تقریبا ۲ ماه از زندگی کوچولوی شما گذشته است. حتما در هفته هشتم رشد کودک سوالات زیادی برایتان درباره چگونگی رشد سریع کودک، اضافه کردن وزن و نوع رفتار‌های او به وجود می‌آید. در ادامه قرار جواب این سوالات را برایتان روشن کنیم.

هفته هشتم رشد کودک

زندگی با کودک هشت هفته ای

کودک طی این دو ماه به طور مداوم در حال تغییر و رشد بوده است. در حال حاضر می‌توانید روحیه، سلیقه و نوع نیاز کودک را درک و روش مناسبی برای حمام کردن، تغذیه و بازی کردن او پیدا کنید. خودتان را با مادران دیگر و کودکتان را با بچه‌های دیگر مقایسه نکنید. ممکن است اعتماد به نفستان را درباره خودتان و کار‌هایتان از دست دهید، اما کودکتان بهترین قاضی است و کیفیت کار شما را به درستی نشان می‌دهند. در صورتی که تغذیه کودکان و میزان خواب آنها کافی باشد و پوشک آنها را زود به زود عوض کنید، کاملا احساس راحتی می‌کنند. در هفته هشتم رشد کودک وزن او از زمان تولد تا این هفته، ۹۰۰ تا ۱.۳ کیلوگرم افزایش یافته است. همچنین او حدود پنج سانتی‌متر رشد کرده است و گونه‌ها، شکم، بازو‌ها و دست‌های تپل او توجه شما را به خودش جلب می‌کند.

بیشتر بخوانید: رشد هفته به هفته کودک؛ مراحل هفته هفتم رشد کودک

نقاط عطف هفته هشتم رشد کودک

  • در این هفته، کنجکاوی کودک نسبت به جهان اطرافش بیشتر خواهد شد. او به افراد یا اشیای در حال حرکت، توجه می‌کند و نسبت به اشیای عجیب و غریب پیرامونش علاقه و اشتیاق نشان می‌دهد.
  • کودکان به مرور متوجه می‌شوند که خندیدن فعالیت جالبی است. وقتی آنها را در آغوش می‌گیرید، متوجه لبخند آنها خواهید شد. آنها صدای شما را می‌شوند و افراد آشنا را تشخیص می‌دهند.
  • آنها نسبت به برخی از اسباب‌بازی‌ها بیشتر از بقیه توجه نشان می‌دهند و با دیدن این اسباب‌بازی‌ها لبخند می‌زنند.
  • قوه بینایی آنها بهبود پیدا کرده است و قادر به مشاهده اشیایی هستند که در بیست سانتی‌‌متری آنها قرار دارد.
  • آنها شناخت بیشتری نسبت به دست‌ها و پا‌هایشان پیدا کرده‌اند. شاید آنها را در حال لگد زدن ببینید و اینکه سعی می‌کنند پاهایشان را به دست‌هایشان برسانند.
  • بعید است که یک کودک هشت هفته‌ای دندان درآورد، اما غدد بزاقی او مدام در حال ترشح است و آب دهان او زیاد خواهد و از دهانش بیرون می‌ریزد.

تغذیه

هفته هشتم رشد کودک

در هفته هشتم رشد کودک او نیاز به حداقل شش بار تغذیه با شیر مادر در هر بیست و چهار ساعت دارد. او به سرعت در حال رشد است و غروب‌ها نیاز او به تغذیه خوشه‌ای شدت پیدا می‌کند. تغذیه خوشه‌ای ممکن است موجبات نگرانی مادر‌ها را از کافی نبودن شیر فراهم کند. اگر کودک رشد ثابتی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم در هفته داشت و در روز حدود ۶ عدد یا بیشتر پوشک مرطوب یا زرد‌رنگ را عوض می‌کنید، جای نگرانی وجود ندارد. اگر کودکتان از شیشه‌شیر تغذیه می‌کند، حتما بیشتر از یک بطری شیر از شما تقاضا می‌کند. در مورد مقدار مناسب شیر با توجه به سن و وزن کودک، با پزشک خود مشورت کنید.

خواب

در هفته هشتم رشد کودک میزان خواب او حدود ۱۱ تا ۱۵ ساعت است. در حالی که در هفته‌های گذشته حدود ۱۸ ساعت می‌خوابید. برخی از کودکان چرخه خواب منظم و قابل پیش‌بینی دارند، اما عده‌ای دیگر از کودکان معمولا زمانی که والدینشان قصد خواباندشان را دارند، از خوابیدن خودداری می‌کنند. به طور کلی روی برنامه‌های خواب کودک هشت هفته‌ای خود کنترل چندانی نخواهید داشت و باید خودتان را نیاز‌های او تطبیق دهید. سعی کنید کودک را برای خوابیدن در تخت خود قرار دهید تا به مرور یاد بگیرد که در جای مخصوص خود باید بخوابد.

بیشتر بخوانید: ویدیو: اصول تغذیه کودک در سال های اولیه زندگی

رفتار

در این هفته کودک شما هنوز کنترل زیادی روی حرکات بدن خود ندارد و فقط قادر است دست و پای خود را با شدت تکان دهد. آنها هنوز به قدر کافی قادر به نگاه داشتن یک اسباب‌بازی نیستند. او به زودی شروع به غان و غون کردن و درآوردن صدا‌های مختلفی از خودش می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که کلمات نامفهومی که کودک ادا می‌کند بر اساس همان ریتم گفتار و کلامی است که از جانب مادر یا محیط اطرافش می‌شنود. اگر کودک بزرگتری دارید، اجازه دهید تحت نظارت شما با کوچولوی شما بازی کند. بازی‌های آرام و دوست‌داشتنی به تقویت مهارت‌های اجتماعی کودک کمک می‌کند.

گریه کردن

از گریه کردن‌های زیاد کودک در این هفته تعجب نکنید. ممکن است کودک با شدت هر چه تمام‌تر گریه کند و این کار بعد از دقایقی او را خسته و در نهایت آرام کند. گریه کودک ممکن است در اواسط صبح یا اواخر شب آن باشد. اگر کودک بیش از حد گریه می‌کند، شاید از قولنج (کولیک) رنج می‌برد. در این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

مراقبت‌های هفته هشتم رشد کودک

هفته هشتم رشد کودک

  • کودک شما در این سن هوای زیادی همراه با شیر خوردن می‌بلعد و ممکن است این هوا را به همراه غذا از معده‌اش خارج کند. همیشه پتو‌های سبک بچه را در دسترس قرار دهید تا در این مواقع به دادتان برسد.
  • انواع مختلفی از اشیا را در اختیار او قرار دهید تا درک بصری و لمسی او تقویت شود
  • زمانی که کودک بیدار است، او را روی سطح امن و نرمی قرار دهید تا با کمک شما عضلات شانه، گردن و سینه‌اش را تقویت کند.
  • کودک هنگام خواب، معمولا حرکت می‌کند و به اطراف لگد می‌زند. از محافظ تخت کودک یا کیسه‌خواب کودک استفاده کنید.
  • اکنون زمان خوبی برای تغذیه کودک با شیشه‌شیر است. همچنین یکی دیگر از اعضای خانواده یا پرستار کودک هم می‌تواند با شیشه‌شیر به او غذا دهد.

واکسیناسیون

در هفته هشتم رشد کودک باید وزن و قد او و چگونگی رشدش را کنترل کنید. کودک شما در این هفته اولین نوبت واکسن‌ها را برای محافظت در برابر میکروب‌های خطرناک دریافت می‌‌کند. یکی از این تزریق‌ها مربوط به واکسن پنج‌گانه است و کودک را در برابر بیماری‌هایی مانند سیاه‌سرفه، دیفتری و کزار، فلج اطفال و هموفیلوس آنفولانزای نوع ب محافظت می‌کند. همچنین واکسن پنوموکوک هم برای جلوگیری از ابتلای کودک به سپتیسمی و پنومونی (سینه‌پهلو یا ذات‌الریه) تزریق می‌شود.

بیشتر بخوانید: چند نکته مهم در مورد نحوه صحیح بازی با کودک خردسال

بازی و فعالیت

در این هفته می‌توانید یک بازی مفید با کودک انجام دهید. اسباب‌بازی‌ها و اشیای درخشنده را در ارتفاعی آویزان کنید که دست کودک به آن برسد. این بازی به تقویت مهارت هماهنگی دست و چشم کودک کمک می‌کند و قدرت دست‌های او را چند برابر می‌سازد. هیچ چیز به اندازه یک شی درخشنده نمی‌تواند توجه کودک را به خود جلب کند. یک آکواریوم از ماهی‌های رنگارنگ به راحتی می‌تواند مهارت‌های بصری و پایداری شی را در او تقویت می‌کند.

مراجعه به پزشک

مراقبت از نوزاد هشت هفته ای

  • اگر مقدار تغذیه کودک، کم است یا پوشک او به اندازه کافی مرطوب یا کثیف نمی‌شود حتما به پزشک مراجعه کنید
  • ملاج کودک ( فونتانل) هنوز مقداری نرم است. این قسمت در هنگام گریه کردن کودک، برآمده خواهد شد و در صورت کم‌آبی بدن کودک فرو‌رفتگی پیدا می‌کند.

با خواندن این مقاله امیدواریم اطلاعات مفیدی درباره روند رشد و مراقبت‌های ویژه کودک دو ماهه خود کسب کرده باشید. اگر تجربه یا دیدگاهی راجع به هفته هشتم رشد کودک دارید، لطفا از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید