شما به محل کار خود اطلاع داده‌اید که می‌خواهید شغل خود را ترک کنید تا از این پس یک مادر خانه دار باشید. شما این کار را به خاطر اینکه در کنار کودکتان باشید انجام داده‌اید. اما فکر می‌کنید یک مادر خانه دار بودن چقدر راحت است؟ با نکاتی که در ادامه می‌آموزید می‌توانید در روزهای اول این اتفاق، تغییر راحتی را برای مادر خانه دار شدن تجربه کنید.

برنامه‌ریزی برای مادر خانه دار کمی چالش‌برانگیز است

هنگامی که کار جدیدی را شروع می‌کنید، یک کتاب راهنمای مخصوص کارکنان دریافت خواهید کرد. اما برای مادر خانه‌دار چنین چیزی وجود ندارد. با وجود اینکه زحمات مادر خانه دار به اندازه یک کارمند و حتی بیشتر است، اما هیچ برنامه‌ تعریف‌شده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

شما اکنون  تمامی روز پیش کودکت هستید. برای تطبیق دادن خود با اوضاع، راه نسبتا سختی در پیش رو دارید. به خصوص اگر شما قبلا جوابگوی سوالات رئیس بودید، به محیط اداری عادت داشتید و برای کارهایتان مهلت کاری یا به اصطلاح Deadline داشتید. اکنون رئیس شما فردی با قدی کم‌تر از یک متر است. محیط اداری با خانه کاملا متفاوت است. حالا باید به تعویض پوشک بچه بپردازید یا در فروشگاه‌ها به دنبال کودک کنجکاوتان بدوید که خرابکاری به بار نیاورد.

قبل از شروع اولین روز کاری به عنوان یک مادر خانه دار، باید بدانید که چه چیزی در انتظار شما است. وظایف متفاوتی خواهید داشت و استرس نسبتا زیادی را تجربه خواهید کرد. شما نمی‌توانید هر روزتان را مثل حالا پیش‌بینی کنید اما با آماده کردن خودتان برای مادر خانه دار شدن می‌توانید به راحتی این تغییر را تجربه کنید.

دوستان قدیمی خود را فراموش نکنید

ترک کردن دنیای کاری بیرون به این معنی نیست که شما باید با همکاران سابق خود هم قطع ارتباط کنید. بسیار مهم است تا ارتباط خود را با افرادی که کار می‌کردید حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای وجود دوست خوب برای مادران خانه دار

با هم برای ناهار خوردن بیرون بروید، برایشان یک پیام فقط با متن سلام ارسال کنید، پست‌های شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را لایک کنید تا همکاران سابق بدانند که هنوز به آن‌ها توجه می‌کنید. این ارتباطات شما را از منزوی شدن دور خواهد کرد و در صورتی که تصمیم به بازگشت به کار بگیرید، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت چون ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کرده‌اید.

دوستان جدید پیدا کنید

خیلی زود دوستان جدید پیدا کنید. دوستی و ارتباط با سایر کسانی که مادر خانه دار به شمار می‌روند، باعث می‌شود که در موقع تردید پیدا کردن نسبت به تصمیمتان، کسی باشد که با او درد دل کنید. وجود اشخاصی که وضعیتی مشابه شما دارند و از نظر برنامه زمانی با هم هماهنگ هستید، بسیار خوب است. هر جایی که می‌روید با مادران دیگر دوست شوید. آن مادری که با او در مورد پوشک بچه صحبت می‌کنید می‌تواند به بهترین دوست شما تبدیل شود.

گروه‌های حامی را پیدا کنید

ممکن است فکر کنید برای مادر خانه دار شدن به پشتیبان نیاز ندارید اما یک گروه حامی می‌تواند کمک‌تان کند. فرقی نمی‌کند که چه مدت است شما یک مادر خانه‌ دار هستید. در هر حال، به این گروه‌ها بپیوندید.

عضو گروه مادرانی باشید که شما را در مسیری که هستید، درک می‌کنند. البته تمام چیزهای که با آن روبرو خواهید شد بد نخواهد بود اما با چالش‌هایی به عنوان پدر و مادر مواجه خواهید شد و گروه‌های حامی می‌توانند با پشتیبانی‌هایشان به شما برای موفق عمل کردن، یاری برسانند.

یک برنامه زمانی تنظیم کنید

اوایلی که کار خود را ترک می‌کنید و تازه اول راه مادر خانه دار شدن هستید، احساس رهایی و راحتی خواهید داشت. شما مجبور نیستید با عجله صبح زود از خانه بیرون بروید یا تا دیروقت برای اتمام کار خود در محل کارتان بمانید. در آغاز، احساس می‌کنید که روزهایتان متفاوت و برنامه‌ریزی نشده خواهند بود.

به تمام کارهایی که باید در طول روز انجام دهید فکر کنید. به زودی درخواهید یافت که هیچ روزی از روز و روزگارتان شبیه به هم نخواهد بود. حالا که خانه دار هستید، مدیریت وقت و زمان در دستان خودتان است. پس سعی کنید که برای کارها و وظایف مختلف خود مثل: خرید کردن، نظافت بخش‌های مختلف خانه، تفریح و… برنامه‌ریزی داشته باشید.

برای خودتان هم وقت بگذارید

هنگامی‌که مشغول مراقبت از فرد دیگری هستید، بسیار راحت است که مراقبت از خودتان را فراموش کنید اما اگر برای خودتان وقت نگذارید، به زودی به علت کار زیاد خسته و بیمار می‌شوید.لازم نیست، یک هفته به تعطیلات انفرادی بروید (البته گاهی حتی این کار هم ضرورت می‌یابد) اما با تفریحات کوچکی مانند قرار ملاقات با خودتان هفته‌ای یکبار در یک وان پر کف و معطر شده یا  خواندن کتاب مورد علاقه‌تان شب‌ها بعد از خوابیدن بچه‌ها، می‌توانید دیدگاه خود را از زندگی تغییر دهید. هرگز از وقت صرف کردن برای خودتان فرار نکنید. شما سزاوارش هستید و به آن نیاز دارید.

مقاله مرتبط: ماندن در خانه یا بازگشت به کار، کدام راه برای مادران بهتر است؟

همسر خود را در کارها مشارکت بدهید

وقتی شما و همسرتان، هر دو شاغل بودید، به عنوان یک تیم کار می‌کردید. حالا که حقوق نمی‌گیرد، دلیل نمی‌شود، اوضاع عوض بشود.همسر خود را درگیر کارها کنید و برای جلوگیری از ایجاد دلخوری در این‌باره با هم صحبت و توافق کنید. بسیار متداول است که احساس کنید وظایف هر روز عوض کردن پوشک، آماده کردن غذا و شستن لباس‌ها باید از مسئولیت‌های شما باشد چون تمام روز در خانه هستید اما هنگامی‌که همسرتان بعد از یک روز طولانی از محل کار به خانه می‌آید، ممکن است که وسوسه شود استراحت کند و شما از اینکه از او درخواست کمک کنید احساس عذاب وجدان خواهید داشت. اجازه ندهید که این اتفاق بیافتد، اگر ممکن است قبل از تبدیل شدن به یک مادر خانه‌ دار  با همسرتان  صحبت کنید  تا مشخص بشود که چگونه نقش شما تغییر خواهد کرد و چگونه می‌توانید به یکدیگر کمک کنید.

کسی را برای مراقبت از کودک پیدا کنید

به این فکر نکنید که چون همیشه در خانه هستید، به فردی برای نگهداری از بچه‌ها نیاز ندارید. حتی مادر خانه‌ دار هم به گزینه‌هایی برای مراقبت از بچه نیازمند است.

منابع زیادی در دسترس شما است. یک پرستار یا مهدکودکی با قیمت مناسب برای مراقبت از کودکان پیدا کنید.  با این کار، دیگر مجبور نیستید خودتان را برای روزها یا ساعت‌ها در طول هفته در خانه محبوس کنید. پرستار کودک، این امکان را به شما می‌دهند  تا کسی را داشته باشید که مراقب کودک‌تان است. پس می‌توانید به کارهای درون یا بیرون خانه، بهتر رسیدگی کنید.

کاری را برای سرگرمی خود انجام بدهید

همانطور که باید زمانی را به شخص خودتان اختصاص بدهید، به یسرگرمی هم احتیاج دارید. یک سرگرمی جدید انتخاب کنید یا به کلاسی بروید که متناسب با شغل و حرفه قبلی‌تان است. مادر خانه دار شدن به معنای جدا شدن از همه علاقه‌ها و بی‌انگیزه شدن نیست.

شما باید اوقاتی را صرف فراغت از کارهای کودک و منزل نمایید. این فراغت می‌تواند دوختن یک پیژامه باشد یا گرفتن مدرکی حرفه‌ای برای غنی‌تر کردن رزومه کاری‌تان.  داشتن این اهداف و انجام آن‌ها به شما کمک می‌کند تا نگرش مثبتی داشته باشید و تمام روزهای هفته درگیر وظایف مادری خود نباشید.

به دنبال کارهایی باشید که شما و بچه‌ها را با هم مشغول کند

مطمئنا شما می‌توانید با بچه‌ها در خانه بازی کنید. اما اگر این کار را  زیاد و بی‌تنوع انجام دهید به زودی شما و فرزندانتان بخاطر زیاد ماندن در خانه دیوانه خواهید شد.

مقاله مرتبط: ۶ راهکار عملی مهارت مراقبت از خود برای مادران پر مشغله

بعد از گذشت مدتی از مادر خانه دار شدن به دنبال فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای مشغول کردن خودتان و فرزندتان در طول سال باشید. یک مکان بازی در اطراف خانه خود پیدا کنید یا می‌توانید روزهایی برای سرگرمی و تفریح به پیک‌نیک بروید. به عنوان یک مادر خانه‌دار، دست‌تان برای سرگرم کردن خود و بچه‌ها در منزل، چندان باز نیست. از چهار دیواری خانه بیرون بیایید و با همدیگر به راحتی تفریح کنید و از مادر خانه دار شدن لذت ببرید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید