فرزندپروری بعد از طلاق با چالش‌های بسیاری همراه است. علاوه بر این، طلاق استرس‌زاست و کاملا طبیعی است بعد از جدایی پدر و مادر، مشکلات رفتاری کودک بیشتر شود. گذراندن زندگی در نقش والد تنها در بهترین شرایط هم چندان راحت نیست. بدون هیچ کمکی، باید تمام وظایف را به عهده بگیرید و اوضاع را کنترل کنید. سایر مشکلات بعد از طلاق، مانند درگیری‌‌های مربوط به سرپرستی بچه‌ها، ممکن است اوضاع را بدتر کند.

مشکلات رفتاری کودک و باز‌بینی قوانین خانه

مشکلات رفتاری کودک

بعد از طلاق، برای پیشگیری از مشکلات رفتاری کودک، قوانین خانه و خانواده را دوباره ارزیابی کنید. تصمیم بگیرید کدام یک از قوانین باید همچنان سر جای خود باقی بماند و کدام یک را باید حذف کنید یا تغییر دهید. در نقش پدر یا مادر ممکن است ترجیح دهید در بعضی موارد سهل‌گیرانه برخورد کنید و در برخی موارد، سختگیر و جدی باشید. برای مثال، ممکن است درباره ساعت خواب بچه‌ها بسیار سختگیرانه عمل کنید، اما چندان جدیتی نسبت به مرتب کردن تختخواب نشان ندهید. بستگی به این دارد که شما تا چه حد در برابر مسائل و مشکلات رفتاری کودک واقع‌بینانه برخورد می‌کنید. لازم نیست قوانین شما دقیقا مشابه قوانین والد دیگر باشد. کودکان خود را با قوانین مختلف در مکان‌های متفاوت تطبیق می‌دهند. درست مانند قوانین مختلفی که در خانه در مقایسه با مدرسه وجود دارد، آن‌ها می‌توانند خودشان را با این شرایط سازگار کنند.

برای شنیدن این جملات آماده باشید: «تو خونه بابا، می‌تونیم تا دیر‌وقت بیدار بمونیم» یا «مامان ما رو مجبور به خوردن این همه سبزیجات نمی‌کنه». با آرامش به آن‌ها پاسخ دهید و بگویید قوانین خانه شما متفاوت است. والد سرپرست قوانین بیشتری وضع می‌کند، زیرا با مسائلی مانند تکالیف مدرسه، خوابیدن سر وقت و آماده کردن بچه‌ها برای رفتن به مدرسه سر و کار دارد. از طرف دیگر، والد غیر‌سرپرست فقط آخر هفته‌ها یا تعطیلات بچه‌ها را ملاقات می‌کند و به همان نسبت در طی این مدت کوتاه به وضع قوانین کمتری نیاز دارد. شاید به اجرا درآوردن و عملی کردن قوانین سابق در شرایط جدید سخت باشد، بنابراین، بهتر است قوانین را مخصوص شرایط خانه خود در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: کودکان طلاق ؛ آمارهایی درباره اثرات مخرب طلاق بر فرزندان

وضع پیامد‌های مشخص

بعد از طلاق، باید منتظر جلب توجه و پرخاشگری کودکان باشید. همچنین، باید رفتار‌هایی را که نشان‌دهنده نیاز به کمک متخصص است زیر نظر قرار دهید. پیامد‌های مثبت و منفی در برابر رفتارهای کودک در نظر بگیرید. آماده باشید، احتمالا کودک این قوانین و محدودیت را آزمایش می‌کند. همچنین، محدودیت‌هایی را با هشدار درباره عواقب نادیده گرفتن آن گوشزد کنید. گاهی کودکان آزمایش می‌کنند تا بدانند شما مانند گذشته (قبل از طلاق) از پس سوءرفتار‌های آن‌ها برخواهید آمد یا نه. اگر کودک در خانه شما کار اشتباهی کند، باید نتیجه رفتارش را در همان خانه دریافت کند. همچنین، گاهی والدین سعی می‌کنند با کودک معامله کنند و برخی دیگر از والدین قبول می‌کنند همان پیامد‌ها را دقیقا عملی کنند. به این معنی که اگر پاداش رفتار خوب کودک بیست و چهار ساعت استفاده از بازی ویدئویی است، باید قبل از رفتن کودک به خانه والد دیگر این وعده عملی شود.

تداوم نظم و انضباط

مدیریت مشکلات رفتاری کودک

گاهی والدین بعد از طلاق دست از تربیت کردن بچه‌ها برمی‌دارند، چون بعد از طلاق احساس گناه می‌کنند. در حالی که کودکان در این شرایط استراس‌زا و برای بیرون آمدن از بحران، نیاز بیشتری به توجه و نظم و انضباط دارند. سعی کنید به کودک توجه مثبت و اطمینان خاطر دهید. در برقراری نظم و انضباط ثابت‌قدم باشید، در این صورت کودک می‌داند دقیقا چه چیزی در انتظار اوست. اگر نظم و مقررات ثبات نداشته باشد، بچه‌ها گیج می‌شوند. اگر کودکان بین خانه شما و والد دیگر در رفت‌وآمدند، باید بدانند هر خانه چه قوانین و نظم و انضباطی دارد.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره اثرات روانی طلاق روی کودکان بدانیم

ارتباط موثر با همسر سابق

مهم‌ترین شاخصی که بهبود کودکان بعد از طلاق را نشان می‌دهد کیفیت روابط والدین است. خوب است اگر بتوانید با همسر سابقتان درباره رفتارهای کودک ارتباط سازنده‌ای برقرار کنید. برای مثال، شاید برای والد دیگر مفید باشد که بداند فرزندتان از موضوعی ناراحت و نگران است یا با مشکل رفتاری خاصی دست و پنجه نرم می‌کند.

همکاری گروهی

طلاق و مشکلات رفتاری کودک

والدینی که مانند یک تیم با هم همکاری دارند در مدیریت مشکلات رفتاری کودکان بعد از طلاق موفق‌اند. زمانی که هر دو والد از مشکلات موجود آگاهی دارند، بهتر می‌توانند برای حل آن برنامه‌ریزی کنند. اگر به هر دلیلی شما و همسر سابقتان نمی‌توانید با هم همکاری کنید، شاید در نقش والد تنها بتوانید به طور مستقل مشکلات رفتاری کودک را کنترل کنید.

حل مشکلات رفتاری کودکان و سازگاری آن‌ها با شرایط موجود بعد از طلاق بستگی به میزان وقت و توجهی دارد که به فرزندتان اختصاص می‌دهید. اگر در این زمینه اطلاعات یا تجربه‌ای دارید، لطفا در شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مخاطبان در میان بگذارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید