معمولا والدینی که فرزند مبتلا به اوتیسم دارند در زندگی رومزه با برخی از مشکلات مواجه هستند. راه‌هایی وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توان از والدین کودک مبتلا به اوتیسم حمایت کرد. شاید شما هم در اطرافیان و دوستان خود افرادی را می‌شناسید که فرزند مبتلا به اوتیسم دارند و قصد کمک به آن‌ها را دارید اما نمی‌دانید چگونه باید عمل کنید. همچنین بسیاری از افراد از این می‌ترسند که اگر حرفی بزنند موجب ناراحتی این والدین شوند بنابراین سکوت می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به روش‌هایی اشاره کنیم که برای حمایت از والدین کودک مبتلا به اوتیسم استفاده کنید.

۱. حمایت همدلانه و فراگیر

یکی از نکات مهم برای همراهی و کمک به والدینی که با مشکلات خاص روبرو هستند این است که آن‌ها را فراموش نکنید. برای مثال می‌توانید این والدین و فرزندان آن‌ها را به دورهمی‌ها و فعالیت‌ها دعوت کنید و آن‌ها را به مشارکت تشویق کنید.

هیچ فرد مبتلا به اوتیسمی علاقه ندارد در مجالس یا مهمانی‌هایی دعوت شود که فقط به منظور کمک و دلسوزی برای آن‌ها تدارک دیده شده باشد و همه او را به دیگران نشان دهند و در مورد او صحبت کنند. در عوض می‌توانید با آن‌ها و والدین آن‌ها ارتباط دوستانه و صادقانه برقرار کنید. به سایر کودکان آموزش دهید که مسائل مربوط به این افراد را درک کنند. اگر والدین این رفتار همدلانه را داشته باشند احتمال اینکه فرزندان هم نسبت به دوستان اوتیستیک خود رفتار مشابهی داشته باشند بسیار زیاد است.

۲. قضاوت نکردن

حمایت از والدین کودک مبتلا به اوتیسم

فرزند پروری خودش به اندازه کافی دشوار است. به خصوص اینکه پدر و مادری صاحب فرزند مبتلا به اوتیسم هم باشند. بنابراین به هیچ عنوان والدین کودک مبتلا به اوتیسم را در مورد نحوه تربیت فرزند و عدم کنترل روی کودک اوتیستیک خود قضاوت نکنید.

به احتمال زیاد همانقدر که شما از دیدن بعضی رفتارها ناراحت هستید، آن‌ها هم در حال تلاش برای بهبود و کنترل این رفتارها هستند.

خیلی مهم است که به کودکان مبتلا به اوتیسم به عنوان یک کودک کندزهن نگاه نکنید، چون در حقیقت آن‌ها اصلا کندذهن نیستند. در واقع کودکان مبتلا به اوتیسم به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند در انجام وظایف مشخصی مانند حل مسائل پیچیده، تشخیص الگوها، یافتن ناهماهنگی‌ها و در بعضی اوقات دقت و تمرکز دچار مشکل هستند.

بیشتر بخوانید: تحقیقات جدید نشان می دهد رابطه ای بین واکسیناسیون و اوتیسم وجود ندارد

۳. کسب آگاهی نسبت به اوتیسم

در واقع مهمترین قدم برای کمک به والدین کودک مبتلا به اوتیسم آگاهی یافتن نسبت به اوتیسم و کسب اطلاعات در زمینه رفتارهای کودک اوتیستیک است. جالب است بدانید که اوتیسم می‌تواند با علائم و نشانه‌های مختلفی بروز پیدا کند. به عنوان مثال سندروم آسپرگر (Asperger) نوعی از اختلالات اوتیسم با عملکرد بالا است که کودک ممکن است کاملا طبیعی به نظر برسد اما در زمینه رفتارهای اجتماعی با مشکل مواجه باشد.

گاهی اوقات اطلاعات نادرستی در زمینه اوتیسم منتشر می‌شود مانند ابتلا به اوتیسم در اثر واکسیناسیون. البته مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا (Center of Deasese Control) کاملا این قضیه را رد کرده است. بنابراین یکی از راه‌های حمایت از والدین کودک مبتلا به اوتیسم کسب اطلاعات از منابع معتبر و مجلات علمی درست است.

۴. حفظ مسائل شخصی

حمایت از والدین کودک مبتلا به اوتیسم

والدین کودک مبتلا به اوتیسم با مشکلاتی مواجه هستند که شاید با دوستان نزدیک خود مطرح کنند اما از این که این مسائل شخصی به طور عمومی بیان شود احساس خوبی ندارند. بنابراین یکی از روش‌های حمایت از والدین کودک مبتلا به اوتیسم حفظ محرمانگی و مطرح نکردن مشکلات آن‌ها در بین دیگران است.

گاهی اوقات مطرح شدن مسائل نه تنها ممکن است بی ادبی باشد بلکه ممکن است باعث آسیب و دلخوری هم شود. اگر در اینچنین شرایطی قرار گرفتید که والدین کودک مبتلا به اوتیسم به شما اعتماد کردند و مسائل شخصی خود را با شما در میان گذاشتند، به آن‌ها احترام بگذارید و این مسائل شخصی را در سینه خود نگه دارید.

بیشتر بخوانید: انواع اختلال اوتیسم را بهتر بشناسید و از ویژگی های هر یک مطلع بشوید

۵. دفاع از حقوق

والدین و کودکانی که با مشکل اوتیسم مواجه هستند هر روز با مشکلاتی در زندگی مواجه هستند. گاهی اوقات هیچ قانونی برای حمایت از حقوق آن‌ها وجود ندارد. شما می‌توانید با حمایت از حقوق افراد مبتلا به اوتیسم از راه‌های مختلف از آن‌ها حمایت کنید.

از طریق صحبت کردن از طرف والدین و کودکان آن‌ها از آن‌ها حمایت کنید. مطمئن باشید این کمک و حمایت شما از یاد آن‌ها نخواهد رفت.

والدین کودک مبتلا به اوتیسم همواره با چالش‌ها و مشکلات منحصر به فرد و دلهره‌آوری مواجه هستند. به همین دلیل حمایت از این والدین و کودکان اوتیستیک و همراهی با آن‌ها بسیار مهم است. شما هم اگر در اطراف خود والدینی را می‌شناسید که با مشکلات مشابهی مواجه هستند می‌توانید به کمک این روش‌ها از آن‌ها حمایت کنید. همچنین فراموش نکنید نظرات و تجربیات خود در این زمینه را از طریق کودکت با ما در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید