ایجاد آمادگی در کودک و فرستادن او به پیش دبستانی یکی از چالش‌های تمام والدین است. با تقویت مهارت‌های اجتماعی در کودک می‌توانید خیلی سریع و آسان او را برای این روز آماده کنید.

اولین روز پیش دبستانی برای هر پدر و مادری، روز مهمی است. فرض کنید همه‌ بررسی‌های خود را انجام داده‌اید و یک پیش دبستانی مناسب و عالی برای کودک خود پیدا کرده‌اید. سعی می‌کنید که از شب قبل کودک را زودتر به رختخواب بفرستید و کیف او را آماده کنید. مداد رنگی، کاغذ و چسب و مقداری خوراکی برای میان‌وعده‌ی او حاضر کرده‌اید. روز اول پیش دبستانی رسیده است و کودک باید خودش را برای ورود به این مرحله آماده کند. به عنوان پدر و مادر چگونه می‌توانید این مرحله را برای او خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی کنید. چگونه می‌توان در این مرحله از تربیت فرزند تصمیم‌های درست بگیرید.

بیشتر بخوانید: با ویژگی‌های یک پدر و مادر خوب آشنا شوید

خداحافظی با پدر و مادر در هنگام رفتن به پیش دبستانی برای کودکان بسیار سخت و ناراحت‌کننده است. سعی کنید که به عنوان پدر و مادر با این مرحله مثبت برخورد کنید و روی لب‌تان لبخند داشته باشید تا کودک این واکنش خوب و مناسب شما را نسبت به این جریان ببینند. در این صورت کودک درک می‌کند که اولین روز پیش دبستانی، یک تغییر خوشایند و متنوع است و از آن لذت می‌برد.

اولین روز پیش دبستانی ؛ مدیریت گریه

گریه کودکان و پیش دبستانی

خودتان را برای اشک‌های کودک در اولین روز پیش دبستانی آماده کنید. اکثر بچه‌ها در این مواقع گریه می‌کنند، فریاد می‌زنند، پا‌های پدر و مادرشان را محکم می‌گیرند و اصلا مایل نیستند حتی به کلاس درس نگاه کنند. خونسرد باشید. این واکنش‌ها، در اولین روز پیش دبستانی طبیعی است، چون کودکان تا قبل از این زمان در مکان‌های آشنا و خودمانی حضور داشتند؛ بنابراین هنگام ورود به مکان‌های غریبه و ناآشنا دچار هراس می‌شوند. عده‌ی دیگری از کودکان تا گریه‌ی همسالان خود را نبینند، بی‌قراری نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توانید به کودک خود کمک کنید دوستان جدید پیدا کند؟

کودکان معمولا اینگونه فکر می‌کنند که در صورت گریه کردن دوستان و همسالانشان، حتما موضوعی وجود دارد که آنها هم باید به خاطر آن ناراحت شوند. معلم‌های پیش دبستانی معمولا به گریه‌ کودکان در این مرحله عادت دارند. اگر معلم‌ها راه مقابله با این وضعیت را بدانند، کمک زیادی برای شما انجام داده‌اند. آنها معمولا پیشنهاد می‌کنند که شما کلاس را ترک کنید. شاید این کار برای شما سخت باشد؛ اما از هر کودک، یکی از آنها، با رفتن والدین خود دیگر گریه نمی‌کنند. در صورت بازگشت، کودکتان را غرق شادی و در حال بازی کردن و نقاشی کشیدن می‌بینید؛ به طوری که برای نشان دادن نقاشی‌هایشان به شما صبر و قرار ندارند. اگر معلمان پیش دبستانی، نتوانند کودک را ساکت کنند، حتما با شما تماس خواهند گرفت. یکی از مسائلی که در همه‌ پیش دبستانی‌ها مشترک است و می‌تواند برای کودک جالب توجه باشد، این است که عده‌ی زیادی در حال انجام یک کار مشابه هستند. این اشتراک و کار گروهی می‌تواند کودک را علاقه‌مند به حضور و ماندن در آن محیط کند. از کودک بخواهید که یکی از دوستانش را همراه خود به پیش دبستانی بیاورد. اگر کودکتان دوستی ندارد، او را تشویق کنید در آن محیط دوستی برای خودش پیدا کند. نزد کودکان دیگر بروید و کودکتان را به آنها معرفی کنید و این فرصت را به پدر و مادر‌های دیگر دهید تا بچه‌هایشان را با کودک شما آشنا کنند.

ترک کردن کودک، کار مشکلی است

اولین روز پیش دبستانی

مراسم خداحافظی کردن در اولین روز پیش دبستانی می‌تواند فرآیند جدایی را برای کودکتان سخت‌تر کند. هرگز کودک را از کلاس خارج نکنید. چون در صورت خارج شدن کودک بازگرداندن آن به کلاس سخت‌تر خواهد شد. معلم‌ها در این موارد می‌توانند به کمک شما بیایند. ممکن است وسوسه شوید که مخفیانه و دزدکی کودک را تنها بگذارید. اما این عمل اوضاع را به هم خواهد ریخت. کودک باید متوجه شود که مدرسه جایی است که باید بدون پدر و مادرش به آنجا رود و خداحافظی بخشی از این روند است. هرگز به کودک چنین وعده‌هایی ندهید.

اگر در مدرسه بمانی موقع بازگشت به خانه برایت بستنی می‌خرم.

بعضی از کودکان ممکن است در روز‌های ورود به پیش دبستانی کاملا شاد و آرام باشند. اما هر لحظه منتظر یک انفجار باشید. چون عده‌ای از کودکان، چند روز بعد از شروع پیش دبستانی خود شروع به گریه و بی‌قراری می‌کنند. این یک مسئله‌ طبیعی است چون با گذشت زمان، مدرسه دیگر تازگی سابق خود را ندارد و کودک بهانه‌ حضور شما را می‌گیرد.

با انجام این روش‌ها و افزایش اعتماد به نفس کودکت می‌توانی او را برای اولین روز پیش دبستانی حاضر کنی و لبخند خاطره‌انگیزی روی لبان او بنشانی.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید