بزرگ کردن و تربیت کودک صرف‌نظر از میزان سخت بودنش، شغلی است که هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم هیچ‌وقت به‌ صورت کامل برای انجام دادنش آماده‌ باشیم. بنابراین بسیاری از ما با هدف تبدیل‌ شدن به والدینی بهتر و موفقیت در فرزند پروری به خواندن کتاب‌های مرتبط پرداخته، در سمینارها شرکت می‌کنیم یا به گروه‌های پشتیبان ملحق می‌شویم.

با این‌ حال، فرزند پروری به معنای دانستن همه‌ چیز و درست انجام دادن آن‌ها در هر شرایطی نیست. ما در ابتدا برای بزرگ کردن فرزندان موفق می‌بایست والدین تأثیرگذاری باشیم که در حین آموزش مرزها و اجازه به آن‌ها برای رشد و شکوفایی، بر روی ساخت رابطه‌ای مفید با کودکانمان تمرکز کرده‌ایم.

این ۱۰ روش ساده در هدف فرزند پروری موفق به شما کمک خواهد کرد. با کودکت همراه باشید.

۱. اشتباهات را به‌ عنوان لحظات آموزش در نظر بگیرید

به‌جای عجله برای تصحیح اشتباه فرزندتان و عصبانی شدن بهتر است قدمی به عقب بردارید. از خودتان بپرسید که فرزندم از این کار چه چیزی خواهد آموخت؟ دکتر هانا را آدامز (Hana Ra Adams) به‌عنوان درمانگر خانواده و ازدواج در این رابطه می‌گوید:

برداشتن قدمی به عقب به شما کمک می‌کند تا واکنش‌های احساسی خود را کنترل کرده و به حالت راه‌حل وارد شوید.

برای مثال به‌جای تنبیه فرزند به خاطر ریختن شیر یا گرفتن نمره بد از آن به‌عنوان شانسی برای یادگیری مسئولیت‌پذیرتر شدنش استفاده کنید.

۲. القا و آموزش آهسته استقلال

آموزش آهسته استقلال

یکی از اصلی ترین راهکارهای موفقیت در فرزند پروری آموزش آهسته استقلال به کودکتان است. هرچه فرزند شما در موقعیت‌های جدید قرارگرفته و مهارت‌های جدیدی را فرابگیرد بیشتر از قبل مورد آزمون قرار خواهد گرفت و بنابراین به‌راحتی پی می‌برد که در انجام چه‌کاری موفق است و در انجام چه‌کارهایی نیاز به پیشرفت و بهبود دارد.

جولی لیثکات هیمز (Lythcott-Haims) به‌عنوان نویسنده کتاب چطور فرزندان موفقی پرورش دهیم دراین‌باره اظهار کرده است که:

کودکان موفق کارهای روزمره‌شان را خودشان انجام می‌دهد. این روشی برای یادگیری این نکته است که آن کار باید انجام شود و هر شخصی باید برای بهتر شدن کل، مشارکت کند.

بیشتر بخوانید: سبک های فرزند پروری مختلف در والدین را تا چه اندازه می شناسید؟

۳. صحبت کردن

کودکان هر کاری که انجام دهید را انجام خواهند داد نه چیزهایی که به آن‌ها می‌گویید.ممکن است کودکتان را تشویق کنید که نگران چیزی نباشد اما او زمانی که شما را بابت هر چیز کوچکی نگران ببیند، از خود نگرانی بروز می‌دهد. چیزی که کودکان می‌بینند نسبت به آنچه می‌شنوند تأثیر بیشتری بر رویشان می‌گذارد. روش صحبت کردن در موفقیت در فرزند پروری بسیار موثر است.

دکتر آدامز پیشنهاد می‌کند:

به کودکتان نحوه مدیریت نگرانی‌ها یا مقابله با مشکلات را نشان دهید سپس او می‌تواند این رفتارها را در اعمال خود ترکیب کرده و به کار ببرد.

۴. همدلی کردن

همدلی کردنبا کودک

همدلی یکی از اصلی ترین جنبه های موفقیت در فرزند پروری است. اغلب واکنش‌های فرزندتان به یک شرایط ممکن است اغراق شده باشد اما آن را نادیده نگیرید. گاهی چیزهای بسیار کودک از نظر بزرگ‌ترها برای کودکان بزرگ جلوه می‌کند زیرا ممکن است پیش‌ازاین با چنین شرایطی سروکار نداشته باشند. دکتر آدامز می‌گوید:

بسیار مهم است که نحوه احساسات فرزندتان را تصدیق کنید. این امر به آن‌ها کمک می‌کند تا احساساتشان را کنترل کرده و آماده شنیدن مشاوره یا یافتن راهی شوند.

۵. اولویت‌بندی ارتباط دوجانبه

گوش دادن فعال یکی از مهم‌ترین کیفیت‌ها در پویایی والدین- فرزند است. زمانی را برای گوش دادن به حرف‌های کودکتان اختصاص دهید.دکتر آدامز در این رابطه خاطرنشان کرد:

هر چه بیشتر به داستان‌ها یا نگرانی‌های کودک خود علاقه نشان دهید، ریسمان های اعتماد را قوی‌تر کرده‌اید.

کارولینا دهینتن (Cornelia Dahinten) به‌عنوان مربی خانواده و سازنده یک برنامه تلویزیونی باهدف تمرین آگاهانه فرزند پروری و گروه‌های بازی که به سازمان‌دهی کارگاه آموزشی‌ موفقیت در فرزند پروری می‌پردازد، دراین‌باره اظهار کرد که این امر همچنین در حل یک مشکل مؤثر است. دیدگاه‌های فرزندتان را پذیرا باشید و به او اطمینان دهید که حرف‌هایش را می‌شنوید اما هنوز هم تصمیم‌گیری نهایی با خود شما است.

۶. تعریف محدودیت‌ها و مشخص کردن عواقب

تعریف محدودیت‌ها و مشخص کردن عواقب برای کودک

بهتر است برای موفقیت در فرزند پروری محدویت ها را برای فرزندتان تعریف کرده و عواقب هرکدام را مشخص کنید. دهینتن اظهار داشت که تعیین مرز مؤثرترین روش انضباطی در موفقیت در فرزند پروری است. ارائه گزینه‌های مختلف به فرزندتان نه‌تنها جنگ قدرت مخوف میان هردوی شما را از بین خواهد برد بلکه این کار به او یاد خواهد داد که هر انتخابی عواقبی دارد.

برای مثال با نزدیک شدن به زمان شام اگر کودکتان حاضر به ترک زمین بازی نیست او درواقع دو انتخاب درپیش دارد که یا همین‌الان زمین بازی را ترک کند یا با کاهش زمان قصه‌گویی در هنگام خواب روبرو شود. سعی کنید که تنها دو انتخاب درپیش روی کودک خود قرار دهید تا موجب به وجود آمدن احساس دست‌پاچگی در او نشوید.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل اصول و استراتژی فرزند پروری تا ۱۸ سالگی

۷. منعطف باشید

منعطف بودن در تربیت فرنزد یکی از اصول اصلی موفقیت در فرزند پروری است. انتظارات خود را با شرایط مطابقت دهید زیرا هر کودکی روش فرزند پروری خاص خود را می‌طلبد.  اگر شرایط موجب ناراحتی شما شد باید تغییراتی ایجاد کنید. برای مثال اگر خوابیدن در کنار فرزندتان تنها راه برای به خواباندن او است اما بر روی کیفیت خواب شما تأثیر می‌گذارد، زمان آن فرا رسیده است که شرایط را بهبود ببخشید.

برای این‌که همچنان درگیر و متصل بمانید حتی به جزئیات روز کودکتان علاقه نشان دهید و این کار را با پرسیدن سؤالاتی نظیر آیا امروز خیلی خندیدی؟ یا امروز چه چیزی از مدرسه را دوست داشتی؟ انجام دهید.

۸. تمرین فرزند پروری آگاهانه

تمرین فرزند پروری ذهنی

مدت‌زمانی را برای به دست آوردن عشق فرزندتان اختصاص دهید و مطمئن شوید که هیچ‌چیزی در این کار وقفه ایجاد نمی‌کند. دهینتن دراین‌باره اظهار داشته است که:

شما نمی‌توانید فرزندی را که صاحب قلبش نیستید بپرورانید.

۹. نشان دادن عشق بی‌قیدوشرط

زمانی که فرزندتان خطایی کرد، او را با کاهش زمان ارتباط یا باز پس گرفتن عشقتان تنبیه نکنید. تنها برداشت آن‌ها از این رفتار شما این خواهد بود که زمانی که دچار اشتباه شوند دیگر دوستشان نخواهید داشت. اما این کار به آن‌ها نه دانستن خطایشان و نه در آموختن عدم تکرار آن‌ها کمکی نخواهد کرد

۱۰. محدویت های خود را بدانید

محدویت های خود را بدانید

مادر بودن به معنای ازخودگذشتگی بیش‌ از حد نیست، زمانی را برای استراحت و تمرکز بر روی نیازهای فردیتان اختصاص دهید.

از یک تفریح لذت ببرید، دوستان خود را برای نهار دعوت کنید و همچنین از زمان تنهایی‌تان لذت ببرید. زمانی که یک پدر و مادر شاد باشید می‌توانید کیفیت مطلوب خود را به فرزندتان نیز منتقل کنید و مطمئن باشید که زندگی در چنین محیطی به‌طورقطع برای کودکان لذت‌بخش است.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید