اغلب والدین معمولا برای اینکه کودک خود را به همکاری تشویق کنند از دادن پاداش به کودک استفاده می‌کنند. برای مثال والدین برای اینکه کودک خود را ترغیب کنند که اتاق خود را مرتب کند، به او می‌گویند: «اگر اتاقت رو تمیز کنی بهت بستنی می‌دم». خیلی‌ها معتقد هستند پاداش در شکل گیری انگیزه های درونی کودک موثر است، بله جایزه و پاداش در ابعاد محدود آن گاهی موثر است. اما نکته اینجاست شکلات، شیرینی، برچسب، اسباب بازی و یا هر چیزی که کودک دوست دارد پس از مدت کوتاهی جنبهٔ پاداش خود را از دست می‌دهد. در واقع تشویق و تنبه تفکر محوری رفتارگرای کاربردی است، «این کار را بکن تا اون پاداش رو بگیری»! تجربه نشان می‌دهد، پاداش نه تنها به ایجاد رفتارهای ماندگار منتهی نمی‌شود، بلکه در بهبود عملکرد هم موثر نیست.

بنابراین اگر پاداش در بلند مدت نمی‌تواند کودک را ترغیب به همکاری کند، چگونه می‌توانیم به شکل گیری انگیزه های درونی کودک در بلند مدت کمک کنیم؟

در این قسمت از چالش دوشنبه ها با کودکت که روزهای دوشنبه در اینستاگرام کودکت مطرح می‌شود، از شما خواستیم موقعیت زیر را تجسم کنید و به آن فکر کنید.

چالش ترغیب انگیزه های درونی کودک

گلیا پویان راد پژوهش‌گر و مربی کودک، در این قسمت از پادکست دوشنبه ها با کودکت این موقعیت را برای ما تحلیل کرده است. برای تصمیم گیری درست در مورد شکل گیری انگیزه های درونی کودک به شما توصیه می‌کنیم به پادکست زیر گوش کنید و خوب به آن فکر کنید.

لینک دانلود پادکست

اگر شما در همچین موقعیتی قرار بگیرید بهترین کاری که به عنوان مادر یا پدر می‌تونید انجام بدید چیه؟ کمی به اون فکر کنید و به پادکست خوب گوش کنید. به خودتون فرصت بدید و به مواردی که در پادکست مطرح شد خوب فکر کنید. که آیا کار بهتری هست که بتونید در چنین موقعیتی انجام بدید؟ می‌تونید نظرات و سوالاتتون رو در قسمت نظرات زیر همین پست در وبسایت کودکت با ما در میون بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید