شاید بعد از طلاق سخت‌ترین چالش برای هر پدری این باشد که خودش را پدری مجرد می‌بیند که دیگر با فرزندانش زندگی نمی‌کند. ممکن است این تجربه ویران‌کننده باشد. از آنجا که هر طلاقی وضعیت متفاوت و منحصربه‌فردی دارد، هرچه پدران طلاق گرفته درباره این شرایط و پیش‌آمد‌های آینده اطلاعات بیشتری داشته باشند، واکنش بهتری به این وضعیت نشان خواهند داد.

پدران طلاق گرفته و هشت راه‌حل برای کمک به آن‌ها

تاثیر طلاق بر کودکان و نحوه سازگاری با آن

پدران طلاق گرفته

گاهی ممکن است بعد از طلاق، به‌ویژه نوع دردناک و آزاردهنده آن، پدران متوجه تاثیر آن بر کودکان نباشند. بعد از طلاق والدین، زندگی کودک زیر و رو می‌شود، بنابراین عبور از این مرحله و سازگاری با شرایط جدید ممکن است بسیار رنج‌آور و سخت باشد. از متخصصان کمک بگیرید تا بدانید کودک قبل از سازگاری و پذیرش شرایط جدید ممکن است چه رفتارهایی از خود نشان دهد.

بیشتر بخوانید: کودکان طلاق ؛ آمارهایی درباره اثرات مخرب طلاق بر فرزندان

بعد از طلاق با کودک ارتباط داشته باشید

داشتن رابطه‌ای باکیفیت و کارآمد با کودکان بعد از طلاق نیازمند صرف زمان است، بهتر است تا حد امکان نزدیک خانه باشید. گاهی مشاغل یا برخی از شرایط مانع ارتباط شما با کودک خواهد شد، اما فداکاری و گذشت شما ارزش ثبات و پیوند بهتر با کودک را دارد. درباره دلایل و روش‌های ارتباط نزدیک با همسر سابق و فرزندان خود آگاهی کسب کنید.

آنچه باید درباره حمایت از فرزندان خود بدانید

موفقیت پدران طلاق گرفته

حتی اگر بعد از طلاق حضانت کودک بر عهده شما نیست، شاید به‌زودی درگیر مسائل مربوط به سرپرستی کودک شوید. احتمالا قوانین حمایت از کودکان بسیار سفت و سخت عمل می‌کند و نادیده گرفتن آنها جریمه‌های مالی و عواقب سنگینی دارد. بسیاری از پدران مجرد برای چنین پرداخت‌هایی دچار مشکل می‌شوند، به‌ویژه که در اثر طلاق احتمالا شرایط زندگی و کاری‌شان به طور کلی تغییر کرده است. بنابراین، بهتر است درباره مسائل مالی، حضانت کودکان و مدیریت هزینه‌ها اطلاعات کسب کنید.

همکاری پدران طلاق گرفته در سرپرستی کودک

اگر آنقدر خوش‌شانس باشید که سرپرستی کودک بین شما و همسر سابقتان تقسیم شده باشد، بهتر است کلید مدیریت این رابطه مهم را بدانید. گاهی هر قدر هم پدر و مادر بعد از طلاق روابط دوستانه و مسالمت‌آمیزی داشته باشند، جزئیات سرپرستی مشترک ممکن است شکاف و مشکلاتی ایجاد کند. تحقیق کنید که سایر پدر‌ها چگونه روابط ناشی از سرپرستی مشترک را مدیریت می‌کنند.

از راه دور با فرزندانتان در تماس باشید

مشاغل خاص مانند مشاغل نظامی ممکن است روابط شما را با کودکتان محدود کند. فقدان و غیبت همیشه باعث افزایش اشتیاق و علاقه کودک نسبت به پدر نخواهد شد. گاهی ممکن است احساسات ناخوشایندی را هم ایجاد کند. یاد بگیرید زمانی که دور از کودکید، از چه راه‌هایی می‌توانید پیوند بهتری بین خودتان ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: ماندن در ازدواج ناموفق به خاطر فرزندان تا چه حد صحیح است؟

از لحظات با کودک بودن بیشترین استفاده را ببرید

وقتی کودکان تعطیلات آخر هفته یا یک شب در هفته با شما هستند، چه کاری برای ارتباط بهتر و مفید‌تر می‌توانید انجام دهید؟ آیا می‌توانید بدون اینکه کاری خارق‌العاده انجام دهید تجربه‌ای خوب و خاطره‌انگیز برای خود و فرزندتان ایجاد کنید؟ بهتر است از همین الان برای ملاقات‌های پیش رو برنامه‌ریزی کنید تا اوقات خوشی با فرزندتان داشته باشید.

ازدواج مجدد

برای برخی پدران طلاق‌گرفته ممکن است بازگشت به روال زندگی عادی بسیار سخت و دردناک باشد، اما گاهی شرایط برای ازدواج مجدد فراهم است. این اتفاق نه تنها پدران طلاق‌گرفته را در وضعیت دشواری قرار می‌دهد، بلکه برای فرزندان هم که همچنان امید پیوند دوباره پدر و مادر را دارند، بسیار رنج‌آور است. یاد بگیرید از چه روش‌هایی می‌توانید دوباره به زندگی عادی برگردید و به سازگاری کودکان با شرایط جدید کمک کنید.

تهیه برنامه اصولی برای فرزند‌پروری

تاثیر طلاق روی پدران

داشتن برنامه فرزند‌پروری خوب برای پدران طلاق‌گرفته به منظور تقسیم وظایف سرپرستی با همسر سابق ضروری است. این برنامه وظایف، مسئولیت‌ها و روابط را مشخص می‌کند و برای جلوگیری از اختلافات در آینده، چارچوبی مناسب در اختیار والدین قرار می‌دهد.

اگر شما هم جزو پدران طلاق‌گرفته‌اید یا این مرحله بحرانی را سال‌های پیش پشت سر گذاشته‌اید، تجربه‌ها و پیشنهاد‌های خودتان را در شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما و سایر مخاطبان به اشتراک گذارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید