تا پیش از مادر شدن شاید چالش‌های مختلفی را در زندگی تجربه کرده باشید، اما وقتی مادر می‌شوید تازه می‌فهمید آن چالش‌ها با سختی‌های مادر بودن قابل قیاس نیستند. مادر بودن وظیفه‌ای دلهره‌آور است، به ویژه برای مادرانی که در این زمینه تجربه‌ای ندارند. دویدن به دنبال کودک برای هر کار کوچکی مادر را خسته می‌کند. وابستگی کودک به مادر از زمان بارداری شروع می‌شود. مادر بهترین دوست، پرستار، مراقب، آرامش‌دهنده و مهم‌ترین فرد در زندگی کودکان محسوب می‌شود. البته از آنجا که کودک هم مهم‌ترین فرد در زندگی مادر محسوب می‌شود، تحمل فشار این سختی‌ها کار دشواری نخواهد بود. طبیعی است که همه مادران دوست دارند برای فرزند خود مادری نمونه باشند.

در این مقاله از کودکت به چند نکته ضروری اشاره می‌شود که با رعایت آن‌ها می‌توانید به مادری نمونه برای فرزندتان تبدیل شوید.

ویژگی‌های مادر نمونه

ویزگی های مادر نمونه

مراقبت از فرزندان محدود به حفظ سلامتی آن‌ها نمی‌شود. بلکه وقتی از مادر نمونه صحبت می‌شود، تاکیر بر مسئولیت‌ مادر در قبال رشد جسمی، روحی و روانی کودک است. در واقع فرزندان به شما نگاه می‌کنند تا به آن‌ها کمک کنید تا یاد بگیرند چگونه در این جهان بتوانند به‌خوبی رشد کنند و به موفقیت برسند.

نگران نباشید، کافی است کاری را که فکر می‌کنید برای شما و فرزندانتان بهترین کار است انجام دهید. بدانید که هرکسی روش فرزندپروری مخصوص به خودش را دارد. در ادامه به چند ویژگی عمومی مادر نمونه اشاره می‌شود که با استفاده از این راهنما می‌توانید مادر خوبی برای فرزندانتان باشید.

بیشتر بخوانید: ۹ قدم برای تبدیل شدن به پدر و مادر نمونه برای فرزندان

صبر

صبوری در واقع مهم‌ترین صفت مادر نمونه است. همان‌طور که بچه‌ها بزرگ می‌شوند، تلاش می‌کنند تا چیزهای جدیدی درباره این جهان یاد بگیرند. در این مسیر ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد. ممکن است دیوارهای اتاق را نقاشی کنند یا شیشه شیر را روی قشنگ‌ترین قالی خانه خالی کنند. دقیقا در همین لحظه باید صبوری کنید و عصبانیت خود را مدیریت کنید. چند نفس عمیق بکشید و آرامشتان را به دست بیاورید. کودکان به شما نگاه می‌کنند و از شما یاد می‌گیرند. اگر مادر صبوری برای کودکان باشید، آن‌ها هم صبر و شکیبایی را می‌آموزند. این ویژگی می‌تواند برای آینده کودک بسیار مفید باشد.

تشویق و دلگرمی

کودکان قبل از اینکه در انجام هر کاری مانند راه رفتن، نشستن، تنهایی غذا خوردن، دستشویی رفتن و هر کار دیگر به موفقیت برسند ممکن است بارها شکست بخورند. این وظیفه شماست که آن‌ها را به تلاش کردن تشویق کنید، حتی اگر بسیار شکست بخورند.

کودکانی که مادران مشوق و حامی دارند، می‌توانند اشتباهات خود را به‌آرامی اصلاح کنند و بدون احساس پشیمانی و ناامیدی دوباره تلاش کنند. این ویژگی مثبت تا بزرگسالی همراه کودک خواهد بود و او هم در آینده تبدیل به فردی حامی و مشوق خواهد شد.

درک کردن

مادر نمونه

یکی از مهمترین ویژگی‌های مادر نمونه بودن درک کردن فرزندان است. شما باید زمانی از روز خود را به گوش دادن به حرف‌های کودک خود اختصاص دهید و سعی کنید اتفاقات را از نگاه کودک خود درک کنید. کودکان باید احساس کنند هر زمان که و در هر سنی که باشند می‌توانند روی شما به عنوان یک مادر نمونه که قادر هستید آن‌ها را درک کنید و به حرف‌های آن‌ها توجه کنید، حساب کنند.

احترام

برای اینکه کودک احترام گذاشتن را یاد بگیرد باید به او احترام بگذارید و در این زمینه به او آموزش دهید. اگر به کودک احترام بگذارید، در مقابل احترام دریافت می‌کنید. به او یاد بدهید که برای خودش ارزش قائل باشد و به خودش احترام بگذارد. کودکانی که احترام به خود و احترام به دیگران را یاد می‌گیرند، خوشحال‌تر و سخاوتمندترند و در آینده ارتباط خوبی با دیگران برقرار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین رویکرد برای آموزش انضباط به کودکان چیست؟

ممارست

آموزش انضباط به کودکان کار راحتی نیست. برای آموزش نظم و انضباط به کودک باید ثابت‌قدم باشید. نه به این معنی که با کودک با خشونت برخورد کنید، بلکه باید با عشق و محبت نظم و انضباط را به او آموزش دهید. این کار ممکن نخواهد بود مگر با ممارست و پشتکار فراوان.

وقتی کودک کار بدی انجام می‌دهد باید طوری رفتار کنید که کودک فکر نکند او بچه بدی است. بلکه باید متوجه شود رفتاری که انجام داده است از نظر شما رفتار بدی بوده است و باید اصلاحش کند.

برای مثال وقتی کودک در پارک کودک دیگری را هل می‌دهد، می‌توانید به او بگویید: «هل دادن رفتار خوبی نیست، باید صبر کنی تا نوبتت شود»، به جای اینکه به کودک بگویید: «الان نوبت تو نیست، چون تو پسر بی‌ادبی هستی».

در دسترس بودن مادر نمونه

 

مادر نمونه

خواه شما شاغل باشید یا خانه‌دار، باید زمانی را به بودن در کنار فرزندتان اختصاص دهید. باید نسبت به علاقه‌مندی‌های کودک آگاه شوید و تلاش کنید با او ارتباط نزدیکی برقرار کنید. زمانی که به حضور شما نیاز دارند در دسترس باشید، این کار به کودک احساس مهم بودن می‌دهد و باعث ایجاد اعتماد، خودارزشمندی و عشق خواهد شد.

فروتنی

شاید این موضوع کمی برای شما سخت باشد، اما بهتر است در مقام مادر اگر اشتباهی کردید، از کودک معذرت‌خواهی کنید. این موضوع نه تنها باعث بدتر شدن اوضاع نمی‌شود، بلکه به کودک یاد می‌دهید هر کسی ممکن است در زندگی دچار اشتباه شود و خوب است که فروتن باشد و اشتباهاتش را بپذیرد. با این کار نه تنها فروتنی را به او آموزش می‌دهید بلکه فرزندان هم احترام زیادی به شما خواهند گذاشت.

مربی گری

مادر نمونه

به کودک کمک کنید تا با تکیه بر مهارت‌هایش متکی به خود باشد. همان‌طور که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند و نسبت به موضوعاتی علاقه نشان می‌دهند، این وظیفه شماست که زمان صرف کنید و به او آموزش دهید. بعضی از کودکان در سنین پایین استعدادهای خود را بروز می‌دهند. توجه کنید اگر کودکتان استعداد خاصی دارد به او کمک کنید مهارت‌ها و استعدادهای خود را پرورش دهد تا بتواند در زندگی مستقل و سازنده باشد.

مادر نمونه و رابطه عاشقانه با فرزندان

وجود ارتباط خوب در خانواده برای درک و شناخت بهتر از یکدیگر و ایجاد رابطه‌ای قابل اعتماد و عاشقانه ضروری است. کودکان نیاز دارند در هر سنی که هستند احساس کنند برای هر مشکلی می‌توانند به مادر مراجعه کنند. با ایجاد رابطه‌ای عاشقانه و صادقانه از دوران کودکی می‌توانید به مادری نمونه برای فرزندان خود تبدیل شوید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای تشویق ارتباط باز و صمیمانه در خانواده

محکم و قوی بودن

مادر بودن شغلی تمام‌وقت و پراسترس است که ممکن است با سختی‌ها و هزینه‌های زیادی همراه باشد. مادران معمولا خود را وقف فرزندان می‌کنند تا کودکانی سالم و شاد پرورش دهند. مطمئن شوید مادر قوی و محکمی برای فرزندانتان هستید، زیرا شما اولین الگوی آن‌هایید. آن‌ها درس‌های ارزشمندی را از شما می‌آموزند که برای آینده‌شان بسیار لازم و ضروری خواهد بود.

مراقبت از فرزندان به مادری سالم و محکم از نظر جسمی و روحی نیاز دارد. پس اطمینان حاصل کنید که از نظر جسمی و روحی در شرایط خوبی قرار دارید. همچنین هر زمانی که احساس کردید نیاز به کمی استراحت دارید، می‌توانید از اطرافیانتان کمک بگیرید و کمی از فرزندانتان فاصله بگیرید. اگر خسته و ناامید باشید نمی‌توانید به فرزندان خود کمک کنید.

فراموش نکنید مادر قلب خانواده است و مهم‌ترین راهنمای کودک. پس الگوی مناسبی برای کودک باشید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید