پیش از این که به کمک آزمایش بارداری یا تست‌های خانگی بارداری از حاملگی خود مطمئن شوید، نشانه‌هایی زودرس وجود دارد که به شما خواهد گفت شما باردار هستید. نشانه‌ های اولیه بارداری برای هر زنی متفاوت است اما تقریبا همه آن‌ها در برخی از این علائم اولیه که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد مشترک هستند.

اگر احساس سنگینی در سینه‌های خود دارید، اخیرا اسید معده شما زیادی ترشح می‌شود یا هوس‌های ناگهانی عجیب و غریب دارید، حس می‌کنید تعادل احساسی ندارید و بیش از حد حساس شده‌اید تقریبا وقت آن شده که برای اطمینان یک تست بارداری خانگی بگیرید. البته اکثر زنان این نشانه‌ها را در زمان عادت ماهیانه خود نیز دارند اما چند مورد دیگر از نشانه‌ های بارداری وجود دارد که در صورت مشاهده آن‌ها تقریبا قطع به یقین باردار هستید.

در این مطلب از وب سایت کودکت به بررسی نشانه‌ های اولیه بارداری خواهیم پرداخت که امیدواریم برای شما مفید باشد.

نشانه‌ های اولیه بارداری

بررسی نشانه‌ های بارداری در زنان کمک زیادی می کند تا شما برای این که مادر خوبی باشید زودتر آماده شوید و بدانید چطور از سلامت خود و فرزندتان مراقبت کنید. در صورتی که دو یا چند مورد از نشانه‌ های بارداری که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد را داشتید وقت آن شده که یا تست بارداری در خانه بدهید یا برای آزمایش خون آماده شوید.

حالت تهوع در بارداری

حالت تهوع در بارداری

یکی از شایع‌ترین نشانه‌ های اولیه بارداری ، حالت تهوع است. ممکن است تا یکی دوماه گذشته شما کاملا احساس سر زدگی می کردید و هرگز دچار حالت تهوع نمی‌شدید، اما اخیرا هر روز صبح با احساس بیماری و حالت تهوع بیدار می‌شوید.

به این مورد از نشانه‌های بارداری «حالت تهوع صبحگاهی» می‌گویند و تقریبا همه زنان باردار تجربه چنین حالتی را دارند، حتی ممکن است نسبت به بوی غذاهایی که عاشق آن بودید هم واکنش نشان دهید و مدام در طول روز حالت تهوع داشته باشید. اگر  چنین حالتی را دارید وقت آن شده که یک تست بارداری خانگی بخرید.

هنوز علت دقیق حالت تهوع صبحگاهی در زنان باردار مشخص نشده اما به عقیده متخصصان زنان و زایمان هورمون‌های بارداری نقش مهمی در این حالت تهوع خسته کننده دارند.

بیشتر بخوانید: تهوع بارداری از چه زمانی شروع می‌شود و چه زمانی تمام می‌ شود؟

خستگی مداوم و خواب آلودگی

خستگی مداوم و خواب آلودگی

اگر اخیرا احساس می‌کنید علاقه شدیدی به خواب و ماندن در تختخوابتان دارید و این رفتاری غیر منتظره از شما است و سابقا چنین عادتی نداشته‌اید بهتر است یک آزمایش بارداری بدهید. البته خستگی عامل اصلی نشان دهنده بارداری نیست و در کنار سایر نشانه‌ های بارداری مهر تاییدی بر مادر شدن شما خواهد بود. البته باید گفت خستگی مداوم در افراد دچار کم خونی نیز دیده می‌شود. اما اگر در کنار سایر نشانه‌ها خستگی مداومی نیز حس می‌کنید بهتر است وقت را تلف نکنید و آزمایش خون دهید.

علت خستگی در زنان باردار ترشح بیش از حد هورمون پروژسترون است که باعث می‌شود مدام احساس کنند در حال کشیدن یک بار اضافی هستند. احساس خستگی و خواب آلودگی بیشتر در سه ماهه اول بارداری دیده می‌شود و با ورود به سه ماهه دوم کاهش می‌یابد اما دوباره در سه ماهه آخر بارداری خود را نشان می‌دهد و شما در اکثر اوقات روز و شب خواب خواهید بود. البته بهتر است اگر باردار هستید بدانید مادران باردار باید چطور بخوابند.

هوس‌های ناگهانی و ناسازگاری با غذاها

هوس‌های ناگهانی و ناسازگاری با غذاها

اگر اخیرا دچار حالتی می‌شوید که نسبت به غذاهایی که عاشق آن‌ها بودید احساس حالت تهوع می‌کنید و حتی با بوی آن یا شنیدن نامشان احساس حالت تهوع می‌گیرید یا نسبت به غذاهای عجیب و غریبی که هیچوقت دوست نداشتید به احتمال زیاد باردار هستید. هوس‌های ناگهانی یکی از نشانه‌ های اولیه بارداری است که به دلیل تغییرات هورمونی در شما اتفاق می‌افتد. زنان باردار گاهی هوس‌ خوردن چیزهای عجیب و غریب مانند خاک یا برنج خشک نیز دارند.

احساس تورم و درد در سینه‌ها

ممکن است تصور کنید که تغییرات مربوط به سینه در زنان باردار در سه ماهه آخر یا بعد از زایمان اتفاق می‌افتد اما چنین نیست و از روزهای اول بارداری ممکن است احساس درد و سنگینی شدید در سینه‌هایتان داشته باشید. البته این احساس درد در دوره عادت ماهیانه نیز اتفاق می‌افتد. ولی زمانی که شما بیش از یکی از نشانه‌ های بارداری را دارید بهتر است آزمایش بارداری بدهید.

بیشتر بخوانید: نشانه های بارداری را چطور و با چه روش هایی تشخیص دهیم؟

بارداری و عدم وجود نشانه‌ های اولیه بارداری

ممکن است شما هیچکدام از نشانه‌ های اولیه بارداری را نداشته باشید اما باردار باشید. اگر از آن دسته زنان هستید که هیچ کدام از نشانه‌ها را ندارید اما باردار هستید باید گفت که بسیار خوش شانس هستید. اگر برای بچه دار شدن برنامه داشتید و منتظر بروز نشان ه‌های بارداری هستید ولی خبری از این نشانه‌ها نیست، می‌توانید از یک تست بارداری خانگی استفاده کنید.

تست بارداری در خانه

تست بارداری در خانه

یکی از دقیق‌ترین راه‌های فهمیدن این که باردار هستید یا نه، استفاده از تست بارداری در خانه است. این تست‌ها با درصد بسیار بالایی باردار بودن شما را تشخیص می‌دهند. این تست‌ها با اندازه گیر میزان هورمون کورونی گونادوترین یا HCG که به طرز قابل توجه در ادرار زنان باردار بالا است به شما نشان‌ می‌دهند که باردار هستید.

برای مشاهده نتیجه تست بارداری در خانه باید یک دقیقه صبر کنید تا علامت مشخص شده در راهنمای استفاده از تست مشخض شود. البته درصد کمی خطا نیز در این تست‌ها وجود دارد. اگر نزدیک به دوران عادت ماهیانه خود این تست را انجام دهید گاهی ممکن است مثبت باشد. اما اگر منتظر بچه‌دار شدن هستید و تست شما منفی بود اصلا ناامید نشوید و هر هرفته از تست استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بارداری هفته به هفته؛ با تغییرات هفته اول بارداری آشنا شوید

آزمایش خون برای تشخیص بارداری

دقیق‌ترین گزینه موجود که به شما نشان می‌دهد باردار هستید، آزمایش خون است. در آزمایش خون با اندازه گیری میزان انسولین موجود در خون زنان باردار مشخص می‌‌شود که باردار هستند. گاهی دیده شده که زنان باردار آزمایش خون نمی‌دهند که نکته بسیار بدی است. زیرا در این آزمایشات کلیه مشکلات مشخص شده و عدم انجام آن باعث افزایش ابتلای خطر سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم (در لوله‌های فالوپ) می‌شود.

کلام آخر

کلام آخر

زمانی که تست شما مثب شد و مشخص شد باردار هستید سریعا از دکتر متخصص زنان و زایمان وقت بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد و مدام تحت نظر باشید. اگر باردار باشید معمولا ۸ تا ۱۰ هفته بعد از آخرین روز دوره عادت ماهیانه خود می‌توانید به دکتر رفته با سونوگرافی وضعیت جنین و میزان سلامت او را متوجه شوید. می توانید در این سونوگرافی ضربان قلب کودک خود را بشنوید که حس فوق‌ العاده‌ای است.

تجربه حس شیرین مادر شدن چیزی است که هر زنی آرزوی آن را دارد. شما هم می‌توانید اگر از دیگر نشانه‌ های بارداری با خبر هستید یا تجربه چنین حالت‌هایی را داشته‌اید و راهی که از پس آن بر آمدید را با مادر قسمت نظرتا وب سایت کودکت به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید