اغلب کودکان عاشق اسباب بازی‌هایشان هستند و از داشتن اسباب بازی جدید هیجان‌زده می‌شوند. در واقع  کودک با اسباب بازی‌ها فقط بازی نمی‌کند، بلکه از آن‌ها برای ایفای نقش، بیان احساسات و بروز عواطف خود استفاده می‌کند. از آنجایی که رشد کلامی کودک بعد از رشد شناختی او شکل می‌گیرد، کودکان برای برقراری ارتباط با دیگران از اسباب بازی‌هایشان کمک می‌گیرند. حالا فرض کنید یک تفنگ اسباب بازی برای کودک خود خریده‌اید و کودک شما به قدری هنگام بازی با آن هیجان‌زده است که انتظارش را نداشته‌اید. همین موضوع شما را برای نگهداری از این تفنگ اسباب بازی به تردید انداخته است.

ژان پیاژه، روانشناس سوئیسی، معتقد است باید در گزینش اسباب بازی برای کودکان دقت فراوانی شود، چرا که اسباب بازی در شکل دادن تمایلات عاطفی و روانی آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند و چنانچه در انتخاب آن‌ها دقت کافی نشود، تمایلات کودک ناخواسته به گونه‌ای دیگر شکل می‌گیرد.

در این قسمت از چالش دوشنبه ها با کودکت که روزهای دوشنبه در اینستاگرام کودکت منتشر می‌شود از شما خواستیم موقعیت زیر را تجسم کنید و چند دقیقه بهش فکر کنید.

چالش تفنگ اسباب بازی

خانم هستی ناظمی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در این قسمت از پادکست دوشنبه‌ها با کودکت این موقعیت را برای ما تحلیل می‌کند و در مورد بازی کردن کودک با تفنگ اسباب بازی برای ما توضیح می‌دهد. به این پادکست خوب گوش کنید.

لینک دانلود پادکست

موقعیت بالا رو خوب تجسم کنید و چند دقیقه بهش فکر کنید. اگر در همچین موقعیتی قرار بگیرید بهترین کاری که به عنوان مادر یا پدر می‌تونید انجام بدید چیه؟ به این موضوع فکر کنید و به پادکست خوب گوش کنید. حالا چند ساعت فرصت دارید بیشتر بهش فکر کنید. به نظر شما آیا کار بهتری هست که بتونید در چنین موقعیتی انجام بدید؟ نظرات و تجربیات خودتون رو می‌تونید از طریق قسمت نظرات سایت کودکت با ما در میون بذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید