شاید وقتی به مزایای آشپزی با کودک فکر کنید، پیش از این که واقعا به مزایای این کار فکر کنید، ذهن شما به سمت خطرات آن و کثیف کاری که در آشپزخانه اتفاق می‌افتد برود. اما آشپزی با کودک واقعا می‌تواند به رشد ذهنی آن‌ها کمک کند. حتما  لازم نیست که غذاهایی مثل خورشت قرمه سبزی با کودک خود درست کنید. برای بهره بردن از مزایای آشپزی با کودک از دستورهای غذایی ساده‌ای استفاده کنید که نیاز کم‌تری به استفاده از گاز یا سرخ کردن دارند. با ورود به آشپزخانه کودکت می‌توانید به دنیایی از این دستور غذایی کودکان دسترسی داشته باشید.

مزایای آشپزی با کودک

غذای بچه‌ها همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی والدین به شمار می‌رود. بیشتر مادران نگران تامین ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد مغذی لازم برای بدن فرزندشان هستند. آن‌ها مدام به دنبال این هستند که شیوه آشپزی و برنامه‌ غذایی‌ مورد استفاده در منزل، حافظ سلامت و رشد کودکشان هست یا خیر؟ اگر فرزندانی کوچک دارید و رسیدگی به آشپزی یکی از دل مشغولی‌های اصلی‌ شما است، با ما همراه باشید تا از آشپزی با کودک و روش‌هایی عالی برای تغذیه بچه‌ها بیشتر بگوییم.

قدم نخست در آشپزی با کودک: تهیه دستورهای غذایی

آشپزی با کودک - دستور غذایی

کودکان از همراهی با شما در تهیه دستورهای غذایی خوب لذت می‌برند. مثلا به همراهی آن‌ها در کتاب آشپزی یا وبسایت‌ها مختلف به جستجوی غذایی مقوی و خوشمزه بپردازید و آن‌ها را هم در انتخاب دستور غذایی شریک کنید. کودکان این همکاری را دوست دارند و اگر تصاویر غذاها هم جذاب باشند، بیشتر به جستجو و انتخاب گزینه‌های مختلف ترغیب خواهند شد. بعد از انتخاب دستور غذایی باید به همراهی کودک به خرید بروید و مواد لازم را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: با این روش‌ها به افزایش اشتهای کودک خود کمک کنید

شما باید از هر فرصتی برای آموزش استفاده کنید و به کودک مسئولیت‌هایی بدهید که از انجام آن‌ها احساس مفید بودن کند. یکی از مزایای آشپزی با کودک هم همین است. مثلا به او بگویید، برخی از کیسه‌های خرید سبک را جا به جا کند یا بعضی از مواد لازم برای تهیه غذا را بشمارد. می‌توانید بگویید ۲ عدد سیب‌زمینی به شما بدهد یا ۵ عدد خیار را از کیسه بیرون بیاورد. این کارها نوعی تمرین بهتر صحبت کردن، گسترش دایره لغات کودک و یادگیری اعداد است. با انجام این روند، می‌توانید آشپری با کودک را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید.

قدم دوم در آشپزی با کودک: آماده‌سازی وسایل آشپزی

مزایای آشپزی با کودک

در این مرحله باید تمام ابزارها و مواد لازم برای پخت و پز را آماده کنید. این مرحله، گامی بسیار مناسب و جالب است، زیرا طی آن علاوه بر آموزش لغت‌های بیشتر به کودک، می‌توانید نکات آموزشی درباره وسایل خطرناک و کاربرد اسباب و وسایل آشپزخانه را هم به او انتقال بدهید. تا همین جای کار به نظر می‌رسد مزایای آشپزی با کودک آنقدر چشمگیر باشند که ما به این کار ترغیب شویم!

باید حتما به فرزندتان بیاموزید که برخی از وسایل آشپزخانه برای او خطرناک هستند و فقط مامان و بابا می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. درباره خطرهای احتمالی برخی از وسایل مانند اجاق گاز حتما به کودک هشدار بدهید. لذت آشپزی با کودک برای او آنقدر زیاد است که برای ماندن در کنار شما حتما به قوانینی که وضع می‌کنید، احترام خواهد گذاشت.

نکته مهم دیگر در این گام، رعایت بهداشت و نظافت است. مثلا می‌توانید در مدت لازم برای شستن و نظافت دست‌ها و مواد غذایی مختلف، شعری کودکانه بخوانید. همه این کارها باعث می‌شود ضمن آشپزی با کودک، نگران چیزی نباشید. چون هم کودک سرگرم می‌شود و هم نکات بسیار مهمی را یاد می‌گیرد.

قدم سوم در آشپزی با کودک: پختن را شروع کنید

مزایای آشپزی با کودک

در این مرحله هم نگذارید که کودک منفعل باشد. باید به او اجازه بدهید، تحت نظارت شما شروع به پختن غذا بکند و کارهایی را که برایش خطر چندانی ندارند، بر عهده بگیرد. وقتی کودک در تمام این مراحل مشارکت داشته باشد، میل بیشتری به خوردن غذا پیدا خواهد کرد و دیگر مثل زمانی که همه چیز را حاضر و آماده در اختیارش می‌گذارید، بهانه نمی‌گیرد. با این حساب، شاید بتوان یکی از مزایای آشپزی با کودک را راهکاری برای کنترل بد غذایی کودک دانست.

بیشتر بخوانید: بد غذایی در کودکان ؛ روش های مختلف مقابله با آن

قدم چهارم: حالا غذا را نوش جان کنید

حالا وقت آن رسیده که شاهکاری را میل کنید که به همراهی فرزندتان خلق کرده‌اید. از بهترین مزایای آشپزی با کودک این است که باعث افزایش رغبت به او خوردن غذا می‌شود، او را مستقل‌تر می‌کند، خلاقیت او را توسعه می‌دهد و باعث می‌شود تا مهارت‌های حرکتی بیشتری پیدا کند. بنابراین با انجام این تمرین، گام مهمی در رشد کودک برمی‌دارید. ضمنا اگر نکات ایمنی و بهداشتی را به خوبی به کودکت آموزش بدهید، کم‌کم برای انجام فعالیت‌های مستقل آماده می‌شود.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید