تاکنون به پوست لطیف و زیبای کودکتان دقت کرده‌اید؟ متاسفانه این پوست دلربا تا آخر عمر به همین شکل نخواهد ماند ولی با رعایت نکات حفاظتی و مراقبت از پوست کودک می‌توانید به سلامت او در طول زندگی‌اش کمک شایانی کنید. باید بدانید که مراقبت از پوست کودک یکی از موضوعات مهم در رسیدگی به او است. اما پرسش این است که چنین پوست لطیف و زیبایی را چه موقع و چطور باید محافظت و مراقبت کرد؟

مراقبت از پوست کودک در برابر نور خورشید

مراقبت از پوست کودک - اشعه

بیشتر بخوانید: کدام کرم ضد آفتاب برای کودک بهتر است؟

یکی از مهم ترین نکات مراقبتی پوست کودک، رسیدگی به آن در برابر اشعات خطرناک نور خورشید است. نوزادان و کودکان در سنین خیلی پایین نباید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند اما رعایت نکاتی برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض خطرات نور خورشید برای آنها بسیار ضروری است.

برای مراقبت از پوست کودک در برابر نور خورشید باید از همان روزهای نخست تولد، حواس‌تان را حسابی جمع کنید. لازم است تا سایه‌بان یا پارچه‌ای نرم و سبک روی کالسکه و صورت او قرار بدهید تا از اشعه‌های خورشید در امان بماند. زمانی که کودک به ۶ ماهگی رسید دیگر زمان استفاده از کرم ضدآفتاب فرا می‌رسد. پس باید از نوعی کرم مناسب برای او استفاده شود.

سعی کنید با مشاوره پزشک، بهترین کرم ضدآفتاب را انتخاب کنید و در شروع مصرف، کمی از کرم را روی قسمت کوچکی از بدن امتحان کرده و مطمئن شوید که کودکتان به کرم حساسیت ندارد یا واکنش نشان نمی‌دهد. برای مراقبت از پوست کودک در برابر نور خورشید باید در ساعاتی که اشعه‌های فرابنفش بیش از هر زمان دیگری، پوست را نشانه می‌گیرد، کودک را بیرون نبرید یا در معرض تابش مستقیم خورشید نگذارید. اوج تابش پرتوهای نور خورشید از ساعت ۱۰ صبح شروع می‌شود و تا ساعت ۴ بعدازظهر ادامه دارد.

اگر قرار است که کودک بیش از حد عادی در محیط بیرون از خانه بماند، بهتر است حتما از یک کرم ضدآفتاب و ضدآبِ مناسب با spf شماره ۳۰ (یا هر رقم دیگری که با محیط زندگی‌تان تناسب دارد) استفاده کند. کرم ضدآفتاب را کاملا روی تمام قسمت‌های بدن کودک پخش کنید و سعی کنید در انتخاب کرم ضدآفتاب به سراغ گزینه‌هایی بروید که حاوی روی یا تیتانیوم دی‌اکسید هستند.

هر ۲ ساعت یک بار هم کرم را برای کودکتان تجدید کنید. یادتان باشد که حتی در ماه‌های سرد سال هم اشعه خورشید می‌تواند مضر باشد. وقتی کودکتان بزرگتر شد به او اجازه بدهید تا زیر نظر خودتان از کرم ضدآفتاب استفاده کند. با این کار عادت مصرف ضدآفتاب را در او نهادینه می‌کنید.

رسیدگی به پاکسازی و بهداشت پوست

مراقبت از پوست کودک - پاکسازی

بیشتر بخوانید: علائم، راه‌های پیشگیری و درمان بیماری اوریون

پوست، مهم‌ترین عضو بدن است و نقش بسیار مهمی در حفاظت از بدن ایفا می‌کند.بیشتر افراد مراقبت از پوست و نظافت مداوم آن را از سال‌های نوجوانی شروع می‌کنند اما این کار اشتباه است و باید خیلی زودتر از این حرف‌ها به سراغ مراقبت از پوست رفت.

در ۱۰ سالگی باید کم‌کم کودک را با پاک‌کننده‌های پوستی آشنا کنید و به او یاد بدهید که برای شستن پوست صورتش باید از آب ولرم استفاده کند تا چربی طبیعی صورت و پوست دیگر نواحی بدنش آسیب نبیند.

آب ولرم از خشکی و تحریک شدن پوست هم جلوگیری می‌کند. پاکسازی پوست کودک  شبی یک مرتبه ضروری و کافی است. این کار باعث می‌شود تا آلودگی‌ها و عرقی که در طول روز روی پوست او نشسته است، پاک شود. با ورود به سال‌های نوجوانی هم دوران وحشتناک پوست فرامی‌رسد. جوش‌های رنگارنگ به تدریج قدنمایی می‌کنند و اگر از کودکی آمادگی مراقبت از پوست را در کودک خود به وجود نیاورده باشید حسابی در دردسر خواهد افتاد.

مرطوب نگه داشتن پوست کودک

مراقبت از پوست کودک - رطوبت

بیشتر بخوانید: والدین در رابطه با حساسیت غذایی در کودکان باید چه کارهایی کنند؟

یکی دیگر از نکات مهم در مراقبت از پوست کودک ، استفاده از مرطوب‌کننده‌های بی‌بو و ملایم است. این کار برای همه کودکان مفید است اما برای کسانی که پوست خشک دارند ضروری‌تر هم هست.

استفاده از مرطوب‌کننده‌ای مناسب به ویژه بعد از شست‌وشو و پاکسازی پوست در شب‌ها باعث می‌شود که پوست کودکتان سالم‌تر و زیباتر بشود. با بزرگتر شدن فرزندتان باید به دنبال استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ای باشید که بدون چربی (oil free) هستند و باعث مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش نمی‌شوند.

والدین کودک به همه نکات مراقبتی و حفاظتی از کودک رسیدگی می‌کنند ولی در بیشتر موارد از مراقبت از پوست کودک غافل می‌شوند. مراقبت از پوست کودک بسیار مهم است و به حفظ سلامت او کمک شایانی می‌کند.

شما برای مراقبت ازپوست کودک خود چه کارهایی انجام می‌دهید راهکارها و تجربیات خود را از طریق وبسایت کودکت با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید