ویروس کرونای انسانی جدید اواخر سال ۲۰۱۹ و در شهر ووهان (Wuhan) در کشور چین کشف شد. این ویروس بسیار مسری به‌سرعت عده زیادی را مبتلا کرده است، به صورتی که سازمان جهانی بهداشت (WHO)، به علت شیوع گسترده آن، در کل سیاره زمین وضعیت اضطراری اعلام کرد. از آنجا که هنوز واکسن یا درمانی برای ویروس کرونا کشف نشده است، بهترین راه مقابله با آن پیشگیری است. در این مقاله کودکت، درباره علائم ویروس کرونا و راه‌های پیشگیری از آن صحبت خواهد شد.

ویروس کرونا چیست؟

کرونا ویروس (Coronaviruses) به گروه بزرگی از ویروس‌ها گفته می‌شود که می‌تواند باعث بیماری خفیفی مانند سرماخوردگی تا بیماری شدیدی مانند سارس شوند. اما ویروس کرونای جدید، که گفته می‌شود از خفاش به انسان منتقل شده است، می‌تواند باعث بیماری شدید و حتی مرگ افراد شود.

طبق گزارش‌های اخیر، بیش از ۱۰ هزار نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که حداقل ۲۵۰ نفر آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. این ویروس به‌راحتی از راه تنفس منتقل می‌شود و همین موضوع کنترل آن را دشوار کرده است. کشور چین، برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس، کل شهر ووهان را در قرنطینه قرار داده است.

علائم بیماری کرونا

در افرادی که مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده‌ شده‌اند، علائمی شبیه سرماخوردگی و آنفولانزا مانند آبریزش بینی، تب، سرفه، عطسه، گلودرد و گاهی لرزش دست‌ها و عفونت خفیف در دستگاه تنفسی مشاهده شده است. در موارد حاد مشکلات گوارشی، نارسایی کلیه و مشکل انعقاد خون هم گزارش شده است.

این علائم ممکن است ۳ تا ۵ روز به طول بینجامد، در صورتی که نشانه‌های بیماری پایدارتر از سرماخوردگی باشد، بهتر است حتما به پزشک مراجعه شود.

کودکان و افراد سالمند، که بدن آن‌ها سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارد، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به طور کلی، علائم بیماری کرونا عبارت‌اند از:

نحوه انتقال بیماری کرونا

این ویروس، مانند ویروس آنفولانزا، با سرفه و عطسه به دیگران سرایت می‌کند. گفته می‌شود امکان سرایت این ویروس از طریق تماس پوستی هم وجود دارد. با وجود اینکه هنوز تایید نشده است، اما گفته می‌شود این ویروس اولین بار در بازار ماهی‌فروشی و از سوپ خفاش یا مار به انسان منتقل شده است.

جالب است بدانید، تا به حال هیچ کودکی به این بیماری مبتلا نشده است. کم‌سن‌ترین فرد مبتلا به بیماری کرونا، که تا به حال شناسایی شده است، ۱۴ سال سن دارد. متخصصان بر این باورند که اگر تا به حال سابقه بیماری حادی نداشتید، ویروس کرونا کشنده نخواهد بود. بیشترین افرادی که در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند افراد مسن با سابقه بیماری‌های قلبی عروقی یا تنفسی بوده‌اند.

راه های درمان و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

از آنجا که تا به حال واکسن یا درمان قطعی برای این ویروس پیدا نشده است، پیشگیری‌های متداول مانند دوری از افراد مشکوک به بیماری، شستن دست‌ها با صابون، پرهیز از دست زدن به دهان و چشم و بینی توصیه شده است.

حتما سطوحی را که بیشتر در طول روز با آن سر و کار دارید مانند موبایل، لپتاپ و وسایلی احتمال می‌دهید دیگران هم از آن استفاده کرده باشند، ضدعفونی کنید. سعی کنید از حوله مشترک استفاده نکنید. اگر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید، موارد ایمنی لازم را رعایت کنید. دقت کنید که بسیاری از ماسک‌هایی که در بازار وجود دارد یکبار مصرف هستند و نباید دوباره از آن‌ها استفاده کنید. کودکان را در محل‌های شلوغ و پرجمعیت نبرید.

توجه کنید حیوانات خانگی مانند سگ و گربه هم به‌شدت نسبت به این ویروس حساس هستند و کرونا می‌تواند برای حیوانات هم کشنده باشد.

به گفته متخصصان، با توجه به نزدیک بودن علائم ویروس کرونا به سرماخوردگی و همچنین نبودن درمان قطعی برای این بیماری، استراحت مطلق، نوشیدن مایعات، مصرف داروهای مسکن و تب‌بر و بخور گرفتن به صورت مرتب بهترین راه مبارزه با کروناست.

وب‌سایت سازمان جهانی بهداشت موارد زیر را به عنوان راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا اعلام کرده است:

  • شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون به مدت ۲۰ ثانیه، به‌خصوص قبل از صرف غذا. توصیه شده است که قسمت‌هایی از مچ دست‌ها را هم بشویید،
  • لمس نکردن بینی، دهان و چشم تا حد ممکن،
  • پرهیز از روابط جنسی پرخطر،
  • سبک زندگی سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن.

ویروس کرونا در ایران

خوشبختانه تا به حال هیچ موردی از بیماری کرونا در کشور ایران تایید نشده است. با این حال به دلیل شیوع گسترده این ویروس نمی‌توانیم کاملا مطمئن باشیم پای این ویروس به کشور ما باز نمی‌شود. بنابراین باید نسبت به این موضوع حساس باشیم و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیریم.

همانطور که گفته شد سالمندان و کودکان که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. بهتر است تا زمانی که این ویروس ریشه کن نشده است نسبت به علائم سرماخوردگی در این افراد حساس باشید و در صورت هرگونه تردید به متخصص مراجعه کنید.

آپدیت: ۱ اسفند:
در تایخ ۳۰ بهمن وزارت بهداشت به طور رسمی از مرگ ۲ نفر مبتلا به ویروس کرونا در شهر قم خبر داد. با توجه به سرعت شیوع این بیماری، احتمال می‌رود که تعداد بسیار بیشتری در ایران به ویروس کرونای جدیدکه به کرووید ۱۹ (Corvid19) معروف شده است مبتلا شده باشند.

توصیه می‌کنیم که هشدارهای ایمنی سازمان جهانی بهداشت را جدی بگیرید. مهمترین کارها برای پیشگیری از بیماری کرونا شستن دقیق دست‌ها، پرهیز از رفتن به محیط‌های شلوغ، تقویت سیستم ایمنی بدن، پرهیز از مصرف گوشت خام و مراجعه سریع به پزشک در صورت مشاهده علائمی مانند، تب، سرفه و تنگی نفس است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ روش موثر برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید