در مجموعه مقالات بارداری هفته به هفته حالا به هفته هفتم بارداری رسیده‌ایم. در هفته هفتم بارداری رشد برخی از اندام‌های کودک محسوس است. در این هفته رشد انگشتان کوچک دست و پای کودک از مفصل پا و ران جنین کاملا مشخص و قابل مشاهده است. در هفته هفتم بارداری جنین شما یک دم کوچک دارد. این دم کوچک همان استخوان دنبالچه است. در طول چند هفته دیگر هم کم کم این دنبالچه کوچکتر خواهد شد. اندازه کودک شما از هفته گذشته تاکنون دو برابر شده است و اندازه نیم‌ اینچ طول دارد و اندازه یک تمشک است.

اگر مشاهده درون رحم برای شما امکان‌پذیر بود، می‌دیدید که پلک‌های جنین روی چشم‌هایش را پوشانده و نوک بینی او قابل مشاهده است. در هفته هفتم بارداری به ذلیل پوست نازک و شفافی که کودک دارد، رگ‌های نازک او کاملا نمایان است. کبد تا زمان تشکیل مغز استخوان وظیفه تولید گلبول‌های قرمز را به عهده می‌گیرد. در هفته هفتم بارداری آپاندیس و لوزالمعده کودک هم در حال شکل‌گیری است که با تولید انسولین وظیفه هضم غذا را بر عهده دارد. یک حلقه از روده‌های در حال رشد کودک در جهت بند ناف شکل می‌گیرد. بند ناف رگ‌های خونی مجزایی دارد که وظیفه تبادل خون و اکسیژن را بر عهده دارند.

بیشتر بخوانید: هفته پنجم بارداری و تمام چیزهایی که لازم است در این دوران بدانید

تغییرات هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری

بیشتر بخوانید: تهوع بارداری از چه زمانی شروع می‌شود و چه زمانی تمام می‌شود؟

رحم شما در عرض پنج هفته گذشته دو برابر شده است. در هفته هفتم بارداری خوردن غذا به دلیل ویار برای شما کمی سخت است. البته در صورتی که حالت تهوع ندارید، باید به خاطر این خوش‌‌شانسی به شما تبریک گفت. در این دوره حجم خون شما چند برابر شده است و حجم بیشتری از مایعات از کلیه شما عبور می‌کند و این باعث فشار بیشتری به مثانه خواهد شد. (در هفته هفتم بارداری حجم خون شما نسبت به زمانی که باردار نبوده‌اید، ۱۰ درصد بیشتر شده است. همین طور که به انتهای دوران بارداری و وضع حمل نزدیک می‌شوید، حجم این خون ۴۰ تا ۵۰ برابر خواهد شد) حدود نیمی از خانم‌های بارداری که در سه ماه اول حاملگی، احساس حالت تهوع دارند، با ورود به هفته چهاردهم بارداری این احساس کمک کمک از بین خواهد رفت.

البته بعید است که تغییری در ادرار‌های مکرر شما تا زمانی که کودک به دنیا بیاید، به وجود آید. تحقیقات نشان می‌دهد که هم حجم و هم تکرر ادرار در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند.

مراقب‌های پزشکی قبل از تولد نوزاد

  • لیستی از تمام دارو‌هایی که با تجویز پزشک یا بدون نسخه مصرف می‌کنید، تهیه کنید و به متخصص نشان دهید. متخصصان می‌توانند به شما بگویند که مصرف این دارو‌ها برای شما یا کودکی که در راه خطرناک است یا نه
  • به تقویم خود نگاه کنید و تاریخ اولین روز از آخرین پریود خود را یادداشت کنید. می‌توانید به کمک ماشین‌حساب زمان دقیق آن را محاسبه کنید. نگران نامنظم بودن پریود‌های خود نباشید، مراقبان پزشکی برای تعیین زمان دقیق بارداری شما را به سونوگرافی ارجاع می‌دهد
  • به این موضوع که آیا تمایل دارید پیش از به دنیا آمدن نوزاد آزمایشات ژنتیکی برای اطمینان از سلامتی او انجام دهید یا نه. اگر پیش از بارداری آزمایش غربالگری ژنتیک، انجام نداده‌اید، شاید وقت این آزمایش رسیده باشد

   فایده ملاقات با متخصص پیش از تولد نوزاد

هفته هفتم بارداری

پزشک یا ماما معمولا از شما سوال می‌کنند که چه احساسی از نطر جسمی یا روانی دارید. آیا شکایت یا نگرانی خاصی دارید یا نه. اگر سوالی برایتان مطرح شده می‌توانید از آنها بپرسید. بقیه سوالات بستگی به وضعیت شما و مواردی است که ذهن پزشک یا ماما را به خود مشغول ساخته است. هدف از ملاقات‌های قبل از زایمان اطلاع از وضعیت بارداری خودتان است. این اطلاعات به حفظ سلامتی خودتان و جنین کمک می‌کند.

مراقبان پزشکی معمولا آزمایشات خون و ادرار شما بررسی می‌کنند. وضعیت قرارگیری کودک در شکم شما را کنترل می‌کنند. در صورت لزوم شما را برای انجام آزمایش‌های بیشتر ارجاع می‌دهد. در پایان هر بازدید، پزشک یافته‌های خود را با شما در میان می‌گذارد و تغییرات قابل پیش‌بینی تا کنترل و بررسی مجدد را با شما در میان می‌گذارد. نشانه‌های هشدار‌دهنده را به شما گوشزد می‌کند و مواردی که باید درباره تغییر در سبک زندگی (شامل داشتن یک رژیم غذایی مناسب، سالم و اجتناب از مواد مخدر و الکل) در اختیار شما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هفته چهارم بارداری و تمام چیزهایی که لازم است در این دوران بدانید

آیا همسرتان باید در ملاقات با پزشک، همراهتان باشد؟

هفته هفتم بارداری

این مسئله کاملا بستگی به شما دارد. اما این کاملا به نفع شما است که همسرتان در جلسات سونوگرافی و سایر آزمایش‌ها و بررسی‌ها همراهتان باشد و در جریان مراقبت‌های دوران بارداری تا زمان زایمان قرار بگیرد. بیش از ۸۸ درصد خانم‌های باردار تمایل دارند که همسرشان در مراجعات پزشکی همراهشان باشند.

از شکمتان عکس بگیرید

در طول دوره‌ای که باردار هستید، از شکمتان عکس بگیرید. از زمانی که هنوز اثر حاملگی در شکم شما مشاهده نمی‌شود تا زمانی که به تدریج شکمتان جلو می‌آید و بزرگ‌تر می‌شود یک مجموعه عکس تهیه کنید. بعد‌ها از دیدن این تغییرات بسیار لذت خواهید برد. یک پیشنهاد جالب این است که در همه عکس‌ها یک نوع لباس تنتان باشد و در یک محل بایستید. می‌توانید این عکس‌های خاطره‌انگیز را در شبکه‌های اجتماعی با سایرین به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که هفته هفتم بارداری را سپری می‌کنید یا از این دوره خاطره و تجربه‌ای دارید، سایر خانم‌های باردار را از طریق بخش نطرات همین مقاله یا شبکه‌های اجتماعی کودکت در جریان بگذارید.

شما می‌توانید فایل صوتی این مقاله را از اینجا بشنوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید