نتیجه شانزده هفته مراقبت و نگاهداری شبانه‌روزی را پیش روی خود می‌بینید. فرزند شما بزرگ شده و شما از شادی در پوست خود نمی‌گنجید. رشد فیزیکی و ذهنی کودک گسترش پیدا کرده است و قدرت او به برقرای ارتباط با سایرین بیشتر می‌شود. کودک شما حالا دیگر فرد مستقلی به حساب می‌آید. در ادامه بیشتر با جزئیات هفته شانزدهم رشد کودک آشنا می‌شویم.

مقاله مرتبط: رشد هفته به هفته کودک؛ مراحل هفته پانزدهم رشد کودک

هفته شانزدهم رشد کودک

زندگی با کودک شانزده هفته ای

جهش رشد کودک در این هفته مدرکی بر شروع نشانه‌های رشد فیزیکی، ذهنی و شناختی او از هفته‌های پیش و ادامه آن است. یکی از این نشانه‌ها، توانایی حرکتی کودک و قدرت کنترل اندامش است. او با خم شدن روی بدن، خودش به اشیا می‌رساند و وسایل را با دو دستش می‌گیرد و آنها را در اطراف خود تکان می‌دهد. همه این‌ها نشان می‌دهد که او قادر به درک چگونگی استفاده هر چه بهتر از دستانش است. دیگر نگران تلوتلو خوردن سر کودک به عقب و جلو نیستید و او به راحتی می‌تواند سر خود را نگاه دارد. برای اینکه روی زمان غذا خوردن نظارت داشته باشد، سرش را به راحتی بالا می‌آورد و به سمت جلو نگاه می‌کند. همین به او انگیزه می‌دهد که دست و پا‌هایش تکان دهد و به سمت جلو حرکت کند و اولین تلاشش را برای خزیدن انجام دهد.

برخی از نوزادان ممکن است در این هفته شروع به دندان درآوردن کنند. اگر کودک شما یکی از آنها باشد، اولین علامت‌های رویش دندان قابل مشاهده است. این نشانه‌ها از آنجایی که کودک دوست دارد همه چیز را در دهانش بگذارد و بچرخاند، قابل تشخیص است.

دیگر از کابوس غذا دادن‌های شبانه به کودک و بیدار ماندن در طول شب، نجات یافته‌اید. زیرا کودک شما هشت ساعت کامل می‌خوابد. بنابراین به راحتی می‌توانید استراحت کنید و روز بعد انرژی کافی برای انجام دادن کار‌ها داشته باشید. در هفته شانزدهم رشد کودک ارتباط و ادراک او به سطح قابل قبولی رسیده است. کودک شما به اندازه‌ای باهوش شده تا با نوع گریه کردنش به شما بفهماند که چه نیازی دارد. با این وجود، ممکن است به خاطر تقاضایی که از شما دارد، مدام گریه کند یا زمانی که فرد آشنایی را می‌بیند برای برقراری ارتباط و تعامل با او شروع به خندیدن کند.

مقاله مرتبط: سکسکه در نوزادان به چه علتی رخ می دهد و راه درمان آن چیست؟

نقاط عطف هفته شانزدهم رشد کودک

  • در این سن، کودک به راحتی قادر به نشستن است و می‌تواند سر خود را بالا نگاه دارد. البته برای اینکه خودش به تنهایی این کار را انجام دهد، حدود هفت تا هشت دقیقه زمان لازم است.
  • همان طور که حرکت شما را در اطراف دنبال می‌کند، شروع به جنبش می‌کند و به تقلید از رفتار شما تمایل به برقراری ارتباط به صورت تلفنی دارد.
  • نسبت به هفته‌های گذشته کودک شما در این سن تمایل زیادی به خوابیدن در طول شب دارد و این به شما آزادی عمل و فرصت استراحت بیشتری می‌دهد.
  • در هفته شانزدهم رشد کودک خنده‌های دزدیده و لبخند‌های ملایم او به خنده‌های از ته دل و عمیق ضمیمه شده است.
  • تغذیه کودک از طریق پستان مادر یا شیشه‌شیر ادامه می‌یابد. همچنین ممکن است شروع به مصرف غذا‌ها از طریق قاشق کند.
  • با تمرین دادن کودک، او بالاخره کشف می‌کند که پاهایش را به طرف زانو‌هایش بیاورد و از زانو آن‌ها را خم کند و خود را غرق این کشف جدید ببیند.
  • چشم‌ها و گوش‌های او تیزتر شده و زمانی که در اطراف پارک یا باغ در حال قدم زدن هستید، به آن واکنش نشان می‌دهد.
  • اکنون می‌تواند از مچ خود برای نگاهداشتن وسایل استفاده کند و آنها را محکم نگاه دارد و حتی از دو دست خود برای گرفتن اشیا و فشردن آنها استفاده کند.
  • وقتی او شروع به پاشیدن آب به اطراف حمام می‌کند یعنی ردیابی وضعیت جانبی هم مانند درک هماهنگی اندام در او تقویت شده است.

تغذیه

اکثر مادرانی که قبل از دوران بارداری سر کار می‌رفتند، ممکن است دوباره شغلشان را از سر بگیرند. اگر می‌خواهید سر کار بروید، باید از تغذیه کودک خود اطمینان حاصل کنید. برخی‌ها ممکن است به شما پیشنهاد کنند که در این هفته برای تغذیه کودک از غذا‌های جامد استفاده کنید. با این حال ثابت شده که شیر مادر به تنهایی می‌تواند تمام مواد غذایی مورد نیاز کودک را تامین کند. می‌توانید مقداری شیر یا شیر‌خشک را با قاشق به کودک دهید. این کار عضلات دهان کودک را تقویت و او را آماده شیوه متفاوتی از غذا خوردن می‌کند. برای شروع غذا‌های جامد حتما با پزشک مشورت کنید.

خواب

در هفته شانزدهم رشد کودک، او تمام طول شب را می‌خوابد و این موجب آسایش‌خاطر شما است. از آنجایی‌که رشد مغزی و جسمی کودک با سرعت زیادی در حال افزایش است، معمولا کودک شما خواب عمیقی را در این هفته تجربه می‌کند. اگر کودک در طول روز به درستی تغذیه نشده باشد، شانس بیشتری وجود دارد که در طول شب برای خوردن شیر بیدار شود. البته اکثر کودکان شب‌ها بیدار می‌شوند که چندان ربطی به گرسنگی آنها ندارد.

مراقب‌های هفته شانزدهم رشد کودک

هفته شانزدهم رشد کودک
  • اکثر مادران در این سن تصمیم دارند که به کودک غذا‌های جامد دهند. نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد، اما نباید تغذیه با شیر مادر را کنار بگذارید.
  • گاهی ممکن است کودک به دلیل درآوردن دندان احساس درد شدیدی کند، یا اشیا را داخل دهانش بگذارد و بجود. برای این مواقع، اسباب‌‌بازی‌های استریل در اختیار کودک قرار دهید.
  • اجازه دهید کودک به مدت طولانی‌تری در وضعیت نشسته قرار بگیرد، این کار به تقویت عضلات پشت و ستون فقرات کودک کمک می‌کند.

واکسیناسیون

اگر هفته‌های گذشته واکسن‌های ضروری کودک طبق برنامه تزریق شده باشد، این هفته دیگر واکسنی برای تزریق باقی نمی‌ماند.

مقاله مرتبط: علت ایجاد کولیک در نوزادان چیست و راه درمان آن چگونه است؟

بازی و فعالیت

از آنجایی که کودک می‌تواند مدت زمان بیشتری، سرش را نگاه دارد. می‌توانید او را در بازی‌های مختلفی دخالت دهید. می‌توانید از حباب‌های صابون استفاده کنید. حمام، جای مناسبی برای انجام این بازی است؛ زیرا مقدار زیادی آب و صابون در حمام وجود دارد. ابتدا مطمئن شوید که کودک به درستی روی صندلی قرار گرفته و جایش امن است. آن وقت حباب‌ها را در هوا پراکنده کنید تا کودک پرواز آنها را در هوا ببیند. بعضی از حباب‌ها را در هوا بترکانید یا آنها را در دست کودک قرار دهید تا لمسش کند. آهنگ و موسیقی هم کودک را هیجان‌زده می‌کند. می‌توانید آهنگی بسازید و کلمات ماما و بابا را در آن بگنجانید و برای کودک بخوانید تا بشنود.

مشورت با پزشک

  • اکثر کودکان در این سن، افزایش قابل ملاحظه‌ای در وزنشان دارند. اگر وزن کودک شما از حد طبیعی کمتر است با یک متخصص مشورت کنید.
  • اگر کودک به شدت بی‌قرار و آشفته است و به اندازه کافی نمی‌خوابد حتما مشکل جدی وجود دارد که به بررسی بیشتری نیاز دارد.


باید این هفته بیشتر مراقب کودک خود باشید، زیرا او بسیار تیز‌هوش و بازیگوش شده و ممکن است به خودش آسیب برساند. اگر تجربه‌ای از هفته شانزدهم رشد کودک خود دارید یا پیشنهادی درباره نحوه مراقبت و رسیدگی از او به دهنتان می‌رسد، لطفا از طریق شبکه‌های اجتماعی کودکت یا بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.



پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید