در حال حاضر حدود نه ماه از زندگی فرزندتان می‌گذرد. کودک سی و پنج هفته‌ای شما خیلی سریع بزرگ شده و می‌توانید هیجان و شادی او را هنگام کشف شگفتی‌های دنیای پیرامونش ببینید. جهش رشدی واقعا بی‌نظیر است. درک و شناخت او هر زمان بیش‌تر از قبل خواهد شد، به طوری که می‌تواند موقع تغذیه بطری را دستانش نگاه دارد. همچنین می‌تواند مواد غذایی را از داخل بشقاب بردارد و بخورد. با کودکت همراه باشید تا در ادامه قرار بیشتر با جزئیات هفته سی و پنجم رشد کودک آشنا شویم.

هفته سی و پنجم رشد کودک

هفته سی و پنجم رشد کودک

در هفته سی و پنجم رشد کودک فرزند شما یک شنونده زیرک و باهوش است. او با دقت به هر آنچه شما می‌گویید، گوش می‌دهد و سعی در تقلید صدای شما هر آوای دیگری که به گوشش می‌رسد، دارد. همچنین او می‌تواند کلمات ساده‌ای مانند «ماما»، «بابا»، «نه» را ادا کند. او می‌تواند بخشی از حرف‌های شما را درک کند و در جواب آن کلماتی مامند «بله» و «نه» را بگوید.

مهارت‌های شناختی او افزایش پیدا کرده است. او جنبه‌های مختلفی از محیط پیرامون خود را به کار می‌گیرد. چند هفته پیش ناپدید شدن توپ باعث گریه و بی‌قراری کودک می‌شد، اما اکنون او می‌نشیند و سعی می‌کند متوجه شود که توپ کجا قل خورده و از دید او مخفی شده است. مهارت‌های حرکتی او توسعه زیادی پیدا کرده و جنب و جوش او بسیار زیاد شده است. همچنین به کمک یک تکیه‌گاه و کمک شما می‌تواند چند قدم بردارد. چون مهارت‌های حرکتی او رشد یافته، شاید کودکتان دلش بخواهد که بسیاری از فعالیت‌ها به تنهایی و مستقل انجام دهد.

بیشتر بخوانید: رشد هفته به هفته کودک؛ مراحل هفته سی و چهارم رشد کودک

نقاط عطف هفته سی و پنجم رشد کودک

  • کودک شما شروع به تعامل با شما می‌کند و می‌توانید بازی‌های ساده‌ای با او انجام دهید.
  • اگر شما توپ را به سمت او قل دهید، مطمئنا او بعد از غان و غون کردن، توپ را به سمت شما برمی‌گرداند.
  • کودک می‌تواند از مبلمان و صندلی برای راه رفتن استفاده کند.
  • غان و غون کردن کودک شبیه به صحبت کردن درست و واقعی به نظر می‌رسد و کودک مبانی صحبت کردن را یاد گرفته است. این مسئله را می‌توان از آنجا متوجه شد که کودک تا تمام شدن یک مکالمه منتظر می‌ماند.

تغذیه کودک

تغذیه کودک سی و پنج هفته ای

الگو‌های تغذیه‌ای در هفته سی و پنجم رشد کودک تغییرات چشم‌گیری می‌کند. ممکن است عده‌ای به شما پیشنهاد کنند که شیر مادر را قطع و به او غذای جامد دهید. در حالی که خوردن شیر تا پایان دو سالگی تاکید می‌شود. کودک شما به دلیل تمایل به انجام فعالیت‌های هیجان‌انگیز در طول روز، علاقه‌ کمتری به غذا خوردن دارد. بهتر است خوراکی‌های جامد را در طول روز به او دهید و شیر را شب‌ها برای آرامش بیشتر برای کودک در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: شیردهی شبانه به نوزاد ؛ نکات و مزایای شیردهی به نوزاد در طول شب

خواب کودک

معمولا رگرسیون خواب در این هفته شایع است و کودک معمولا بدون وقفه در طول شب نمی‌خوابد. معمولا کودکان در این سن چون با تغییرات مربوط به رشد مواجه می‌شوند، معمولا چرخه خواب نا‌منظمی خواهند داشت. خوابیدن مشترک با کودک به شما کمک می‌کند که راحت‌تر به او رسیدگی کنید و خودتان هم رخواب راحت‌تری داشته باشید.

مراقبت‌های هفته سی و پنجم رشد کودک

مراقبت از کودک

  • در هفته سی و پنجم رشد کودک با او صحبت کنید و هر چیزی که در اطرافش می‌بینید، نام بیرید تا با اسم آنها آشنا شود و درک او از جهان بهبود پیدا کند. همچنین نام او را تا می‌توانید تکرار کنید، به طوری که او متوجه شود این اسم به نوعی با هویت او در ارتباط است.
  • برای کودکتان داستان بخوانید و نوع احساسات خودتان را با تغییر لحن نشان دهید. این کار ایده‌ای برای الگو‌های متفاوت گفتاری در اختیار او قرار می‌دهد و او به تدریج متوجه می‌شود که با تغییر لحن می‌تواند احساسات متفاوت خود را بروز دهد.
  • به کودک خود گوش دهید و تا حد امکان با او صحبت کنید. به کودک نشان دهید که حواستان به حرف‌های او است و با زبان خود کودک به او پاسخ دهید.

واکسیناسیون

واکسن هپاتیت ب و فلج‌ اطفال معمولا در فاصله ۶ تا ۱۸ ماهگی توصیه می‌شود.

بازی و فعالیت

  • بازی‌ها در هفته سی و پنجم رشد کودک نقش بسیار مهمی در توسعه فیزیکی و شناختی کودک دارد؛ در طول حمام کردن می‌توانید با چند فنجان آب بازی کنید و به کودک نشان دهید که می‌تواند با با یک قاشق یا فنجان آب بردارد و روی کف حمام بریزد.
  • برخی از موسیقی‌های مورد علاقه کودک را برای او بخوانید تا او لذت ببرد و در آینده او هم به تدریج شروع به خواندن می‌کند.

بیشتر بخوانید: تقویت حواس در نوزادان ؛ چگونه می‌توانیم حواس پنجگانه کودک را توسعه دهیم؟

مشورت با پزشک

به عنوان مادر بیش‌تر از هر فرد دیگری کودک خود را می‌شناسید. با این وجود اگر احساس می‌کنید که مشکلی وجود دارد و رفتار‌های کودکتان طبیعی نیست یا علائم و نشانه‌های بیماری در او وجود دارد، با پزشک مشورت کنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید