پدر و مادر بودن حس فوق‌العاده‌ای دارد. هر حرکت یا رشد جدیدی باعث شادی بی‌نظیری برای والدین می‌شود. با این حال، این شادی بسیار زیاد، مسئولیت بسیاری هم به همراه دارد. معیار عملکرد خوب برای هر پدر و مادری، سلامت عمومی و کلی کودک است. و بهترین قاضی برای تجزیه و تحلیل سلامت کودک، متخصص اطفال است.  تمام مراجعات به پزشک متخصص اطفال مهم است؛ با این حال، معاینات کودکان سه ساله ضروری می‌باشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

یک کودک ۳ ساله شروع به انجام برخی کارهایی می‌کند که برای رشد او بسیار مهم هستند. بنابراین در این معاینات، پزشکان کودکان ۳ ساله، علاوه بر سلامت جسمانی، رشد ذهنی و رشد اجتماعی کودک را بررسی خواهند کرد. همچنین این چکاپ فرصت مناسبی برای والدین است که هر سوالی در مورد رشد و تکامل فرزندشان دارند، از پزشک متخصص اطفال بپرسند، زیرا اکنون کودک در حال شروع دوره مدرسه است. اکنون والدین باید مواردی را بدانند و از آن‌ها مراقبت کنند تا فرزندشان به خوبی با مدرسه سازگار شود. بنابراین، مهم است که کودک ۳ ساله برای معاینه به پزشک اطفال خود مراجعه کند تا رشد و تکامل او مورد ارزیابی قرار گیرد.

پزشک در طول معاینات کودکان چه مواردی را بررسی می‌کنند؟

در طول معاینه، متخصص اطفال موارد زیر را بررسی می‌کند:

  1. بررسی قد و وزن کودک

پزشک قد و وزن کودک را اندازه گیری و بررسی می‌کند تا مطمئن شود که کودک به درستی و پیوسته رشد می‌کند.

  1. بررسی علائم حیاتی کودک

به غیر از وزن، پزشک علائم حیاتی مانند فشار خون، دمای بدن، ضربان قلب، تنفس و غیره را بررسی می‌کند تا مطمئن شود کودک از نظر جسمی در شرایط خوبی به سر می‌برد.

  1. انجام معاینات فیزیکی

پزشک برای اطمینان از رشد فیزیکی مناسب، معاینات فیزیکی کاملی انجام می‌دهد. معاینات فیزیکی در حضور والدین انجام می‌شود و پزشک چشم‌ها، گوش‌ها، دندان‌ها، ریه‌ها و مهارت‌های حرکتی ظریف را بررسی می‌کند.

  1. آزمایش خون برای کم‌خونی و مسمومیت با سرب

پزشک همچنین می‌تواند برای بررسی کم‌خونی و خطر مسمومیت با سرب در کودک چندین آزمایش‌ خون انجام دهد.

  1. آزمایش سل

اگر کودک عامل خطری برای بیماری سل داشته باشد، پزشک آزمایش سل انجام می‌دهد.

  1. بررسی رشد شناختی و گفتاری

پزشک همچنین گفتار، رشد شناختی و مهارت‌های زبانی کودک را با پرسیدن سؤالاتی درمورد کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برد و کتاب‌هایی که می‌خواند بررسی می‌کند. آن‌ها همچنین دستورالعمل‌هایی را به کودک می‌دهند تا بررسی کنند که آیا از دستورات پیروی می‌کند یا خیر. ممکن است پزشک از کودک بخواهد چیزی بکشد تا رشد او را بررسی کند.

سؤالاتی که ممکن است پزشک اطفال از شما بپرسد

پس از انجام معاینات طی ویزیت، پزشک سؤالات دیگری برای ارزیابی بیشتر رشد و تکامل کودک از والدین خواهد پرسید. برای مثال، آن‌ها می‌توانند سؤالات زیر را بپرسند:

  1. کودک چقدر می‌خوابد؟ یک کودک ۳ ساله در حالت ایده‌آل باید روزانه ۱۲ ساعت بخوابد، به همراه چرت بعدازظهر. کودکان با بزرگ‌تر شدن تخیل فعال خود را توسعه می‌دهند و از تاریکی یا تنهایی می‌ترسند. همین امر می‌تواند باعث اختلال در خواب آن‌ها شود. بنابراین پزشک می‌خواهد الگوهای خواب آن‌ها را بداند تا رشدشان را ارزیابی کند، زیرا خواب کافی برای رشد مناسب ضروری است.
  2. آیا کودک برای توالت رفتن آموزش دیده است؟ یک کودک نوپای ۳ ساله به استفاده از دستشویی یا لگن مخصوص اطفال عادت کرده است، اگرچه ممکن است هنوز هم گاهی به پوشک نیاز داشته باشد. بااین‌حال، برخی از کودکان هنوز برای آموزش توالت رفتن آماده نیستند. بنابراین پزشک در این مورد سؤال خواهد کرد تا وضعیت رشد آن‌ها را بداند.
  3. آیا کودک به دندانپزشک مراجعه کرده است؟ پزشک اطفال باید از سلامت دندان‌های کودک و اینکه آیا کودک به‌تنهایی می‌تواند مسواک بزند یا نیاز به کمک والدین دارد آگاه باشد.
  4. آیا کودک غذاهای سالم می‌خورد؟ برای رشد مناسب و داشتن انرژی برای فعالیت در یک روز کامل، کودک به رژیم غذایی سالم و متنوع نیاز دارد. به همین دلیل پزشک درمورد وعده‌های غذایی او سؤال می‌کند.
  5. کودک به چه بازی‌هایی علاقه دارد؟ بازی‌ها و فعالیت‌های مورد علاقه کودک به پزشک بینشی درباره رشد او می‌دهد.
  6. وقتی کودک در کنار شخص دیگری یا در مهدکودک می‌ماند چگونه رفتار می‌کند؟ کودک بزرگ شده، بنابراین دوری از والدین باید برایش آسان باشد. اینکه کودک چقدر با آن‌ها فاصله می‌گیرد نشانه بلوغ عاطفی و احساس امنیت آن‌هاست.
  7. کودک راست‌دست یا چپ‌دست است؟ در ۳ سالگی، تقریباً همه بچه‌ها یک دست حاکم (غالب) دارند. درصورتی‌که کودک نداند باید از کدام دست استفاده کند و گیج شود، ممکن است مشکلاتی در هماهنگی وجود داشته باشد.
  8. ارتباط و بازی کردن کودک با بچه‌های دیگر چگونه است؟ بچه‌های ۳ ساله معمولاً تمایلی به اشتراک گذاشتن اسباب‌بازی‌های خود ندارند. پزشک ممکن است در این مورد بپرسد تا رفتار آن‌ها با بچه‌های دیگر را بسنجد.

آیا در معاینات کودکان سه ساله واکسن تزریق می‌شود؟

در طول معاینه، واکسیناسیون انجام نمی‌شود، زیرا اکثر واکسن‌های کودکان تا ۲۰ ماهگی تزریق می‌شوند و دوره بعدی واکسن‌ها معمولاً از ۴ سالگی شروع می‌شود. بااین‌حال، اگر برخی از واکسن‌ها فراموش شده‌اند، بهتر است چکاپ‌های کودک به‌روز باشد. بنابراین طی معاینات کودکان سه ساله بهتر است برای ایمن‌سازی و تزریق واکسن‌های فراموش‌شده با پزشک مشورت کنید.

در اینجا فهرستی از واکسن‌هایی که کودک ۳ ساله باید زده باشد آورده شده است. درصورتی‌که هرکدام از آن‌ها فراموش شده باشد، در طول معاینات چکاپ آن‌ها را تزریق کنید:

  • دیفتری،
  • کزاز،
  • هپاتیت A و B،
  • سیاه‌سرفه،
  • سرخک و اوریون،
  • آبله‌مرغان.

چه سؤالاتی را باید از پزشک اطفال بپرسید؟

در ۳ سالگی کودک باید پیش‌دبستانی را شروع کند. پیش‌دبستانی یک مرحله بزرگ هم برای کودک و هم برای والدین است. والدین باید معاینات سه سالگی را به‌عنوان فرصتی در نظر بگیرند تا از متخصص اطفال برای عبور بدون مشکل کودکان از این مرحله کمک بگیرند، خصوصاً اگر می‌دانند که فرزندشان ممکن است برای جدا شدن از آن‌ها مشکل داشته باشد. به یاد داشته باشید که پزشک اطفال آنجاست که سؤالات والدین را پاسخ دهد. برخی از سؤالاتی که باید از پزشک اطفال بپرسید عبارت‌اند از:

  • چقدر غذا به کودکم بدهم؟
  • چه غذاهایی باید به کودکم بدهم؟ آیا نوشیدنی یا غذایی وجود دارد که باید از آن اجتناب کنیم؟
  • هر چند وقت یک بار باید به کودک غذا بدهم؟ زمان مناسب برای غذا دادن به کودک چه زمانی است؟
  • راه‌های اطمینان از سلامت فرزندم چیست؟
  • چه میزان استفاده از صفحه‌نمایش (تلویزیون، رایانه، تبلت) برای کودک مجاز است؟

نکات مهم برای معاینات کودکان

برخی از نکات مهم برای معاینه عبارت‌اند از:

  • والدین باید از قبل تمام سؤالاتی را که می‌خواهند از پزشک بپرسند یادداشت کنند تا هیچ سؤالی فراموش نشود.
  • وقتی پزشک از کودک سؤالی می‌کند، والدین باید اجازه دهند که کودک خودش پاسخ دهد. این کار به پزشک اجازه می‌دهد که رشد او را بهتر ارزیابی کند.
  • سعی کنید در زمان خواب کودک به پزشک مراجعه نکنید.
  • قبل از مراجعه به پزشک به کودک غذا بدهید. کودک گرسنه ممکن است در طول معاینه تحریک شود.
  • ممکن است پزشک برای ارزیابی رشد کودک از او بخواهد نقاشی بکشد. اما در زمان چکاپ ممکن است کودک تمایلی به نقاشی نداشته باشد، بنابراین بهتر است از خانه نقاشی‌های قبلی کودک را همراه خود ببرید.

ملاقات با پزشک اطفال برای والدین بسیار مهم است، زیرا از وضعیت رشد کودک آگاه می‌شوند. طی این ملاقات، پزشک برای تشخیص وضعیت رشد کودک نوپا او را معاینه می‌کند. همچنین فرصتی عالی برای والدین است تا پاسخ سؤالاتشان درمورد رشد کودکشان را دریافت کنند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید