خانواده فراهم می‌شود تا بعد از رسیدن پول توجیبی به مبلغ توافقی، یک فعالیت جمعی را در کنار هم داشته باشند و اوقات خوشی را تجربه کنند.

شیوه خرج کردن پول توجیبی را کنترل کنید

پول توجیبی

اگر به فرزندانتان پول توجیبی می‌دهید باید روی شیوه خرج کردن آنها هم نظارت داشته باشید. باید به کودک، فرهنگ پس‌انداز کردن را هم یاد بدهید اما آزادی‌های فردی هم به او بدهید و بگذارید تا حدودی تصمیم‌گیری را با مدیریت پولی که در اختیار دارد، تجربه کند. اگر چند فرزند دارید، هرگز یک شیوه خاص برای خرج کردن و استفاده از پول را به همه آنها دیکته نکنید. یادتان باشد که افراد با هم متفاوت هستند و هر یک رویکردی نسبت به پول دارند که جدی گرفتن آن به استقلال فکری و عملی کودک کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: آموزش مسئولیت پذیری به کودکان از چه طریقی ممکن است؟

شرایط خانوادگی خود را در نظر داشته باشید

پول توجیبی

سعی نکنید برای مدیریت موضوع پول توجیبی دادن از خانواده دیگری تقلید کنید. شما و خانواده‌تان، شرایط مخصوص به خود را دارند پس لزومی ندارد که از روی دست کسی نگاه کنید. بعضی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که به فرزندانشان پول توجیبی ندهند. برخی هم بودجه کافی برای این کار ندارند. هیچ یک از اینها به معنای اعمال زور و محدودیت در خانواده نیست. ضمن اینکه یادتان باشد، به خاطر اینکه به فرزندان خود پول توجیبی نمی‌دهید، درخواست کمک کردن از آنها در کارهای منزل را کنار نگذارید. همکاری مفهوم دیگری است که باید در هر خانواده‌ای به کودکان آموزش داده شود. همکاری فارغ از پول و مسائل مادی باید در خانواده جا بیافتد.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید