بعضی از افراد عقیده دارند بهترین کار در زمان بارداری سفر نرفتن و ماندن در خانه است. اما گاهی اوقات به عنوان یک مادر باردار مجبور می‌شوید سفر کنید و به شهر دیگری بروید. دقیقا همین زمان است که ممکن است بر سر این دوراهی قرار بگیرید که سفر در دوران بارداری برای شما خطرناک است یا نه؟

بسیاری از مادران باردار در مورد سلامت کودکشان در طول سفر نگران هستند به خصوص وقتی قرار است مسافرت طولانی داشته باشند. به طور کلی بهترین کار این است که قبل از رفتن به مسافرت با پزشک خود مشورت کنید تا وضعیت شما را بررسی کند و موارد احتیاطی را به شما گوشزد کند. اگر باردار هستید و قصد مسافرت در دوران بارداری را دارید حتما تا پایان این مقاله با کودکت همراه باشید.

مسافرت در دوران بارداری

سفر در دوران بارداری

به طور کلی مسافرت در دوران باردرای مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند مگر اینکه به دلیل مشکلات و عوارض بارداری نیاز به مراقبت‌های ویژه داشته باشید. بهترین زمان برای مسافرت در دوران بارداری سه ماهه دوم بارداری است، وقتی که از دوره تهوع صبحگاهی عبور کرده باشید. مسافرت در سه ماهه سوم باردرای هم ممکن است اما به دلیل بزرگ شدن جنین درون شکم ممکن است خیلی زودتر از همیشه خسته و ناراحت شوید. با توجه به ریسک زایمان سفرهای هوایی و دریایی بعد از هفته سی و ششم بارداری توصیه نمی‌شود.

مسافرت در طول سه ماهه اول بارداری

مسافرت در طول سه ماهه اول باردرای اگرچه ممکن است اما به دلیل خطرات مختلفی که ممکن است در پی داشته باشد توصیه نمی‌شود. در طول سه ماهه اول باردرای بیشترین علائم بارداری مانند تهوع صبحگاهی، حالت تهوع و استفراغ اتفاق می‌افتد. همچنین خطر سقط جنین در طول سه ماهه اول بارداری بیشتر است، به همین دلیل سفرهای طولانی جاده‌ای یا هوایی برای مادران باردار در طول سه ماهه اول باردرای توصیه نمی‌شود. از آنجایی که کودک شما در این دوران در مرحله رشد است، هر گونه خطر در سفر می‌تواند بر رشد مناسب کودک تاثیر بگذارد. با این حال اگر سفر شما ضروری است، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید تا وضعیت بارداری شما را ارزیابی کند، اگر حاملگی شما پایدار باشد، پزشک ممکن است به شما اجازه مسافرت در دوران بارداری را بدهد.

 مسافرت در طول سه ماهه دوم بارداری

اگر قصد مسافرت در دوران بارداری را دارید، سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای مسافرت است. در طول این دوره احتمال سقط جنین به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین از علائم بارداری مانند حالت تهوع و تهوع صبحگاهی هم کاسته شده  سفر کردن برای شما راحت‌تر خواهد شد. با این وجود اگر دچار علائم یا عوارض شدید بارداری هستید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و اگر او اجازه مسافرت به شما نداد، سفر خود را به تعویق بیندازید.

مقاله مرتبط: حالت تهوع در سه ماهه سوم بارداری نگران کننده است؟

مسافرت در طول سه ماهه سوم بارداری

در حالی که سفر در سه ماهه سوم معمولا مشکل ساز نیست اما به علت افزایش وزن نوزاد در این مرحله از حاملگی احتمال خستگی، کمردرد و ناراحتی بیشتر می‌شود. همین موضوع می‌تواند سفر را به یک تجربه ناراحت کننده برای شما تبدیل کند. همچنین بهتر است قبل از اقدام به سفر حتما با پزشک خود مشورت کنید تا وضعیت شما را بررسی کند و اگر مشکلی نبود به شما اجازه مسافرت دهد. توجه کنید که اگر قصد مسافرت هوایی دارید، بسیاری از ایرلاین‌ها بعد از هفته سی و ششم بارداری به دلیل احتمال زایمان اجازه مسافرت به مادر را نمی‌دهند.

نکاتی برای مسافرت جاده‌ای دو دوران بارداری

مسافرت در دوران بارداری

برای مسافرت‌های جاده‌ای کوتاه در دوران بارداری مشکلی وجود نخواهد داشت، چرا که هر موقع احساس ناراحتی کردید می‌توانید توقف کنید مدتی را به استراحت و راه رفتن بپردازید.

اگر قصد دارید در دوران بارداری به مسافرت جاده‌ای بروید بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

قبل از سفر:

  • سوابق پزشکی و قبل از بارداری خود را در همراه خود داشته باشید.
  • برای پرهیز از خوردن غذا در رستوران‌های بین جاده‌ای که از سلامت آن اطمینان ندارید، غذای خانگی همراه خود داشته باشید.
  • همیشه یک بطری آب در ماشین نگه داشته باشید.

هنگام سفر:

  • کمربند ایمنی خود را همیشه در زیر شکم خود ببندید.
  • اگر شما در صندلی مسافر نشسته‌اید، صندلی خود را به طور کامل به عقب فشار دهید اندازه کافی فضا برای استراحت شما وجود داشته باشد.
  • اگر در حال رانندگی هستید، صندلی را تا آنجا که ممکن است عقب ببرید تا هم در رانندگی شما اختلالی به وجود نیاید هم شما در وضعیت راحتی قرار داشته باشید.
  • در طول سفر به اندازه کافی آب بنوشید.
  • برای جلوگیری از حالت تهوع حتما از غذاهای سالم استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از کمر درد، یک کوسن یا بالش کوچک بین صندلی و پشت خود قرار دهید.
  • هر چند مدت یکبار توقف کنید و سعی کنید کمی پیاده روی کنید و حرکات کششی انجام دهید.

سفر هوایی در دوران بارداری

سفر هوایی در دوران بارداری

سفر هوایی می‌تواند یک گزینه امن برای بسیاری از زنان باردار باشد زیرا هیچ حرکت ناگهانی وجود ندارد. سفر هوایی مخصوصا برای سفرهای طولانی مناسب است.

نکاتی که باید در هنگام مسافرت هوایی رعایت کنید تا از هر گونه مشکل و ناراحتی جلوگیری کنید عبارتست از:

قبل از سفر:

  • تمام داروهای خود را همراه داشته باشید.
  • لباس راحت و شل بپوشید.
  • برای جلوگیری از تورم پا کفش‌های راحت بپوشید.
  • هنگام رزرو بلیت صندلی را انتخاب کنید که فضای بیشتری برای پا داشته باشد.
  • می‌توانید در گیت ورود به جای اسکن اشعه ایکس درخواست کنید تا شما را با دست بررسی کنند.

در طول سفر:

  • کمربند ایمنی خود را همیشه بسته نگه دارید.
  • برای هیدراته بودن بدن مایعات کافی بنوشید.
  • در پرواز های طولانی، به منظور جلوگیری از تورم یا لخته شدن خون به علت فشار بالای کابین، مچ پا و پاها را بطور مرتب  بطور منظم نرمش و تکان دهید.
  • برای کمک کردن به گردش خون هر چند دقیقه پیاده روی کوتاه داشته باشید.
  • هرگاه احساس ناراحتی کردید حتما از مهمانداران درخواست کمک کنید.

مقاله مرتبط: مراقبت های دوره بارداری ؛ ۱۰ روش برای مراقبت از خود

سفر دریایی در دوران بارداری

سفر با کشتی در دوران بارداری

سفر دریایی در دوران  بارداری به غیر از افرادی که از بیماری دریایی رنج می برند و یا دیگر عوارض حاملگی را دارند برای سایر مادران مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نکاتی که باید در هنگام سفر دریایی حتما باید رعایت کنید تا از وقوع مشکلات جلوگیری کنید عبارتست از:

قبل از سفر:

  • داروهای خود را با خود همراه داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که تا آخرین روز سفر برای شما کافی خواهد بود.
  • سوابق پزشکی و قبل از بارداری خود را همراه داشته باشید.
  • با مشورت پزشک خود در مورد چیزهایی که می‌توانید یا نمی‌توانید بخورید، یک رژیم غذایی آماده کنید.
  • از امنیت کشتی یا قایقی که قرار است با آن سفر کنید اطمینان حاصل کنید.

در طول سفر:

  • غذای سالم و مقوی مصرف کنید
  • به اندازه کافی آب و مایعات بنوشید.
  • هر چند دقیقه راه بروید و حرکات کششی انجام دهید.
  • برای جلوگیری از آفتاب سوختگی از زیاد ماندن روی عرشه خودداری کنید.
  • برای خوردن غذاهای دریایی حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • از انجام ورزش‌های آبی یا هیجانی خودداری کنید.

سفر با قطار در دوران بارداری

سفر با قطار در دوران بارداری

سفر با قطار می‌تواند راحت باشد و حالت تهوع را تحریک نمی‌کند. همچنین فضای کافی برای  پا و راه رفتن و همچنین حرکات کششی در طول سفر برای شما وجود خواهد داشت.

نکاتی که برای مسافرت در دوران بارداری به وسیله قطار باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

قبل از سفر:

  • سعی کنید قطاری را انتخاب کنید که کمترین توقف را داشته باشد تا مدت زمان سفر شما کوتاه‌تر شود.
  • برای جلوگیری از کمردرد یک بالش کوچک همراه خود داشته باشید و بین کمر و صندلی قرار دهید.
  • لباس‌ و کفش راحت بپوشید.

در طول سفر:

  • پاهای خود را آزاد بگذارید و هر چند دقیقه آن‌ها را تکان دهید.
  • برای کمک به جریان خون بهتر هر چند دقیقه در قطار پیاده روی کنید.
  • از خریدن غذاهای آماده خودداری کنید و از غذای خانگی استفاده کنید.
  • سعی کنید به تنهایی سفر نکنید و یک همراه داشته باشید تا برای حمل وسایل به شما کمک کند.
  • برای سوار شدن یا پیاده شدن از قطار عجله نکنید و سعی کنید هنگامی که درب‌های خروج خلوت است از قطار پیاده شوید.

مقاله مرتبط: علائم بارداری هفته به هفته را بیشتر بشناسیم

سفر در دوران بارداری برای چه کسانی ممنوع است؟

با توجه به مواردی که در بالا گفتیم باز هم نیاز به توجه به نکات بیشتری است، در موارد زیر از سفر در دوران بارداری باید اجتناب شود:

سابقه سقط جنین یا زایمان زودرس: اگر شما یا یکی از اعضای خانواده شما پیش از این سابقه سقط جنین یا زایمان پیش از موعد دارد بهتر است از سفر در دوران بارداری خودداری کنید.

بارداری چندقلو: اگر شما دوقلو یا بیشتر باردار هستید پزشک متخصص شما به احتمال زیاد به شما توصیه خواهد کرد از سفر اجتناب کنید، به این دلیل که احتمال زایمان زودرس در بارداری دوقلو یا چندقلو بیشتر است.

پره اکلامپسی یا فشار خون بالا: زنان مبتلا به پره اکلامپسی ممکن است در دوران بارداری عوارض خاصی داشته باشند. مسافرت می‌تواند شما را خسته و فرسوده کند و عوارض بیشتری ایجاد کند.

رحم نابالغ: رحم ضعیف احتمال زایمان زودرس را افزایش می‌دهد و حرکت و تکان سنگین می‌تواند به غشاء رحم آسیب وارد کند و زایمان زودرس را تحریک کند. برای مادرانی که رحم ضعیف یا نابالغ دارند استراحت مطلق توصیه می‌شود و باید از سفر کردن در دوران بارداری خودداری کنند.

خونریزی شدید در دوران بارداری: خونریزی در دوران بارداری اتفاقی شایع است. با این حال، اگر خونریزی شدید داشته باشید، عاقلانه است که از سفر رفتن خودداری کنید تا از عوارض و ناراحتی خونریزی جلوگیری شود.

حاملگی خارج از رحم: حاملگی خارج رحم یک خطر جدی برای مادر است. اگر بارداری خارج رحمی، به خصوص همراه با پره اکلامپسی اتفاق بیفتد، بهترین راه برای کاهش عوارض آن اجتناب از سفر کردن است.

نکات ایمنی برای مسافرت در دوران بارداری

مسافرت در دوران بارداری

عضلات خود را بکشید: مهم است برای اینکه خون شما به طور منظم جریان پیدا کند هر زمان که فرصت کردید حرکات کششی انجام دهید و پاها و عضلات خود را بکشید. این کار از خطر ابتلا به ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) که منجر به لخته شدن خون بالقوه خطر می شود جلوگیری خواهد کرد.

جعبه دارو: حتما قبل از سفر همه داروهای مورد نیاز و سوابق پزشکی خود را با خود همراه داشته باشید و درون یک جعبه قرار دهید تا همیشه در دسترس شما باشد.

مصرف مایعات: سعی کنید همیشه در طول سفر به اندازه کافی مایعات مصرف کنید و از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار پرهیز کنید.

مصرف غذای سالم: همواره در طول سفر آب و مواد غذایی مورد اطمینان را مصرف کنید و از خوردن آب و غذایی که به سلامت آن شک دارید خودداری کنید.

رعایت بهداشت: در طول سفر سعی کنید از سرویس‌های بهداشتی پاکیزه استفاده کنید، همچنین اگر همراهی با خود دارید به او بگویید بیرون از دستشویی منتظر شما باشند تا در صورت نیاز به شما کمک کنند.

استراحت کافی: سعی کنید حتما پس از رسیدن به مقصد استراحت کامل داشته باشید و قبل پیش از آن برای سفر مجدد یا بازگشت اقدام نکنید.

مشورت با پزشک: در نهایت بهترین کار قبل از سفر در دوران بارداری این است که پزشک خود را در جریان برنامه سفر خود قرار دهید تا با معاینات کامل شرایط شما را بررسی کند و توصیه‌های لازم را به شما گوشزد کند.

در پایان می‌توانیم نتیجه بگیریم که سفر در دوران بارداری امکان‌پذیر است به شرط آنکه نکات ایمنی و احتیاطی را جدی بگیرید. قبل از سفر از سلامت خود و جنین اطمینان حاصل کنید و همواره در طول سفر با پزشک خود در تماس باشید تا در صورت هرگونه مشکلی بتوانید بهترین واکنش را انجام دهید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید