تعطیلات فرصت خوبی برای مسافرت رفتن و تنوع دادن به زندگی است به خصوص برای مادرانی که به تازگی فارغ شده‌اند و چند ماه گذشته را به خاطر مشکلات بارداری امکان مسافرت نداشته‌اند. اما سوالی که اغلب مادران قبل از رفتن به سفر ممکن است از خودشان بپرسند این است که غذاهای مناسب برای مسافرت با کودک چیست؟ در این مقاله از کودکت قصد داریم دستور تهیه چند غذای مسافرتی سالم و خوشمزه برای مسافرت با نوزاد را به شما آموزش دهیم با ما همراه باشید.

توصیه می‌کنیم قبل از رفتن به مسافرت این غذاها را چند بار به کودک خود معرفی کنید. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید کودک شما کدام غذای مسافرتی را بیشتر دوست دارد.

غلات صبحانه

غذای مسافرتی کودک

هنگام مسافرت هیچ چیزی آسان‌تر و دم دست‌تر از ترکیب غلات صبحانه برای کودک نیست. علات صبحانه به راحتی در همه‌ی  فروشگاه‌ها و در طعم‌های مختلف وجود دارد.

برای دادن غلات به کودک باید ترکیب مناسب با سن کودک خود را انتخاب کنید. غلاتی که به صورت پودری وجود دارد می‌تواند با شیر خشک یا شیر مادر ترکیب شود. همچنین می‌توانید آن را به وسیله آبی که قبلا آن را جوشانده‌اید وخنک کرده‌اید هم مصرف شود.

پوره میوه یا سبزیجات

پوره میوه

پوره یک غذای مناسب برای مسافرت با نوزاد است. کافی است میوه یا سبزی مورد علاقه کودک خود را پیدا کنید و پوره درست کنید. دقت کنید که آن را در یک شیشه یا ظرفی قرار دهید که هوا به داخل آن نفوذ نکند.

با این حال عمر مفید محدودی دارند و انتخاب خیلی خوبی برای سفر چندین روزه نیستند و بهتر است تا حداکثر ۲۴ ساعت مصرف شود. البته بعضی پوره‌های صنعتی در بازار وجود دارد که عمر طولانی‌تری دارند.

مقاله مرتبط: آشپزخانه کودکت؛ طرز تهیه پوره موز برای کودکان

حریره موز و جو

غذای مسافرتی برای کودک

جو منبع عالی از پروتئین، ویتامین B1، فیبر  و دیگر مواد مغذی هستند. همچنین اغلب کودکان به موز علاقه دارند و موز در بیشتر جاها به راحتی یافت می‌شود. بنابراین حریره موز و جو را به راحتی می‌توانید برای کودک خود آماده کنید.

مواد مورد نیاز:

  • ۱ عدد موز رسیده
  • جو پخته شده
  • شیر (مناسب کودک)

طرز تهیه:

بسته به اینکه چه مقدار حریره می‌خواهید درست کنید می‌توانید یک فنجان یا بیشتر جو را آماده کنید. آن را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه رو حرارت ملایم بجوشانید. سپس جو را درون یک ظرف بریزید و اجازه دهید خنک شود. بعد از آن به مخلوط کن انتقال دهید و به اندازه‌ای که برای کودک قابل خوردن باشد نرم کنید. برای کودکان ۶ ماهه و کمی بزرگتر باید کاملا به حالت پودری در بیاید.

برای درست کردن حریره با استفاده از یک چنگال موز را درون یک کاسه له کنید. ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از جو که آماده کرده‌اید را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید.

شیر مادر یا شیرخشک را به آن اضافه کنید تا روان‌تر شود. برای بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانید مقدار جو را به ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری افزایش دهید و از شیر معمولی استفاده کنید.

بیسکوییت گندم کامل

بیسکوییت

بیسکویت‌های گندم کامل یک گزینه مناسب برای غذای مسافرتی کودک هستند و یک میان وعده‌ سریع محسوب می‌شوند.

مواد مورد نیاز:

  • ۲ فنجان آرد گندم
  • ۲ قاشق چای‌خوری بیکینگ پودر
  • ۲ قاشق چای‌خوری جوش شیرین
  • یک چهارم فنجان کره
  • یک نوک انگشت هل
  • ۱ فنجان شیر

طرز تهیه:

قبل از هرچیز فر را با حرارت ۴۵۰ درجه فارنهایت یا ۲۳۰ درجه سانتی گراد گرم کنید. سپس به وسیله آرد ، بیکینگ پودر و جوش شیرین خمیر درست کنید. کره را به مخلو اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. شپس شیر را به آرامی اضافه کنید تا خمیر شما آماده شود. خمیر را روی یک سطح آردی قرار دهید و آن را به خوبی برای چند دقیقه ورز دهید.

خمیر را پهن کنید و ان را به آرامی صاف کنید تا ضخامت آن حدود یک سانت شود. بعد از آن برش‌هایی دایره‌ای شکل به قطر ۳ تا ۴ سانتی متر روی خمیر بزنید و آن‌ها را روی کاغذ شیرینی پزی قرار دهید.

سپس بیسکوییت‌ها را ۱۰ تا ۱۲ دقیقه درون فری که از قبل داغ کرده بودید قرار دهید تا رنگ آن به قهوه‌ای روشن در آید. سپس می‌توانید بیسکوییت‌ها از درون فر خارج کنید تا خنک شود. سعی کنید بیسکوییت‌ها را درون ظرفی نگهداری کنید که در برابر نفوذ هوا عایق است، می‌توانید به مدت ۲ هفته از این بیسکوییت‌ها استفاده کنید.

مقاله مرتبط: آشپزخانه کودکت؛ بیسکویت های سال نو

نان موز انگشتی

غذای مسافرتی برای کودکان

مواد مورد نیاز:

  • ۱ عدد موز
  • ۴ تکه نان پخته شده با گندم کامل
  • ۴ قاشق غذاخوری شیر
  • ۱ نوک انگشت دارچین
  • روغن

طرز تهیه:

موز، شیر و پودر دارچین را با هم ترکیب کنید و هم بزنید تا یک ترکیب صاف و کمی روان تشکیل شود. ماهی‌تابه نچسب را روی حرارت متوسط گرم کنید و کمی روغن در آن بریزید. تکه‌های نان را که به اندازه یک انگشت برش داده‌اید ابتدا در ترکیب موز و شیر خوب بغلتانید سپس در ماهی‌تابه بریزید و به آرامی سرخ کنید تا هر دو طرف آن طلایی شود.

برش‌های نان را از دروغ ماهی‌تابه خارج کنید و روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود. حالا می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف عایق نگهداری کنید و در طول روز از آن استفاده کنید.

کیک هویج

کیک هویج

علاوه بر اینکه طرز تهیه کیک هویج بسیار ساده است، یک وعده غذایی پر انرژی و پرخاصیت و خوشمزه هم برای کودک محسوب می‌شود و به عنوان یک گزینه عالی برای غذای مسافرتی کودکان محسوب می‌شود.

مواد مورد نیاز:

  • ۱۵۰ گرم آرد گندم کامل
  • ۳۰۰ گرم هویج رنده شده
  • پودر بادام به مقدار دلخواه
  • کشمش به مقدار دلخواه
  • پودر گردو به مقدار دلخواه
  • ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین
  • ۲ عدد تخم مرغ
  • ۱۰۰ میلی‌لیتر روغن آفتاب گردان
  • ۳ قاشق غذاخوری شیر کم چرب

طرز تهیه:

قبل از هر چیز فر را روی حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۷۵ درجه سانتی گراد گرم کنید.

آرد، بادام، کشمش، گردو، جوش شیرین را در یک کاسه بزرگ بریزید و به خوبی ترکیب کنید. در یک کاسه جداگانه تخم مرغ، روغن و شیر را به خوبی هم بزنید و به هویج رنده شده اضافه کنید. این ترکیب را به مخلوط آرد که قبلا آماده کرده بودید اضافه کنید و با هم زن بزنید تا به یک خمیر ضخیم تبدیل شود. خمیر را دروغ قالب فر بریزید و  به خوبی پخش کنید.

خمیر را حدود نیم ساعت درون فر قرار دهید تا زمانی که کیک به خوبی پف کند و پخته شود برای اینکه بفهمید درون کیک به خوبی پخته شده یک خلال دندان با مرکز ان فرو کنید اگر تمیز بیرون آمد و هیچ چیزی به آن نچسبید یعنی به خوبی پخته شده است. سپس کیک را از درون فر خارج کنید و اجازه دهید تا خنک شود.

کیک را به اندازه‌ای که دوست دارید برش دهید و درون ظرف عایق قرار دهید و تا زمانی که قصد رفتن به مسافرت دارید درون یخچال نگهداری کنید. می‌توانید تا یک روز پس از خارج کردن از یخچال آن را مصرف کنید.

تخم مرغ پخته شده

تخم مرغ برای کودک

تخم مرغ پخته شده را به راحتی می‌توانید حمل کنید و یک راه عالی برای رفع گرسنگی گاه و بی‌گاه کودک محسوب می‌شود. تخم مرغ پخته شده برای مسافرت‌های کوتاه مدت ایده‌آل است. شما می‌توانید تخم مرغ را هم به صورت آب پز و هم به صورت نیمرو مصرف کنید. برای داشتن یک وعده غذایی کامل‌تر می‌توانید از نان تست کره‌ای برای خوردن آن استفاده کنید.

مقاله مرتبط: آیا می دانید مقدار غذای مورد نیاز کودک در سنین مختلف چه قدر است؟

پاستای پخته شده

پاستا

پاستا یک غذای مسافرتی عالی برای سفرهای کوتاه مدت با کودک است. همچنین شما می‌توانید پوره سبزیجات یا غیر سبزیجات را هم با خود در سفر داشته باشید تا برای عطر و طعم اضافی به پاستا استفاده کنید. اگر از پوره استفاده می‌کنید فقط مطمئن شوید که ظرف چند ساعت آن را مصرف کنید و پساتای باقی مانده را نگهداری نکنید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید