مراقبت از نوزاد نیازمند صبر و حوصله بسیاری است. اما به مرور که پیش می‌روید، باید منتظر موارد شگفت‌انگیزی در مسیر رشد کودک باشید. بعد از ۲ ماه مشاهده گریه‌های شدید و طولانی، شاید اکنون بتوانید لبخند شیرین کودک خود را هم ببینید. درست در ۲ ماهگی متوجه می‌شوید که کودک در پاسخ به شما، لبخند می‌زند. کودک نمی‌تواند در این سن در برابر شنیدن صدا و دیدن چهره شما مقاومت کند و لبخند نزند. در ادامه بیشتر با نقاط عطف رشد کودکان آشنا می‌شویم.

نقاط عطف رشد کودکان

خندیدن

نقاط عطف رشد کودکان

اگر شنیدن گریه و جیغ و داد‌‌های نوزاد در این چند ماه از زمان تولد، شما را عصبی و ناراحت کرده است، نوبت آن رسیده که با دیدن لبخند‌های نوزاد، دلگرم شوید. از چهار ماهگی به بعد نوزاد به حالت‌های چهره مادر و اطرافیانش واکنش نشان می‌دهد و لبخند می‌زند. بخش هیجان‌انگیز این نوع از نقاط عطف رشد کودکان این است که او بدون به راحتی و از ته دل می‌خندد. چهره‌های خنده‌دار، غلغلک‌ و دالی‌موشک کافیست تا او را به خنده وادار کند.

خواب طولانی در طول شب

احتمالا در هیچ کدام از مراحل رشد پیش نخواهد آمد که کودکتان تا این اندازه خوابش سنگین و طولانی باشد. شاید این قسمت از نقاط عطف رشد کودکان و خواب طولانی در طول شب، غیر‌منتظره و شگفت‌انگیز باشد؛ اما به زودی پدر و مادر‌ها می‌توانند یک نفس راحت بکشند و خواب آرامی در طول شب داشته باشند. در سن ۴ تا ۶ ماهگی کودک، بیشترین خواب را در طول شب خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: نشستن نوزاد ؛ در چند ماهگی باید منتظر نشستن نوزاد عزیزتان باشید؟

نشستن

کودکان می‌توانند در سن ۵ تا ۶ ماهگی به کمک یک تکیه‌گاه مانند مبل یا بالش یا دست شما، بنشینند. معمولا نوزادان در سن ۷ تا ۹ ماهگی می‌توانند به تنهایی بنشینند.

چهار دست و پا رفتن

نه ماهگی و رشد کودک

در صورتی که کودک هشت ماهه‌ای دارید، نیاز به باشگاه ندارید. به راحتی می‌توانید با تعقیب کودک در خانه به تمرین‌های ورزشی بپردازید. در سن نه ماهگی کودکان برای حرکت از هر دو دست یا دو پای خود استفاده می‌کنند. البته بسیاری از کودکان، به جای چهار دست و پا رفتن، ترجیح می‌دهند از خزیدن یا سینه‌خیز رفتن استفاده می‌کند.

چهار دست و پا رفتن، به عنوان یکی از نقاط عطف رشد کودکان، نقش اساسی را در این زمینه ایفا نمی‌کند. در واقع نوزادانی که می‌خزند یا چهار و دست و پا راه می‌روند، در حال آماده کردن خود برای رسیدن و ورود به مراحل بعدی رشد هستند.

 خدا‌حافظی کردن

دست تکان دادن برای خداحافظی فقط یک ترفند شیرین و زیبا نیست، در واقع این حرکت به نوعی استفاده از زبان است. در سن نه ماهگی نوزادان قادر هستند بین صدا، حرکات و مفاهیم ارتباط ایجاد کنند. آنها در این سن به تدریج متوجه می‌شوند که دست تکان دادن هنگام خدا‌حافظی استفاده می‌شود.

خوردن غذای انگشتی با دست

در سن ۹ تا ۱۰ ماهگی نوزادان کنترل بیشتری بر  حرکات دست‌ها و انگشتان خود دارند و این باعث می‌شود که غذا‌های انگشتی را راحت بخورند. در این سن کودکان، علاقه دارند که بافت و مزه هر چیزی را امتحان کنند، بنابراین غذا‌ها تنها چیز‌هایی نیستند که بچه‌ها دوست دارند آنها را در دهانشان بگذارند.

بیشتر بخوانید: از چه زمانی می توانید منتظر ایستادن کودک دلبند خود باشید؟

ایستادن

در ماه دوزادهم از زندگی کودک، آنها می‌توانند بدون کمک یا تکیه‌گاهی بایستند. همچنین در این سن آنها به راحتی می‌توانند روی مبلمان یا سایر اشیا راه بروند. به این حالت گشت و گذار می‌گویند. هفته‌ها قبل از اینکه کودک شروع به گام برداشتن کند، ساعت‌ها وقت خود را به کنکاش و گشت و گذار در خانه اختصاص می‌دهد.

گام برداشتن

مهارت کودک یکساله

شاید شما این مرحله را یکی از بارز‌ترین نقاط عطف رشد کودکان بدانید. البته همه کودکان در اولین سال تولدشان شروع به راه رفتن نمی‌کنند. ممکن است برخی از کودکان دیر‌تر شروع به گام برداشتن کنند. محدوده طبیعی راه رفتن کودک بین ۹ تا ۱۷ ماهگی است. بسیاری از کودکان در سن ۱۳ ماهگی حداقل چند قدم بر‌می‌دارند.

بیشتر بخوانید: آیا می دانید از چند ماهگی باید در انتظار حرف زدن کودکان باشیم؟

گفتن کلمات

ماما و بابا، جزو اولین کلماتی است که معمولا پدر و مادر‌ها آن را از زبان کودک، در بدو ورود به یکسالگی می‌شنوند. در این سن کودکان تلاش می‌کنند که حد‌اقل یک کلمه را به طور واقعی ادا کنند و همواره در تلاش‌اند که گفته‌های دیگران را تقلید کنند.

با دقت در نقاط عطف رشد کودکان توانایی آنها را در کسب مهارت‌های جدید بسنجید و از آن لذت ببرید. اگر دیدگاه یا پیشنهادی در این زمینه دارید، لطفا از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادر‌ها در میان بگذارید.