حدود چهار هفته از زندگی فرزندتان می‌گذرد و او یک ماهه شده است. با گذشت یک ماه از به دنیا آمدنش، به سرعت در حال رشد است. او از تمام اعضای بدنش استفاده می‌کند و می‌خواهد آنها را کشف کند. اکنون در هفته پنجم رشد کودک هستید و در ادامه با نیاز‌ها و رفتار کودک در این هفته بیشتر آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: رشد هفته به هفته کودک؛ مراحل هفته چهارم رشد کودک

هفته پنجم رشد کودک

رشد کودک پنج هفته ای

در هفته پنجم رشد کودک او، از نظر ذهنی رشد قابل ملاحظه‌ای دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، کودک علاقه زیادی به ارتباط و تعامل با شما نشان می‌دهد و می‌توانید چند دقیقه از وقت خودتان را به بازی کردن با او اختصاص دهید. او را در آغوش بگیرید و در اطراف خانه و بیرون از آن، بچرخانید تا با دنیای پیرامونش آشنا شود.

نقاط عطف هفته پنجم رشد کودک

در هفته پنجم رشد کودک او یک ماه از زندگی خود را پشت سر گذاشته و وارد دو ماهگی شده است. وزن او به خوبی اضافه می‌شود و با افزایش فعالیت‌هایش، میزان تغذیه او هم زیاد‌تر خواهد شد. در واقع یک کودک پنج هفته‌ای با گذشت هر هفته از زندگی‌اش، ۱۶۰ تا ۲۰۰ گرم وزن اضافه می‌کند. به مرور افزایش قدرت قسمت‌های فوقانی بدن کودک همراه با تغذیه زیاد و مناسب منجر به این خواهد شد که کودک سر خود را نگاهدارد. البته کودک در این سن زمانی که او را روی زمین می‌نشانید یا سر‌پا نگاه می‌دارید، قادر نیست خودش به تنهایی سرش را نگاه دارد. در این سن کودک کنترل بیشتری روی زبان صورت خود دارد و می‌تواند احساسات خود را به وسیله آنها به شما ابراز کند.

تغذیه

با توجه به اینکه حدود یک ماه از زندگی کودک می‌گذرد، حالا هم شما و هم کودک بهترین روش و موقعیت را برای تغذیه با شیر مادر یافته‌اید. فرآیند شیر‌دهی احتمالا طبیعی می‌رود، اما ممکن است برای نوزاد پنج‌هفته‌ای مدتی طول بکشد تا خودش را با این وضعیت تطبیق دهد. در این هفته به اندازه کافی این شجاعت و اطمینان را پیدا کرده‌اید تا به فرزند خود خارج ازخانه مثلا در پارک، شیر دهید و نگران به هم خوردن تغذیه کودک خود نباشید. در کودکانی که با شیشه‌شیر تغذیه می‌شوند، می‌توانید شیر را آماده کنید و آن را برای نوبت بعدی تغذیه کودک در یخچال قرار دهید. شیر را طبق دستور‌العمل درج شده روی قوطی تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: با نقاط عطف رشد کودکان در اولین سال زندگی آنها آشنا شوید

خواب

در هفته پنجم رشد کودک او، الگو‌های منظمی از نظر خواب پیدا می‌کند. البته ممکن است مواقعی پیش آید که کودک بعد از غذا خوردن، نخوابد یا در طول شب یا روز از خواب بیدار شود. با توجه به شرایط آب و هوایی و دمای بدن، کودک را با یک پارچه مناسب قنداق‌پیچ کنید. در فصل تابستان از پارچه‌های سبک و نازک استفاده کنید. اما در فصل زمستان حواستان باشد که استفاده از پارچه‌های ضخیم موجب بالا رفتن گرمای بدن نوزاد خواهد شد. گردن کودک را لمس کنید تا با توجه به میزان گرمای بدن او، دمای محیط و نوع لباس او را تعیین کنید.

رفتار

یکی از بهترین لحظات در این دوره زمانی اتفاق می‌افتد که کودک با تمرکز دید خود قادر به تشخیص صورت شما خواهد بود و لبخند می‌زند. این اتفاق زمانی می‌افتد که کودک از خواب بیدار می‌شود و شما را می‌بیند و خوشحال می‌شود. کودک با حمایت شما می‌تواند روی شکمش قرار بگیرد. به او رنگ‌های روشن را نشان دهید و واکنش‌های عجیب و غریب او را مشاهده کنید. البته آنها نوع رنگ‌ها را تشخیص نمی‌دهند، ولی متوجه تفاوت آنها می‌شوند. اگر کودک خواهر و برادری دارد، می‌توانید او را به کودک خود معرفی کنید تا تحت نظارت شما با هم بازی کنند.

گریه کردن

در هفته پنجم رشد کودک او با تمام انرژی گریه می‌کند و قادر به کنترل گریه‌‌اش است. خوابیدن یکی از مولفه‌های مهم برای یک نوزاد در هفته پنجم زندگی است و هر گونه اختلال در آن موجب گریه‌های بی‌امان نوزاد خواهد شد. البته هر گریه نوزاد علت خاصی دارد و تنها مادر‌ها می‌توانند از آن سر در بیاورند.

مراقبت‌های هفته پنجم رشد کودک

مراقبت های هفته پنجم رشد

  • حواستان باشد که کودک را به طور مرتب حمام کنید. در تابستان دو بار حمام کردن کودک دمای بدن او را در وضعیت متعادلی قرار می‌دهد
  • مطمئن شوید که کودک بعد از غذا خوردن می‌خوابد و برنامه خواب روزانه او در زمان‌های معینی انجام می‌شود
  • شب‌ها و هنگام خوابیدن نوزاد، تمام چراغ‌ها را خاموش کنید و محرک‌ها را حذف کنید. نزدیک نوزاد بمانید تا حضور شما را احساس کند. بعد از مدتی او خسته خواهد شد و خوابش می‌برد
  • از تکان دادن کودک هنگام بازی کردن یا آروغ زدن خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث آسیب به گردن نوزاد شود

واکسیناسیون

اگر تمام واکسن‌ها در ماه اول، از جمله نوبت دوم واکسن هپاتیت ب تزریق شده باشد، در این هفته نیاز به واکسن وجود ندارد.

بازی‌ و فعالیت‌

در هفته پنجم رشد کودک به همان نسبت که کنجکاوی او افزایش پیدا می‌کند، او آگاهی بیشتری نسبت به سایر حواس و خصوصیات جزیی‌تر حواس قبلی پیدا می‌کند. او به طور دقیق، عطر‌ها را تشخیص می‌دهد و رنگ‌های روشن توجه او را جلب می‌کند. کودک را خارج از منزل ببرید و اجازه دهید گل‌ها را ببیند. هوای تازه، رنگ و عطر گل‌ها کنجکاوی کودک را تحریک می‌کند. مراقب باشید که تیغ گل‌ها آسیبی به دستان ظریف فرزندتان نرساند. در این ماه کودک حضور بدن خود را تشخیص می‌دهد. می‌توانید کودک را در آغوش بگیرید و رو به روی یک آینه بایستید. در ابتدا ممکن است کودک کاملا به تصویر شما و خودش در آینه خیره شود و چیزی را تشخیص ندهد اما به تدریج آنها ناگزیر متوجه حضور شما خواهند شد. با آنها صحبت کنید و شکلک‌های خنده‌دار در آورید تا حواس او را تحریک کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته ای که در مورد نوزاد تازه متولد شده باید توجه کنید

مراجعه به پزشک

  • اگر یبوست کودک از هفته‌های گذشته همچنان ادامه دارد یا این هفته با تغییر الگو‌های تغذیه آشکار شده است.
  • بچه‌ها در این سن به گهواره علاقه‌مند هستند. گهواره ممکن است، لکه‌های زردی رو پوست آنها ایجاد کند یا پوست آنها را خشک کند. در صورت مشاهده این مشکل یا سایر مشکلات پوستی طی زمان، به پزشک اطلاع دهید
  • اگر کودک به طور ناگهانی علاقه خود را از دست داده است و در مواقع مورد نیاز پاسخی نمی‌دهد یا بیش از خواب‌آلوده و بی‌حوصله است ، احتمالا چیزی موجب ناراحتی او شده است. بهتر است به پزشک مراجعه کنید
  • در هفته پنجم زندگی کودک، او به تدریج متوجه این موضوع خواهد شد که به عنوان عضو جدیدی وارد خانواده شده است و قرار است مدت طولانی همراه آنها باشد. به مرور راه‌هایی برای سازگاری کودک با شرایط جدید پیدا می‌کنید و احتمالا خودتان را هم مجاب به همسازی با شرایط خواهید کرد.

مراقبت از کودک در ماه‌های اولیه رشد نیاز به شکیبایی و کسب آگاهی دارد. اگر دیدگاه یا پیشنهادی درباره هفته پنجم رشد کودک دارید، لطفا از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادر‌ها به اشتراک بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید