ما بچه‌ها را هم به خاطر رفتارهای خوب و معصومانه هم به خاطر شیطنت‌های کودکانه آن‌ها دوست داریم و بودن در کنار بچه‌ها می‌تواند سرگرم کننده باشد. اما اگر نتوانید آن‌ها را به خوبی کنترل کنید یا بخواهید با آن‌ها برخورد تندی داشته باشید اوضاع کمی پیچیده خواهد شد. بنابراین شما باید کودکان خود را تربیت کنید تا رفتارهای درست و نادرست را تشخیص دهند. در این مطلب از کودکت قصد داریم در مورد مشکلات رفتاری کودک ۶ ساله صحبت کنیم.

همانطور که کودک شما رشد می‌کند و بزرگ‌تر می‌شود می‌تواند بازیگوش‌تر و شرورتر هم بشود. وقتی به سن ۶ سال برسد رفتارهای او با وقتی که ۲ ساله بود و همه دستورات شما را اجرا می‌کرد، کاملا متفاوت خواهد بود.

برآمدن از پس مشکلات رفتاری کودک ۶ ساله گاهی اوقات می‌تواند کاملا پیچیده و چالش برانگیز باشد. بنابراین دانستن راه درست برخورد با کودک می‌تواند به شما کمک کند تا کودک را طوری تربیت کنید که به دشمن شما تبدیل نشوند.

رفتارهای طبیعی کودک ۶ ساله چگونه است؟

مشکلات رفتاری کودک ۶ ساله

در ۶ سالگی اغلب کودکان برای مدرسه رفتن آماده می‌شوند و اغلب از طریق مهدکودک یا پیش دبستانی با محیط مدرسه آشنا می‌‌شوند. کودکان در این سن در فاز عجیبی هستند، آن‌ها به اندازه کافی بزرگ شده‌اند که کاملا استقلال داشته باشند و نه آنقدر کوچک هستند که مانند نوزادان رفتار کنند.

کودک شما قادر خواهد بود برخی از مشکلاتش را خودش برطرف کند. انجام فعالیت‌های مختلف در مدرسه یا حتی بعد از برگشتن از مدرسه بخش زیادی از زندگی کودک در این سن را تشکیل می‌دهد. همانطور که او شروع به انجام این فعالیت‌ها می‌‌کند، در انجام آن‌ها مهارت پیدا می‌کند و ناخودآگاه سعی می‌کند از آن‌ها عبور کند و به فعالیت‌های مهم‌تر بپردازد. درست مانند رفتار بزرگسالان. همین امر ممکن است باعث لجبازی یا عدم همکاری کودک شما شود تا به خواسته خودش دست پیدا کند.

یکی دیگر از مشکلات رفتاری کودک ۶ ساله حاضر جوابی یا بد زبانی است. کودکان در این سن اصول زبان را درک می‌کنند و می‌توانند مانند افراد بزرگسال مخالفت یا بدزبانی کنند، اگرچه اغلب کودکان در این سن معنی حرف‌هایی که می‌زنند را به خوبی نمی‌فهمند و ممکن است منظور بدی نداشته باشند صرفا از محیط اطرافشان یاد گرفته باشند حرف‌های زننده بزنند یا فحاشی کنند.

همچنین گاهی اوقات کودکان برای نشان دادن استقلال ممکن است بچه‌های دیگر را اذیت کنند یا قلدری کنند.

برخی از مشکلات رفتاری کودک ۶ ساله

مشکلات رفتاری کودک ۶ ساله

برخی از مشکلات رفتاری که معمولا در کودکان ۶ ساله مشاهده می‌شود عبارتند از:

حاضر جوابی

گاهی اوقات ممکن است وقتی که تلاش می‌کنید فرزندتان را تربیت یا سرزنش کنید او ممکن است با حرف‌های زننده یا بازگو کردن اشتباهاتتان به شما پاسخ دهد.

گستاخی

کودک شما در این سن یاد می‌گیرد چگونه به برخی چیزها جواب رد بدهد، گاهی اوقات ممکن است در پاسخ منفی دادن کمی تند و گستاخ شود وقتی از او خواسته می‌شود کاری را انجام دهد.

مقاله مرتبط: مشکلات رفتاری کودکان ۵ ساله چیست و چگونه باید با آن برخورد کرد؟

دروغ گویی

خالی بندی یا بزرگ‌نمایی در کودکان یک چیز طبیعی است و ایرادی ندارد اما گاهی اوقات کودکان ممکن است پا را فراتر از ان بگذارند و برای مخفی کردن اشتباهاتشان دروغ بگویند.

بازیگوشی و اتلاف وقت

کاری که انجام دادن آن تنها چند دقیقه طول می‌کشد، ممکن است یک ساعت کامل برای کودکان به طول بیانجامد، زیرا کودکان معمولا روی یک کار تمرکز نمی‌کنند و هنگام انجام دادن آن بازیگوشی می‌کنند.

آیا استقلال بیش از حد باعث مشکلات رفتاری کودک ۶ ساله می‌شود؟
کودکان تمایل دارند خیلی زود بزرگ شوند و همین موضوع باعث می‌شود که به دنبال استقلال یافتن هستند. سطح درست استقلال می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا تصمیمات مشخصی بگیرند که در آینده به آن‌ها کمک خواهد کرد، اما استقلال بیش از حد ممکن است باعث شرارت آن‌ها شود.

علائم هشدار دهنده که مشکلات رفتاری

مشکلات رفتاری کودکان

اغلب مشکلات رفتاری در کودکان را می‌توان با مصمم بودن و اجرای استراتژی‌های تربیتی مدیریت کرد. اما برخی از مشکلات رفتاری کودکان ۶ ساله به مداخله و مشاوره توسط متخصص نیاز دارد. برخی از علائم هشدار دهنده مشکلات رفتاری در کودکان عبارتند از:

پرخاشگری

کودکان از سنین پایین نسبت به جنس مخالف کنجکاو هستند، اگر این کنجکاوی و حساسیت نسبت به جنس مخالف باعث رفتارهای پرخاشگرانه و خشن شود باید سریعا نسبت به توقف آن تلاش کنید.

تمایل به خودکشی

کودک شما ممکن است تحث تاثیر چیزهایی که می‌بیند یا می‌شنود قرار بگیرد و همین موضوع می‌تواند موجب شود او به آسیب زدن به خود یا خودکشی فکر کند بدون اینکه واقعا از عواقب آن آگاه باشد. اگر کودک شما در محیطی قرار گرفته است که ممکن است تحت تاثیر اینگونه مسائل قرار بگیرد مطمئن شوید که چیزهای این‌چنینی به ذهن او خطور نخواهد کرد.

مقاله مرتبط: از مشکلات رفتاری در کودکان نابغه آگاه هستید؟

دعوا

بحث و مشاجره میان کودکان یک امر طبیعی و عادی است به خصوص در زمین بازی، اما اگر مشاهده کردید سطح دعوا در فرزند شما فراتر از حد معمول است و او تقریبا با همه دعوا می‌افتد و هیچ دوستی ندارد، نیاز به توجه ویژه و مشاوره وجود دارد.

بدرفتاری در مدرسه

برخی از کودکان دائما در مدرسه بدرفتاری می‌کنند و توسط معلم‌ها و مدیر مدرسه سرزنش و  تنبیه می‌شوند و با دانش آموزان دیگر دعوا می‌کنند. نباید تکرار بیش از حد این موضوع را نادیده بگیرید و حتما از مشورت با متخصصین کمک بگیرید.

عدم واکنش به تربیت کردن

اکثر بچه‌ها وقتی که آن‌ها را تربیت می‌کنید و کارهای اشتباهشان را به آن‌ها گوشزد می‌کنید خودشان را اصلاح می‌کنند. اما گاهی اوقات بچه‌ها به این کار واکنش نشان نمی‌دهند و نه تنها کارهای بدشان را اصلاح نمی‌کنند حتی ممکن است رفتار بدتری هم انجام دهند. اگر این رفتار را در کودک خود مشاهده کردید ممکن است نیاز به مشورت با یک متخصص داشته باشید.

مشکلات احساسی

اگر کودک شما در اثر اتفاقاتی که در اطرافش می‌افتد بیش از حد واکنش احساسی نشان می‌دهد یا اصلا تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد با مشکلات رفتاری مواجه است و ممکن است بیش از حد احساس خشم و ناراحتی از خودشان بروز دهند.

اختلال کنترل تکانه

اختلال کنترل تکانه (Poor Impulse Control)  به معنی این است که کودک ممکن است با کوچک‌ترین دلیلی شروع به گریه کردن یا پرخاش کردن به دیگران کند، یا در اثر مخالفت با خواسته‌هایش فریاد بکشد.

چگونه کودک ۶ ساله را تربیت کنیم؟

تربیت کردن کودک

تربیت کردن موثر کودک به صورتی که هم رفتار او اصلاح شود و هم از شما متنفر نشود یک هنر است، در ادامه به چند استراتژی اشاره می‌کنیم که به شما در این راه کمک می‌کند.

از کارت‌های تشویق و تنبیه استفاده کنید.

بسته به اینکه کودک شما چگونه رفتار می‌کند می‌توانید از کارت‌های تشویق و تنبیه یا هر دو آن‌ها استفاده کنید. قبل از هرچیز مطمئن شوید کودک معنی کارت‌های تشویق یا تنبیه را می‌داند. هنگامی که به تعداد مشخصی از کارت‌های تنبیه رسیدید به این معنی است که باید محدودیت‌های بیشتری برای کودک در نظر بگیرید و زمانی که به تعداد مشخصی کارت تشویق رسیدید می‌توانید از مشوق‌هایی مانند دادن شکلات، رفتن به گردش یا یک ساعت بیشتر بازی کردن و … استفاده کنید.

به کودک اجازه دهید عواقب کارهایش را درک کند.

بسیاری از والدین عجله می‌کنند و از کودکان را از عواقب کارهایی که انجام می‌دهند محافظت می‌کنند. در بعضی از موارد که کودک ممکن است آسیب ببیند ضروری است که از کودک محافظت کنیم، اما گاهی اوقات لازم است کودکان از اشتباهاتشان درس بگیرند. برای مثال وقتی به کودک خود می‌گویید برای رفتن به مدرسه حتما تغذیه‌ای که آماده کرده‌اید بردارد اگر او این کار را انجام نداد شما نیازی نیست برای او چیزی بخرید، اگر او برای مدتی گرسنه بماند به اشتباه خودش پی خواهد برد و روزهای دیگر این کار را تکرار نخواهد کرد.

مقاله مرتبط: مشکلات رفتاری کودک ۷ ساله و سیاست های برخورد با آن

از روش صحیح تربیت کردن استفاده کنید.

تنبیه کردن یا اعمال محدودیت برای کودک باید بر اساس رفتارهای او در نظر گرفته شود. برای مثال گرفتن میان وعده از کودک به خاطر اینکه بیش از حد بازی کرده است پیام خوبی برای اصلاح رفتار به کودک نمی‌دهد. به جای آن باید زمان بازی کردن کودک را محدود کنید و از او بخواهید که به موقع و به اندازه بازی کند. برای مثال به کودک در طول هفته تنها ۶ ساعت اجازه انجام بازی‌های ویدئویی بدهید، اگر او قبل از آخر هفته هر ۶ ساعت خود را بازی کرد دیگر آخر هفته اجاز ه انجام بازی ویدیویی نخواهد داشت.

از بیان صحیح استفاده کنید.

در واقع شیوه‌ای که برای بیان رفتارهای نادرست کودک استفاده می‌کنید نحوه واکنش کودک را تغییر می‌دهد. برای مثال به جای اینکه به کودک خود بگویید اجازه ندارد در خارج از خانه با دوستانش بازی کند چون تکالیفش را انجام نداده است، بهتر است بگویید او ابتدا باید تکالیفش را انجام دهد سپس می‌تواند با دوستانش در کوچه فوتبال بازی کند.

بی توجهی به رفتارهای نادرست

اگر کودک شما بدون هیچ دلیلی نافرمانی می‌کند، برای مدت مشخصی هیچ کاری به او نداشته باشید و او را به خاطر کارهایش بازخواست نکنید. از آنجایی که کودکان نیاز به توجه شما دارند، این حرکت شما به او خواهد فهماند که رفتارهای اخیرش درست نبوده و او دیگر به این صورت رفتار نخواهد کرد.

تشویق رفتارهای صحیح

از بهترین روش‌های برای رفع مشکلات رفتاری در کودک ۶ ساله تشویق رفتارهای درست است. تلاش‌های کودک خود برای بهتر شدن را درک کنید و در این راه به کودک خود کمک کنید و او را تشویق کنید. این امر به کودک کمک می‌کند تا برای اصلاح رفتار انگیزه پیدا کند.

اصلاح مشکلا رفتاری کودک ۶ ساله کار ساده‌ای نیست. هم اینکه والدین مهربان و مراقبت‌کننده‌ای باشید و در عین حال بتوانید کودک را تربیت کنید و نقش سختگیرانه داشته باشید بسیار دشوار خواهد بود. به یاد داشته باشید برای مراقبت از فرزند و همچنین دوست داشتن او گاهی نیاز داریم بر آن‌ها سخت بگیریم اما نباید اجازه دهیم رابطه دوستانه و نزدیک ما با کودک خدشه‌دار شود.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید