در هفته پانزدهم رشد کودک خود هستید. به کمک دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های معتبر و علمی می‌توانید از اینکه فرزندتان در بهترین حالت ممکن به سر می‌برد و رشد خوبی دارد، اطمینان حاصل کنید. در ادامه قرار است شما را از نزدیک در جریان جزئیات مربوط به هفته پانزدهم رشد کودک، بازی، فعالیت و روش‌های مراقبت از او قرار دهیم.

مقاله مرتبط: رشد هفته به هفته کودک؛ مراحل هفته چهاردهم رشد کودک

هفته پانزدهم رشد کودک

نقاط عطف رشد کودک

در هفته پانزدهم از زندگی کودک، او همچنان با سرعت زیادی در حال رشد است. برخی از مادران مدام با توصیه اطرافیان خود برای دادن غذا‌های جامد به کودک، مواجه می‌شوند. پزشکان به شدت تاکید می‌کنند که مادر همچنان به تغذیه کودک خود با شیر خودش ادامه دهد؛ زیرا شیر مادر حاوی تمام مواد ضروری و مورد نیاز برای سلامتی، ایمنی و رشد کودک است. اگر خودتان را برای انجام جدی و سفت و سخت کار‌های روزانه آماده کرده‌اید یا قصد شروع کار نیمه‌وقت در خارج از خانه دارید، می‌توانید شیر خود را بدوشید و کنار بگذارید تا بعدا آن در شیشه‌شیر بریزید و به کودک دهید.

حافظه و مهارت‌های شناختی کوچولوی شما به خوبی رشد پیدا کرده و قوی شده است. او می‌تواند درک کند که بازی قایم‌باشک نمی‌تواند شما را ناپدید کند. اگر با اسباب‌بازی او مشغول به بازی شوید و آن را زیر یک پتو قایم کنید، می‌تواند درک کند که با برداشتن پتو، اسباب‌بازی او ظاهر می‌شود. اگر کودک را با نام مستعار و شناخته‌شده‌ای که این مدت مدام شنیده، خطاب کنید، ممکن است او برای پاسخ دادن تقلا کند. او نوع احساسات مربوط به صدا را تشخیص می‌دهد و اگر با صدای بلند به او بگویید «نه» ممکن است متوجه منظور شما نشود اما درک می‌کند که شما از کار او راضی نیستید و باید کارش را متوقف کند.

نقاط عطف هفته پانزدهم رشد کودک

زندگی با کودک پانزده هفته ای

  • کودک در این هفته می‌تواند به گونه‌ای از وزن بدنش استفاده کند که روی یک طرف بدنش بچرخد یا کاملا تخت روی شکمش قرار بگیرید. دراین ممکن است کودک کمی به کمک شما نیاز داشته باشد و مزیت آن این است که کودک را در معرض دید شما قرار می‌دهد.
  • این هفته وزن کودک شما افزایش پیدا می‌کند و این نشان می‌دهد که تغذیه کودک به درستی انجام می‌شود.
  • در این هفته کودک گردن خود را به سمت چیز‌هایی که توجه‌اش را جلب می‌کند، برمی‌گرداند و حرکات شما را تعقیب می‌کند و به دلیل قوی شدن عضلات گردن به صدا‌هایی که مرتب تکرار می‌شود، به راحتی پاسخ می‌دهد.
  • در این هفته سایر حواس کودک با هم هماهنگ شده و یک شبکه منسجم حسی را ایجاد می‌کنند. او می‌تواند گل‌ها را تشخیص دهد و متوجه شود که آنها بوی مخصوص به خودشان را دارند.
  • در این هفته با نگاه کردن به رنگ های مختلف متوجه تفاوت در اشکال خواهد شد و این از نشانه‌های رشد مغز است.
  • خیره شدن در آینه یکی از سرگرمی‌‌های مورد علاقه او است. او شروع به مشاهده خود و درک این مسئله می‌کند که با تکان دادن اندام خود در یک جهت خاص، آنها واقعا حرکت می‌کنند.
  • تماس و پاسخ بین شما و فرزندتان بیشتر خواهد شد. تکرار همان صدا‌ها به تلاش او مبنی بر گرفتن پاسخی از سوی شما بستگی دارد و شروع به درک این موضوع می‌کند که توانسته ارتباط خوبی با شما برای رفع نیاز‌هایش برقرار کند یا نه.

مقاله مرتبط: تغذیه کودکان در سنین مختلف باید چگونه باشد؟

تغذیه

در هفته پانزدهم رشد کودک، مادران معمولا امیدوار‌ هستند به یک الگوی قابل پیش‌بینی درباره تغذیه فرزندشان برسند. همه امید‌های شما زمانی رنگ واقعیت می‌گیرد که کودکتان دستخوش تغییرات چند‌گانه در رفتار و رشد می‌شود. هر چه کودک پیشرفت شناختی و ارتباطی بیشتری داشته باشد، احتمالا در زمان‌های معینی غذا می‌خورد و احتمالا تمایل دارد همزمان بازی کند و غذا بخورد. یا تمایل داشته باشد که مقدار کمی غذا بخورد و چرت بزند، قبل از اینکه بیدار شود و وعده غذایی‌اش را کامل کند. حس کنجکاوی او بر سایر نیاز‌هایش غلبه می‌کند و او می‌خواهد هر چیزی را که در مسیر نگاه او قرار می‌گیرد، کشف کند. همین کنجکاوی او ممکن است وعده غذا خوردن او را طولانی کند.

خواب

با توجه به اینکه الگو‌های خواب کودک در این هفته ممکن است از روال منظم خود فاصله بگیرد، بهتر است از روش‌هایی استفاده کنید که خواب خود و کودکتان تامین شود. اگر مشکلی ندارید، می‌توانید کودک را از تخت یا گهواره خود بیرون آورید و در کنار خود روی تخت بخوابانید. این کار به نفع هر دوی شما است؛ چون شب‌ها و به محض گرسنگی کودک، می‌توانید به او غذا دهید. اگر کودک شب‌ها بعد از اولین نوبتی که شیر خورد، خوابش نمی‌برد می‌توانید برنامه را کمی تغییر دهید و حمام و ماساژ را امتحان کنید. شب‌ها هنگام خواب،آهنگ مورد علاقه او را پخش نکنید. زیرا او را هیجان‌زده می‌کند. لالایی خواندن یکی از راه‌هایی است که می‌توانید به خوابیدن راحت کودک کمک کنید.

مراقبت‌های هفته پانزدهم رشد کودک

  • با توجه به کنجکاوی زیاد کودک و اشتیاق او به کشف جهان اطرافش، باید حواستان کاملا به او باشد و زمانی که او را ترک می‌کنید مطمئن باشید که در شرایط امنی قرار دارد.
  • کودک را به هیچ وجه روی شکم نخوابانید؛ مگر اینکه او بتواند سر خود را بالا نگاه دارد.
  • خیس بودن بیش از حد دهان کودک، ممکن است دندان‌های تازه روییده او را نشان ندهد؛ اما همیشه مطمئن باشید که اطراف دهان او خشک است.

واکسیناسیون

اگر در هفته‌های گذشته واکسن‌های تزریقی و خوراکی کودک انجام شده باشد، در هفته پانزدهم رشد کودک نیاز به واکسن وجود ندارد.

بازی و فعالیت

هفته پانزدهم رشد کودک

کودکان تمایل زیادی به دیدن دارند و از مشاهدات خود چیز‌های زیادی یاد می‌گیرند. اگر کودک در این هفته شما را در حال صحبت کردن تلفنی با خویشاوندان و آشنایان خود ببیند، برای تقلید گفت و گوی شما تلاش می‌کند. سعی کنید یک تلفن اسباب‌بازی تهیه کنید و به او دهید. دستتان را روی گوشتان بگذارید و طوری جلوه دهید که با او در حال یک مکالمه طولانی هستید.

اگر کودک به این مکالمه تلفنی بدلی پاسخ دهد، باید به شما تبریک بگوییم. او برای پاسخ، معمولا شروع به غان و غون و غر‌غر کردن می‌کند. برای اینکه چشمان کودک نور اشیای درخشان یا بازتاب آنها را تعقیب کند، می‌توانید از بازی سایه‌ها کمک بگیرید. از طریق یک منبع نور قوی و تاباندن آن روی دیوار، اشکال مختلفی با دست‌های خود بسازید. برای اینکه کودک با صدا‌های مختلف آشنا شود، او را به باغ‌وحش ببرید تا از نزدیک صدای حیوانات مختلف را بشنود.

مشورت با پزشک

  • اگر کودک به شدت بی‌تاب است و گریه می‌کند و آرام نمی‌شود، حتما مشکلی وجود دارد و باید به پزشک مراجعه کنید
  • اغلب کودکان در این سن تمایل به غلت زدن دارند، اگر کودکتان به هیچ وجه نشانه‌ای هر چند جزیی از آن نشان نمی‌دهد، با پزشک او مشورت کنید.

در هفته پانزدهم رشد کودک او بیش‌تر از هر زمان دیگری نیاز به مراقبت و همراهی شما دارد؛ زیرا هر لحظه امکان فوران آتشفشان کنجکاوی و شیطنت او وجود دارد. اگر دیدگاه یا پیشنهادی در این زمینه دارید، لطفا از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادر‌ها به اشتراک گذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید