تغییرات ناگهانی آب وهوا می‌تواند سبب بیمار شدن مکرر کودک شود. از آنجایی که قدرت ایمنی بدن کودک در برابر بیماری‌ها پایین است به احتمال زیاد جزء اولین افرادی هستند که دچار بیماری می‌شوند. مراقبت از کودک بیمار به همان آسانی که به نظر می‌رسد نیست زیرا کودک شما نیاز مبرم به توجه و محبت شما خواهد داشت تا بتواند از عهده گذراندن این شرایط سخت برآید. در این مقاله روش‌های مراقبت از کودک بیمار شرح داده شده است.

چگونگی مراقبت از کودک بیمار

بیماری شرایط سختی را به کودکان تحمیل می‌کند و مراقبت از کودک بیمار در این شرایط حساس وظیفه مهم والدین است. اگر کودک شما بسیار کم سن وسال باشد ممکن است متوجه نشود که چه اتفاقی برایش افتاده است، چرا احساس کسالت می‌کند و حتی ممکن است نتواند این احساس خود را به شما منتقل کند. درد مداوم و خستگی می‌تواند سبب دل‌آزردگی او شود اما جای نگرانی نیست زیرا شما می‌توانید از برخی روش‌های موجود برای مراقبت از کودک بیمار خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که اصل اول در مراقبت از بیماری کودکان تشخیص بیمار بودن او است.

در کودک احساس راحتی ایجاد کنید

در کودک احساس راحتی ایجاد کنید

بیشتر بخوانید: ارتباط موثر با فرزند ؛ روش هایی ساده برای تقویت پیوند والدین و کودک

یکی از نخستین گام‌هایی که باید در زمینه مراقبت از کودک بیمار، ایجاد احساس راحتی و امنیت در کودک حتی در زمان حاد شدن بیماری است. هنگام مراقبت از کودک بیمار سعی کنید تا حداکثر میزان توجه نسبت به کودک اعمال شود. در ادامه به چند نکته توجه کنید.

۱. دمای خانه را تنظیم کنید

آب و هوا می‌تواند اندکی سبب سرد‌شدن دمای اطراف و حتی دمای داخل خانه شده و در نتیجه بروز احساس ناراحتی در کودک شود. از بخاری‌ برای تعادل بخشیدن به دمای خانه استفاده کنید یا کودک را درون یک پتو یا ژاکت بپیچید تا احساس راحتی و گرما به او بازگردد. اگر کودک شما به جای سرما احساس گرما می‌کند، از یک پنکه کوچک برای خنک کردن او استفاده کنید.

۲. فضای خانه را امن و آرام نگهدارید

در اواسط بیماری هر نوع مزاحمت یا آشفتگی اضافی در شرایطی که کودک به دنبال نوعی آرامش درونی است می‌تواند سبب عصبی شدن کودک شود. او را از صدای بلند تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی دور نگهدارید و اجازه دهید در سکوت استراحت کند. در صورتی که صدای بیرون خیلی بلند و آزاردهنده است پنجره را ببندید.

۳. از کودک حمایت عاطفی کنید

قبل از اقدام به هر نوع درمان دارویی اطمینان حاصل کنید کودک می داند که از حمایت کافی شما برخوردار است. وقت خود را کنار کودکتان بگذرانید و ترانه‌های موردعلاقه کودک را برایش بخوانید تا ذهن او از بیماری منحرف شود. اگر کودکتان کمی بزرگ شده است با او صحبت کنید، برایش داستان بخوانید یا صرفا او را در آغوش گرفته و کنارش بخوابید.

بیشتر بخوانید: چرا پسرها نسبت به دخترها به حمایت عاطفی بیشتری نیاز دارند؟

۴. از یک دستگاه بخور استفاده کنید

اکثر بیماری‌های این فصل از سال سبب خشکی گلو، چروکیدگی پوست و آلودگی هوا می‌شوند. داشتن دستگاه بخور در اتاق کودک می‌تواند سطوح بهینه بخار آب موجود در هوا را حفظ کرده و دفعات تکرار سرفه و ناراحتی گلوی کودک را کاهش دهد.

۵. سر کودک را بالا نگهدارید

اگر کودک شما دچار سرفه یا سرماخوردگی است پس دراز کشیدن روی تخت می‌تواند سبب تشدید ناراحتی کودک شده و تنفس او را با مشکل مواجه کند. تعدادی بالش را به صورت شیب‌دار روی بستر کودک قرار دهید و اجازه دهید کودک سر و بالاتنه خود را روی آن‌ها قرار دهد و استراحت کند. این حالت اجازه می‌دهد کودک راحت دراز بکشد یا حتی در صورت تمایل به کتابخوانی با کودکان بپردازد.

تغذیه کودک بیمار

تغذیه کودک بیمار
هنگامی که موضوع مراقبت از یک نوزاد یامراقبت از کودک بیمار مطرح می‌شود، بدن انرژی فراوانی را صرف مبارزه با عفونت می‌کند. بنابراین حفظ یک رژیم غذایی مناسب در طول دوران بیماری ضرورت دارد تا بدن تمام انرژی لازم برای این مبارزه را در اختیار داشته باشد.

۱. غذاهای سهل الهضم

کودک بیمار در بیشتر موارد اشتهایی برای خوردن مقادیر مناسب از مواد غذایی ندارد و این مساله می‌تواند ناشی از بیماری یا صرفا به دلیل فقدان احساس گرسنگی باشد. کودک شما همچنین در بلعیدن غذا مشکل خواهد داشت، بنابراین به جای درست کردن غذاهای معمول در این زمان، غذاهایی درست کنید که به آسانی بلعیده شده و هضم شوند. سیب‌زمینی آب‌پز، حبوبات، نان تست، بیسکوئیت و غذاهای ساده می توانند سبب تحریک فرایند هضم شوند و مواد مغذی موردنیاز کودک را نیز فراهم کنند.

۲. سوپ

سوپ

بیشتر بخوانید: آشپزخانه کودکت؛ طرز تهیه سوپ کدوتنبل، غذایی مناسب برای کودکان

به دلایلی سوپ‌ها به عنوان متداول‌ترین غذاها در هنگام بروز بیماری درنظرگرفته می‌شوند. چه سوپ جوجه باشد یا سوپ سبزیجات پخته، گرمای سوپ همراه با مواد مغذی به کاررفته در پخت آن، عملکرد شگفت‌انگیزی در تسکین علائم سرماخوردگی یا سرفه دارند. سوپ همچنین به بازگرداندن مزه دهان کمک می‌کند.

۳. آب

نوشیدن آب فراوان و سایر مایعات باید بدون هیچ وقفه‌ای به ویژه در هنگام بیماری دنبال شود. کمبود آب در بدن می‌تواند سبب تشدید بیماری شود و شرایط سختی برای کودک به وجود آورد. درحین رعایت مصرف مناسب روزانه آب و در صورتی که کودک شما احساس ضعف کرد، استفاده از آب‌میوه‌های خوب یا نوشابه‌های گازدار غیرالکلی یا حتی الکترولیت‌ها فراموش نشود.

مراقبت از کودک بیمار و درمان او درخانه

مراقبت از کودک بیمار و درمان او درخانه

به محض اینکه مراقبت عاطفی و تامین انرژی کودک به طرز مناسبی انجام شد، زمان آن فرا می‌رسد که ریشه مشکل را از بین ببریم. اگر شرایط بیماری کودک وخیم نیست می‌توانید به روش‌های زیر و درخانه از او مراقبت کنید.

۱. دادن بخور و پاک‌کردن هوا از آلودگی‌ها

اطمینان یافتن از جریان داشتن هوا در اتاق کودک یک امر کاملا ضروری است. هوای داخل اتاق را به طور مرتب عوض کرده و پتوها و روتختی‌ها را نیز تعویض کنید تا میکروبها امکان حضور مداوم در اتاق را نداشته باشند. یک اتاق تروتمیز می‌تواند به تقویت بیشتر کودک نیز کمک کند.

۲. فضای خانه را تمیز و خالی از هرگونه مواد تحریک‌کننده نگهدارید

اگر یک کودک بیمار درخانه دارید پس فعالیت‌های مربوط به گردگیری وتمیزکاری را به حداقل ممکن برسانید. سطوح را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا گردوخاک به هوا بلند نشود. از سیگار‌کشیدن در خانه خودداری کنید. هرنوع از پاک‌کننده‌های هوا را که دارای بوی تندی هستند کنار بگذارید یا از عطرهایی با بوی تند هم استفاده نکنید.

۳. غرغره با آب ولرم

غرغره با آب ولرم

اگر کودک شما دچار سرفه و سرماخوردگی است، اطمینان حاصل کنید که گلوی خود را با آب ولرم غرغره کند. غرغره آب ولرم مخلوط با نمک می‌تواند سبب تسکین یافتن دردگلوی کودک و همینطور باز شدن کانال‌های بینی او شود. در صورت نیاز، این ترکیب را با اسپری بینی یا محلول ید خانگی همراه کنید.

۴. در استفاده از داروها نهایت دقت را به کار ببرید

اگر کودک شما دچار تب یا یک عفونت معمول شده است می‌توانید دارویی را به کارببرید که از اثرات آن کاملا آگاه هستید اما مقدار دوز مصرفی را مجدد بررسی کنید و در صورت نیاز با پزشک در این مورد صحبت کنید. آسپرین باید به هرقیمت ممکن از دسترس کودکان دور نگهداشته شود. مصرف شربت سرفه نیز برای کودکان زیر ۴ سال توصیه نمی‌شود، حتی ایبوپروفن هم نباید به کودکی با سن کمتر از ۲۵ هفتگی داده شود.

۵. اطمینان حاصل کنید که کودک به اندازه کافی استراحت می‌کند

هیچ چیزی مانند داشتن استراحت فراوان به رفع بیماری کمک نمی‌کند. استراحت به بدن اجازه می‌دهد تا بهتر التیام پیدا کرده و انرژی خود را روی مبارزه با عفونت متمرکزکند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی با پزشک مشورت کنیم؟

بیشتر بخوانید: ۱۰ نوع از شایع ترین بیماری های کودکان را بشناسید و آماده باشید

کودکان از ترس تزریق آمپول یا به هر دلیل دیگری از رفتن به نزد پزشک خودداری می‌کنند اما در صورتی که درد مداوم داشته باشند متوجه لزوم مراجعه به پزشک خواهند‌ شد. اگر دمای بدن کودک بالا بوده و دچار تعریق و احساس ناراحتی است، این امر نشان می‌دهد که عفونت در حال خارج شدن از کنترل شما است و نیاز به درمان دارویی دارد. علائم شایع آنفولانزا مانند سردرد، تب، آبریزش بینی و سرفه باید خیلی زود توسط پزشک تحت مراقبت قرار بگیرد تا از تشدید آن‌ها جلوگیری شود. هر نوع نشانه خاصی از بیماری مانند تب به شدت بالا، مشکلات تنفسی، خونریزی، گریه مداوم، استفراغ یا درد شدید نیز باید توسط پزشک تحت نظارت قرار بگیرد. بنابراین اگر شما متوجه هرکدام از این علائم در کودک خود شدید باید سریع در موردشان اقدام کنید. در صورتی که کودکتان بیمار است باید اقدامات اضطراری را انجام دهید.

از نکات اشاره شده در بالا برای ایجاد احساس راحتی در کودک خود استفاده کنید و این را بدانید که اقدام سریع از جانب شما و کمک دارویی می‌توانند کودک را درمان کنند. به یاد داشته باشید شما هم می‌توانید دانش و تجربیات خود در مورد کودکان را از طریق وبسایت کودکت با والدین دیگر به اشتراک بگذارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید