خانه مراقبت از نوزاد نکات مهم در نمودار رشد کودک که باید به آن توجه کنید

نکات مهم در نمودار رشد کودک که باید به آن توجه کنید

0
نکات مهم در نمودار رشد کودک که باید به آن توجه کنید

نمودار رشد کودک را دیده‌اید؟ از آن چه می‌دانید؟ اکثر نمودارهای رشد شامل قد، وزن و اندازه دور سر نوزادان است. سرعت رشد کودکان با یکدیگر متفاوت است، بنابراین نباید با هم مقایسه شود. برای سنجش میزان رشد کودک، بهتر است به نمودار رشد او در طول زمان نگاه کنید و روند و سرعت آن را بررسی کنید. والدین معمولا پرسش‌های متعددی درباره رشد فرزندانشان دارند. در ادامه، به تعدادی از این پرسش‌ها پرداخته شده است.

آیا والدین کوتاه قد می توانند فرزندانی قدبلند داشته باشند؟

رشد کودک

نمودار رشد بعضی کودکان، با وجود اینکه والدین کوتاه‌قدی دارند، بیانگر بلندقد بودن آن‌هاست. این موضوع را چطور باید تعبیر کرد؟ واقعیت این است که قد تا حد زیادی تحت تاثیر ژنتیک است و قد نوزاد را نمی‌توان معیار مناسبی برای رشد او در آینده دانست. بنابراین اگر نوزادتان قدبلند است، به این معنی نیست که حتما در آینده قد بلندی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: چگونه به رشد مناسب قد کودک کمک کنیم

کم بودن وزن در نمودار رشد نسبت به متوسط نوزادان نیاز به پیگیری دارد؟

لازم به یادآوری است که مقایسه کردن وزن نوزاد با نوزادان دیگر اصلا کار درستی نیست. با دقت در نمودار رشد می‌توانید مسیر و روند رشد نوزادتان را پیگیری کنید. رشد هر کودک باید نسبت به خودش سنجیده شود، به این معنی که مشخص کنید روند رشد کودک نسبت به چند ماه گذشته چگونه بوده است. نمودار رشد بعضی کودکان نوسانات زیادی دارد و برخی دیگر نمودار و منحنی منظم با شیبی قابل پیش‌بینی دارند.

اگر نمودار رشد کودک نوسانات زیادی دارد، بهتر است موضوع را پیگیری کنید تا دلیل این تغییرات مشخص شود. گاهی تغییر در تغذیه یا ابتلا به بیماری‌ها ممکن است باعث نوسانات نمودار شود.

علت اندازه‌گیری دور سر نوزاد در مطب پزشک چیست؟

نمودار رشد کودک

۸۰ درصد رشد سر و مغز کودک در دو سال نخست زندگی اوست. با اندازه‌گیری دور سر، پزشک می‌تواند رشد مغزی کودک را دنبال کند. رشد سر هر کودک را باید در نمودار رشد او بررسی کرد، چون شکل و اندازه سر تا حد زیادی ارثی است. بنابراین کودکی که والدینی با سرهای بزرگ دارد احتمالا سر بزرگی خواهد داشت. پس در نظر داشته باشید که عدد و رقم مشخصی، برای اینکه دور سر هر نوزاد چقدر باید باشد، وجود ندارد. رشد مقداری تحت تاثیر ژنتیک و مقداری تحت تاثیر تغذیه و شرایط محیط است.

بیشتر بخوانید: آیا باید نگران کاهش وزن کودک پس از تولد باشیم؟

در آخر

پیگیری رشد کودک بسیار مهم است. با بررسی مداوم می‌توانید متوجه تغییرات و سرعت رشد فرزندتان شوید. در معاینات جدید و بعضی از نمودارهای رشد، عناوین دیگری مانند شاخص توده بدنی هم سنجیده می‌شود. شاخص توده بدنی عددی است که تناسب میان قد و وزن فرد را نشان می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید