وقتی مسئولیت تغذیه خانواده بر عهده شما است، انتخاب‌هایی که می‌کنید در سلامت اعضای خانواده بسیار اثرگذار خواهند بود. بدیهی است که هر مادر یا پدر و به طور کلی سرپرستی، دوست دارد که به اطرافیان خود مواد غذایی سالم و مقوی بدهد. اما واقعیت این است که با وجود تبلیغات تجاری و غیرتجاری مختلف، انتخاب میان مواد غذایی مختلف کمی دشوار شده است. حرف‌های ضد و نقیضی درباره مزایای مواد غذایی ارگانیک، طبیعی یا دستکاری زنتیکی‌شده (OMG) مطرح می‌شود. آیا مواد غذایی ارگانیک واقعا بهترین انتخاب برای ورود به سبد خریدتان هستند؟

بیشتر بخوانید: فریب برچسب‌ های گمراه کننده مواد غذایی کودکان را نخورید

تصورات اشتباه درباره مواد غذایی ارگانیک چیست؟

مواد غذایی ارگانیک - سالم

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، حرف‌ها و گفته‌های زیادی درباره مواد غذایی ارگانیک و… وجود دارد. اما برخی از شنیده‌ها و تبلیغات کاملا با واقعیت منطبق نیستند. مثلا بسیاری از منابع می‌گویند که در تولید مواد غذایی ارگانیک از آفت‌کُش‌ها استفاده نمی‌شود اما ظاهرا این‌طور نیست. خب البته همچنان مواد ارگانیک یک گام از مواد دیگر جلوتر هستند و علت این است که معمولا در مزارع تولید این مواد از آفت‌کش‌های طبیعی استفاده می‌شود. ولی شایان ذکر است که هیچ قانونی برای عدم استفاده از مواد شیمیایی وجود ندارد.

اگر از طرفداران سرسخت مواد غذایی ارگانیک هستید باید به شما بگوییم که طبیعی بودن آفت‌کش‌ها اگر چه بهتر از شیمیایی بودن آنها است اما لزوما باعث کاهش مسمومیت‌های مختلف نمی‌شوند. بسیاری از مواد طبیعی هم می‌توانند موجب مسمومست و آسیب رسیدن به بدن شوند. شوکران و سیانید هم طبیعی هستند. نیستند؟

یکی دیگر از موضوعاتی که همیشه در تبلیغات مواد غذایی ارگانیک مطرح می‌شود، عدم وجود ماده خطرناک گلیفوزات در مزارع تولید مواد ارگانیک است. آنها معتقدند که این ماده سرطان‌زا است. اما باید از حقیقتی دیگر پرده‌برداری کنیم: گلیفوزات سرطان‌زا نیست. بنابراین این مورد هم نمی‌تواند دلیلی بر برتری مواد ارگانیک باشد.

اگر دوستدار طبیعت بودن مواد ارگانیک برایتان اهمیت دارد هم باید بگوییم که کشاورزی به کار گرفته شده برای تولیدات ارگانیک به زمین بیشتری نسبت به کشاورزی سنتی نیاز دارد و در نتیجه آن‌قدرها هم نمی‌تواند باعث حفاظت و حمایت از طبیعت بشود و نیاز به ایجاد دستکاری‌هایی در طبیعت دارد.

بیشتر بخوانید: حساسیت غذایی کودکان به چه شکل بروز می‌یابد و برای رفع آن چه باید کرد؟

چرا مواد غذایی ارگانیک لزوما بهترین انتخاب نیستند؟

مواد غذایی ارگانیک - مزایا

بسیاری از والدین از محصولات ارگانیک استفاده می‌کنند چون نمی‌خواهند که فرزندانشان شیر و گوشتی مصرف کنند که پر از آنتی‌بیوتیک است. البته وجود آنتی‌بیوتیک در محصولات گوناگون چیزی نیست که کتمان کنیم. همین گستردگی آنتی‌بیوتیک در پرورش دام باعث از دست رفتن اثرگذاری آنها روی باکتری‌ها شده است. اما از این موضوع که بگذریم، در روش‌های دامداری که برای تولید مواد ارگانیک استفاده می‌شود، برای درمان حیوانات از روش‌های طبیعی بهره می‌برند که از اثرگذاری زیادی در از بین بردن باکتری‌ها و بیماری‌های حیوانی ندارد.

اگر نگاهی بی‌تعصب به قضیه داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که مواد غذایی ارگانیک با مواد غذایی طبیعی تفاوت چندانی ندارند. البته مواد ارگانیک معمولا تازه‌تر هستند اما نباید به تنها انتخابتان بدل شوند و تعصب خاصی در مصرف آنها به خرج بدهید. بسیاری از حواشی به وجود آمده حول مواد طبیعی‌، دستکاری‌شده ژنتیکی و … فقط و فقط نتیجه تبلیغاتی هستند که سودی برای مشتری ندارند.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید