از پوشک گرفتن کودک برای بسیاری از والدین چالش برانگیز است. برای اینکه بتوانیم از این چالش به خوبی عبور کنیم باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم. از جمله اینکه کودکان مراحل رشد یکسانی ندارند و بعضی از کودکان زودتر و برخی دیرتر به این مرحله می‌رسند. در این مقاله از کودکت قصد داریم ۶ گام اساسی برای از پوشک گرفتن را مرور کنیم.

زبان اشاره را از متن فارسی راحت‌تر درک می‌کنید؟ ویدیوی ویژه ناشنوایان این مقاله را ببینید.

گام اول: مطمئن شوید آمادگی لازم برای گرفتن از پوشک به وجود آمده است

 

اولین و مهم‌ترین تصمیم در فرآیند از پوشک گرفتن کودک تعیین زمان مناسب برای شروع آموزش است. برای این کار، به کودک خود و توانایی‌های او دقت کنید، نه سنش. اگر نشانه‌های زیر را در فرزندتان مشاهده کردید، آموزش دستشویی رفتن را در برنامه خود قرار دهید:

  • کودک از رفتار شما در دستشویی تقلید می‌کند؛
  • کودک می‌تواند احساسات خود مانند گرسنگی را به صورت کلامی به شما بفهماند؛
  • کودک درخواست‌های ساده‌ای مانند «برو توپ رو بیار» را می‌فهمد و به آن‌ها عمل می‌کند؛
  • هنگام خیس یا کثیف بودن پوشک، آن را می‌کشد یا به شما خبر می‌دهد؛
  • شما را هنگام رفتن به دستشویی دنبال می‌کند؛
  • می‌تواند لباس‌ها و به خصوص شلوارش را در بیاورد؛
  • می‌تواند بر لگن، سنگ دستشویی یا توالت فرنگی بنشیند؛
  • پوشک کودک به مدت دست کم سه ساعت در شبانه روز خشک می‌ماند؛
  • شروع به وارسی و کنجکاوی درباره اندام‌های بدن خود کرده است.

همچنین، بروز نشانه‌های خارجی زیر نشان از وجود فشار درونی در کودک دارد:

  • کودک به درون پوشکش زل می‌زند؛
  • در حالت دستشویی کردن چمباتمه می‌زند؛
  • به پوشکش چنگ می‌زند؛
  • پاهایش را روی هم قرار می‌دهد یا آن‌ها را از هم باز می‌کند؛
  • هنگام کثیف بودن پوشکش، به نشانه نارضایتی از خودش صدایی در می‌آورد یا قیافه‌اش را در هم می‌کشد؛
  • هنگام دستشویی کردن، در گوشه‌ای مانند پشت مبل پنهان می‌شود.

هنگام نزدیک بودن ادرار یا مدفوع، نشانه‌هایی مانند پنهان شدن در مکانی دنج و ساکت، توقف بازی، ساکت شدن یا چمباتمه زدن از خود نشان می‌دهد. هنگام دفع به پوشک چنگ می‌زند، صدایی ناشی از ناخشنودی از خود در می‌آورد یا پاهایش را باز می‌کند. بعد از دفع، با کنجکاوانه نگاه کردن به برآمدگی پوشک، واکنش نشان دادن به حس متفاوت پوشک کثیف، از سر گرفتن بازی یا ایجاد سر و صدا اتمام کار را نشان می‌دهد. براساس چنین نشانه‌هایی، فرزندتان آنقدر رشد کرده است که بداند در بدنش چه اتفاقاتی می‌افتد.

گام دوم: زمان مناسب را تشخیص دهید

گاهی با وجود اینکه فرزندتان نشانه‌های گفته شده را دارد، اما کودک در مرحله‌ای از رشد است که شروع آموزش دستشویی رفتن به او و از پوشک گرفتنش فکر خوبی نیست. توجه داشته باشید، اگر کودک به طور کلی در حالتی قرار دارد که مقابل همه مداخلات شما مقاومت می‌کند و اغلب ارتباطات کلامی‌اش به کلمه «نه» محدود می‌شود، شاید بهتر باشد تکنیک‌های از پوشک گرفتن کودک را چند هفته به تعویق بیندازید و تا رسیدن فرزندتان به آمادگی و پذیرش لازم صبر کنید.

آیا گرفتن از پوشک در زمستان کار درستی است؟

در زمستان سعی کنید حداقل یک الی دو ساعت زمان بدون پوشک برای کودک خود داشته باشید. برای جلوگیری از سرما خوردن کودک سعی کنید از لباس های گرم و بلند استفاده کنید.

مقاله مرتبط: بهترین زمان برای از پوشک گرفتن کودک چند ماهگی است؟

گام سوم: خودتان را آماده کنید

برای از پوشک گرفتن زمانی را انتخاب کنید که خودتان گرفتار دغدغه‌ها و مسائل اساسی دیگری مانند نیاز شدید فرزند دیگرتان، فشار کاری، جابجایی منزل، نزدیکی زمان زایمان (حضور نوزاد در خانه موجب کند شدن آموزش دستشویی رفتن به کودک خواهد شد) و موارد دیگر نباشید. همچنین، فصل‌های گرم سال زمان‌های مناسب‌تری برای از پوشک گرفتن کودک هستند، چرا که در این ماه‌ها، دیگر مجبور به شستن لباس‌های سنگین زمستانی نخواهید بود.

گام چهارم: خودتان را مجهز کنید

گرفتن از پوشک کودک

شاید باور این موضوع برای شما دشوار باشد، اما واقعیت این است که ابزارهایی که در وهله نخست برای آموزش دستشویی رفتن به کودک نیاز دارید شامل موارد زیر هستند:

  • حس شوخ طبعی،
  • صبر بی‌پایان،
  • خلاقیت بسیار.

و با درجه اهمیت کمتر:

  • صندلی توالت کودک،
  • شورت یا شلوار آموزشی.

گام پنجم: جای پوشک را با شورت و شلوار آموزشی عوض کنید

 

اکنون وقت گرفتن از پوشک کودک به صورت کامل فرارسیده است.

شورت‌های آموزشی چه می‌کنند؟

این شورت‌ها پدهای فوق‌ جاذب دارند و هنگام از پوشک‌ گرفتن کودک استفاده می‌شوند. شما حتی می‌توانید خودتان این لباس‌ها را، با دوختن تکه‌ای پوشک پارچه‌ای به یک شلوار بزرگ، درست کنید. در گذر از پوشک به شورت آموزشی، خودتان را علاقه‌مند و مشتاق نشان دهید، اما در استفاده از کلمات محتاط باشید. این لباس‌ها را شلوار مخصوص بنامید. شش یا هفت عدد از چنین شلوارهایی آماده کنید و مطمئن شوید به قدر کافی گشاد باشند.

در این روند چه اتفاقاتی را تجربه می‌کنید؟

در تمام نقاط آستانۀ رشد، کودکان دو قدم به جلو و یک قدم به عقب برخواهند داشت. بنابراین حتی پس از یادگیری کامل کودک، انتظار شلوارهای خیس و کثیف را داشته باشید. این موضوع هنگام آموختن مهارتی جدید به‌طور کامل طبیعی است. همچنین، آمادگی این را داشته باشید که کودک هنگام بازی و هیجان زیاد سیگنال‌های تخلیۀ مثانه یا روده را متوجه نشود، چراکه بسیار پیش می‌آید کودک آنقدر به اتفاقات بیرون توجه نشان دهد که از آنچه درون خودش می‌گذرد بی‌خبر بماند.

گام ششم: در طول دوران گرفتن از پوشک آرامش خود را حفظ کنید

هیچ دلیلی برای خشمگین شدن یا تنبیه در روند از پوشک گرفتن کودک وجود ندارد. با این حال، مشکلات دشوار مربوط به این فرآیند ممکن است موجب اوقات تلخی شما شود یا وادارتان کند نسبت به مقاومت‌های کودک و اتفاقاتی که افتاده‌اند نگرش تنبیهی را انتخاب کنید. اگر احساس کردید در طول از پوشک گرفتن کودک در حال درگیر شدن با او هستید یا احساساتی منفی نسبت به او دارید، با والدین دیگر، افراد با تجربه یا حتی مشاور صحبت کنید.

فراموش نکنید هدف اساسی شما آموزش از پوشک گرفتن کودک و در عین حال، حفظ اعتماد به نفس اوست. تنها در این صورت است که کودک می‌تواند از عهده مرحله بعدی رشد هویت جنسی برآید و احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد. بنابراین، در فرآیند آموزش دستشویی رفتن به کودک، سعی کنید آرام بمانید، چرا که هیچ اشکالی در پوشک کردن کودک حتی به مدت یک سال دیگر وجود ندارد.

اگر نکاتی در زمینه گرفتن از پوشک کودک خود تجربه کرده‌اید که فکر می‌کنید دانستن آن به والدین جوان کمک می‌کند تا از این چالش با موفقیت عبور کنند حتما از طریق وبسایت کودکت با ما به اشتراک بگذارید.

ویدیوی ناشنوایان

ناشنوایان عزیز از این قسمت می‌توانید ویدیو مربوط به این مقاله را مشاهده کنید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید