تصور کنید در جای گرم و نرمی هستید و ناگهان با موجی از سرما، گرسنگی و سر و صدا مواجه می‌شوید. این احساس دقیقا آن چیزی است که همه کودکان تازه به دنیا آمده، تجربه می‌کنند. آنها با دنیای متفاوت و شگفت‌انگیز خارج از رحم رو به رو می‌شوند، دنیایی متفاوت از آن جهانی که ۹ ماه در آن سپری می‌کرده‌اند. به عنوان پدر و مادر، جزو اولین افرادی خواهید بود که فرزندتان می‌تواند به عنوان تکیه‌گاه محکمی روی شما حساب کند. اکنون پس از درک مراحل هفته اول رشد کودک در ادامه بیشتر با مراحل رشد و نحوه مراقبت در هفته دوم رشد کودک آشنا می‌شویم.

مراحل هفته دوم رشد کودک

در هفته دوم رشد کودک از گریه به عنوان ابزاری برای ارتباط با شما و مطرح کردن تقاضا‌هایش استفاده می‌کند. در این هفته، چشم‌ها به اندازه‌ای رشد و تکامل پیدا نکرده‌اند تا قادر به درک و تمرکز روی چیزی باشد. چهره افراد بزرگسال برای نوزادان بسیار جذاب و خیره‌کننده است و آنها تلاش می‌کنند که چهره اطرافیان را کشف و شناسایی کنند.

در هفته دوم رشد کودک، باقیمانده بند ناف خشک می‌شود و می‌افتد و تنها گره ناف را روی شکم بر جا می‌گذارد. تا زمانی که بند ناف کاملا خشک شود باید مراقب ناحیه اطراف آن باشید. از یک اسفنج نرم برای شست و شوی آن ناحیه استفاده کنید.

تغذیه در هفته دوم رشد کودک

هفته دوم رشد کودک

بهترین غذا برای نوزاد دو هفته ای شیر مادر و تغذیه از پستان است. ممکن است در این هفته فرآیند شیر دادن کمی سخت باشد، زیرا نوک پستان نسبت به زمان بعد از زایمان حساس‌تر شده است. با این حال بستگی به این دارد که فرآیند تغذیه با شیر مادر با چه کیفیتی انجام شود، یعنی هر چه قدر کودک بهتر  بتواند از سینه برای شیر خوردن استفاده کند و قادر به هماهنگ کردن خود با موقعیت بدن مادر باشد، سینه‌ها در وضعیت راحت‌تری قرار خواهند گرفت.

میزان شیر مورد نیاز کودک در هفته دوم رشد کودک بستگی به رشد وزنی نوزاد دارد. شیر موجود در سینه‌های شما هم در این هفته با زمان گرسنگی کودک هماهنگ می‌شود. هنوز برای تهیه یک برنامه منظم و روال ثابت به منظور تغذیه نوزاد دو هفته ای زود است. بهتر است در این هفته خودتان را کاملا با خواسته‌های کودک منطبق کنید و هر زمان که گرسنه است، به او شیر دهید.

بیشتر بخوانید: متد فربر چه در تاثیری در خواب کودکان دارد؟

خواب

در هفته دوم رشد کودک خواب و تغذیه بسیار حیاتی است. خواب نوزاد دو هفته ای به طور متناوب انجام می‌شود. یعنی کودک مقداری می‌خوابد و بعد برای تغذیه از خواب بیدار می‌شود و دوباره می‌خوابد. گاهی ممکن است کودک بعد از تغذیه شروع به گریه کند و شما هم نتوانید او را به هیچ روشی آرام کنید. آن وقت است که از خودتان می‌پرسید که مادر خوبی هستید یا نه؟ با این حال ناامید نشوید، کودک را در آغوش بگیرید و او را آرام تکان دهید. حمام کردن کودک هم می‌تواند به آنها آرامش دهد.

رفتار و بازی

همانند انسان‌های بالغ، رفتار هر نوزاد با نوزاد دیگر فرق دارد. با این حال اکثر آنها تحت تاثیر چرخه خواب ـ غذا هستند. با اینکه مدرکی وجود ندارد، اما نوزادان بعد از اینکه انرژی زیادی صرف مکیدن هنگام شیر خوردن می‌کنند، معمولا می‌خوابند. کودکان زودرس معمولا بیشتر از کودکان دیگر می‌خوابند. برخی از کودکان هم بسیار کنجکاو هستند. بیدار می‌مانند و به صدا‌های اطراف می‌دهند و به آن واکنش نشان می‌دهند. حتی هنگام شیر خوردن، چشم‌هایشان به دنبال هر صدایی که در اتاق می‌آید، شروع به حرکت می‌کند.

توصیه‌های ایمنی در هفته دوم رشد کودک

مراقبت از نوزاد دو هفته ای

  • تخت یا گهواره‌ای که کودک در آن می‌خوابد، باید راحت و امن باشد. بین نرده‌های تخت نباید شکاف و فاصله زیادی وجود داشته باشد. گهواره را با اسباب‌بازی‌های غیر ضروری نپوشانید. کف تختخواب باید مستحکم باشد
  • برای حمام کردن کودک، با قسمت پایین آرنج خود دمای آب  را کنترل کنید و مطمئن شوید که آب به اندازه‌ای داغ نیست تا پوست حساس کودک را بسوزاند
  • اگر با او بازی می‌کنید، هیچ جسم کوچکی را در اطراف او قرار ندهید. ممکن است تصادفی آن را بگیرد و در دهانش بگذارد
  • نوزادان در هفته دوم زندگی‌شان نمی‌توانند به طور کامل حرکت کنند. بنابراین بهتر است کودک را به پشت بخوابانید. در نزدیک او هیچ پتویی قرار ندهید تا تصادفا روی صورتش را نپوشاند
  • اگر نوزاد زودتر از موعد مقرر به دنیا آمده و در صورت هشدار پزشک به ضعیف بودن سیستم ایمنی نوزاد، تا حد امکان او را از دید و بازدید بستگان دور نگاه دارید. اطمینان حاصل کنید که اطرافیان قبل از نزدیک شدن به کودک و در آغوش گرفتن او، دستشان را ضد عفونی کرده باشند.

واکسیناسیون

هفته دوم رشد کودک

واکسن‌هایی مانند ب ث ژ، فلج اطفال و هپاتیت ب باید در همان اول به کودک تزریق شود. اگر هفته اول در انجام این تزریق‌ها به هر دلیلی تاخیری صورت گرفته، در هفته دوم می‌توانید طبق نظر پزشک آن را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: چند نکته مهم در مورد نحوه صحیح بازی با کودک خردسال

بازی و فعالیت

همان‌طور که کودک در حال کشف دنیای اطراف خودش است، به تدریج شروع به یادآوری و درک حس لامسه خود می‌کند. او سعی می‌کند با دست‌هایش اشیای پیرامون را بگیرد. او نه تنها اشیا را بهتر درک می‌کند بلکه شروع به شناسایی اشیای مورد مشاهده و کنترل دست‌ها برای حرکت در یک جهت خاص می‌کند. می‌توانید از اشیای مختلف برای بازی با کودک استفاده کند تا بافت‌های متنوع را تجربه کند. این اشیا می‌تواند مو‌های شما، پتو، اسباب‌بازی‌های پلاستیکی باشد. با او بازی کنید و حرف بزنید تا انواع صدا‌ها را بشنود. گاهی کودک می‌خواهد که شی‌ای را در دهانش بگذارد، تا ببیند چه احساسی دارد. اگر این وسیله تمیز باشد و خطری او را تهدید نکند، مانع این کار نشوید.

در صورت مشاهده این موارد، به پزشک مراجعه کنید

نقاط عطف کودک دو هفته ای

زردی

نوزاد دو هفته ای شما شاید در هفته‌های اول زندگی دچار بیماری زردی شود. این مشکل را می‌توان به وسیله شیر دادن زیاد یا لامپ‌های پزشکی و تابانیدن نور برطرف کرد. اگر روی صورت و سینه نوزاد علائم زردی را مشاهده کردید، هر چه زودتر به پزشک اطلاع دهید.

یبوست

در صورتی که کودک دچار یبوست شود، می‌توان با تغییر نوع شیر خشکی که به کودک داده می‌شود یا نوشاندن مقدار کمی آب این مشکل را حل کرد.

بیشتر بخوانید: داروهای ملین برای کودکان ؛ رفع یبوست در دوران خداحافظی با پوشک

عطسه

در صورت آلوده بودن هوا یا رفتن گرد و غبار در بینی نوزاد ممکن است دچار عطسه با آب‌ریزش شود. اگر این وضعیت بدتر شد، می‌توانید از قطره‌‌های بینی استفاده کنید.

راش پوستی

آب دهان معمولا ممکن است موجب حساسیت پوست نوزادان شود، در صورتی که این وضعیت ثابت ماند یا بدتر شد، حتما با پزشک تماس بگیرید.

خشکی پوست

اکثر نوزادان ممکن است پوست خشک و شکننده‌ای داشته باشند، می‌توان از صابون‌های مخصوص شست و شوی کودک و بدون مواد مضر شیمیایی استفاده کنید. استفاده از لوسیون مزطوب کننده پوست کودک هم می‌تواند تا حد زیادی به حل این مشکل کمک کند.

رفلاکس

رفلاکس در نوزادان معمولا به دلیل خوردن غذای بیش از حد ایجاد می‌شود. اگر رشد وزنی کودک خوب است، رفلاکس مشکل جدی ایجاد نمی‌کند. به نوزاد بیش از حد شیر ندهید و مطمئن شوید که بعد از خوردن غذا در حد طبیعی آروغ می‌زند.

چشمان اشک‌آلود

گاهی ممکن است مجرای اشکی چشم کودک بسته شود و این مسئله باعث جمع شدن آب در چشمان کودک خواهد شد. البته دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و این مسئله لزوما به معنای عفونت چشم نوزاد نیست.

حساسیت به پوشک

باقی ماندن مدفوع در پوشک به مدت طولانی موجب بروز خارش و حساسیت در ناحیه پوشک نوزاد می‌شود. گذاشتن راه هوا و تغییر مداوم پوشک باعث کاهش این مشکل می‌شود.

شاید شما هم در حال سپری کردن دوران مراقبت در هفته دوم رشد کودک خود هستید یا این دوران سخت و خاطره‌انگیز را پشت سر گذاشته‌اید. اگر اطلاعات یا پیشنهادی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با سایر مادر‌ها به اشتراک گذارید. ضمنا می‌توانید با دنبال کردن مجموعه مقالات رشد هفته به هفته کودک با مراحل رشد کودک دلبندتان از بدو تولد آشنا شوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید