به عنوان پدر و مادر هیچ لذتی بالاتر از تماشای کودک نیست. کودک سی و یک هفته‌ای شما به نقاط عطف رشد مخصوص این سن رسیده است و هر گام، لبخند و سینه‌خیز رفتن، احساس عمیق عشق و دلبستگی بین شما و او به وجود می‌آورد. وظیفه پدر و مادری بسیار چالش‌برانگیز است اما به کمک اطلاعات و منابع مختلف می‌توانید از پس آن برآیید. با کودکت همراه باشید تا در ادامه اطلاعات مفیدی درباره هفته سی و یکم رشد کودک کسب کنید.

بیشتر بخوانید: رشد هفته به هفته کودک ؛ مراحل هفته سی ام رشد کودک

هفته سی و یکم رشد کودک

هفته سی و یکم رشد کودک

در هفته سی و یکم رشد کودک کوچولوی شما رشد باور نکردنی و بی‌نظیری داشته است. این میزان رشد در مقایسه با روز‌های اولی که پدر و مادر شده‌اید، شگفت‌انگیز است. او شروع به مصرف غذا‌های جامد کرده است، صدا‌ها را تقلید می‌کند و سینه‌خیز می‌رود و مدام شما را با اشتیاق و انرژی خود سر پا نگاه می‌دارد. می‌توانید با مشاهده عکس‌ها و فیلم‌های کودک، روند رشد او را مشاهده کنید. میزان رشد شناختی او هم افزایش پیدا کرده است.

نقاط عطف هفته سی و یکم رشد کودک

کودک در این هفته به این نقاط عطف دست پیدا کرده است:

  • بدون کمک بنشینید
  • با شنیدن و دیدن چیز‌های جدید، لبخند می‌زند.
  • بازی قایم باشک را انجام می‌دهد، قایم می‌شود و جست و جو می‌کند.
  • اشیا را با انگشتان خود بر می‌دارد و آنها را محکم نگاه می‌دارد.
  • احتمالا مایل به سینه‌خیز رفتن و حرکت به سمت جلو است.
  • صدا‌ها را تقلید می‌کند.

تغذیه

تغذیه کودک سی و یک هفته ای

به عنوان یک مادر بسته به اینکه خانه‌دار هستید یا بیرون از خانه کار می‌کنید، باید برای تغذیه کودک برنامه‌ریزی کنند. اگر قصد دارید تا پایان ماه دوزادهم زندگی کودک، به او شیر مادر دهید، مطمئن باشید که تصمیم درستی است؛ زیرا شیر مادر دارای مواد مغذی، سالم است و می‌تواند تمام نیاز‌های تغذیه‌ای کودک را تا پایان سال اول زندگی او فراهم کند. مهم این است به یاد داشته باشید، زمانی که می‌خواهید به کودک غذای جامد دهید، به یاد داشته باشید که شیر مادر می‌تواند تمام نیاز‌های تغذیه‌ای کودک را برآورده کند و تا پایان سال دوم زندگی هم نیازی به مصرف غذای جامد نداشته باشد. اگر برنامه خود را روی شیر مادر متمرکز کرده‌اید، بهتر است الگوی ترکیبی شیر مادر، شیر‌خشک و غذا‌های جامد را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: دادن شیر گاو به نوزاد ؛ نکات مهم در مورد مصرف شیر گاو برای نوزادان

خواب

خواب کودک سی و یک هفته‌ای شما در ماه‌های آینده تغییرات مهمی خواهد داشت. احساس عشق و نفرت و به دنبال آن میزان استقلال او به مرور تقویت می‌شود. رسیدن به نقاط عطف رشد و افزایش تحرک و رشد مهارت‌های حرکتی کودک روی الگوی خواب کودک تاثیر می‌گذارد. اگر کودک برای خوابیدن با مشکل مواجه است؛ سعی کنید فضای آرامی برای او ایجاد و هر عاملی که موجب حواس‌پرتی کودک می‌شود از او دور سازید. اگر کودک به دلیل تحرک و ناآرامی از خواب بیدار شد، به او شیر دهید و کاری کنید تا بخوابد.

مراقبت از کودک سی و یک هفته‌ای

  • سعی کنید در هفته سی و یکم رشد کودک میوه‌ها و سبزیجات متنوع را در قالب پوره یا مواد غذایی نرم جامد تهیه کنید.
  • هنگامی که به خواب می‌روند، سعی کنید یک روال منظم و آرام برای خواب او فراهم کنید تا به مرور به این روند عادت کند.
  • کنجکاوی او را تشویق کنید.
  • برای رشد شناختی در هفته سی و یکم رشد کودک بهتر است انواع مختلفی از اسباب‌بازی‌‌ها را در اختیار او قرار دهید.
  • صبور باشید و سعی کنید متوجه شوید که چرا کودکتان ناراحت است.
  • ویژگی شخصیتی کودک را شناسایی کنید و سعی کنید استعداد او را پرورش دهید.
  • همیشه پوشک اضافی، اسباب‌بازی و لباس زیر اضافی همراه داشته باشید.
  • پدر و مادر‌ها هم به کمی استراحت نیاز دارند، می‌‌توانید از اطرافیان خود بخواهید در نگاهداری از کودک به شما کمک کنند.
  • حواستان باشد که تغذیه کودک با شیر مواد و غذا‌های جامد در حد متعادلی باشد.

واکسیناسیون

واکسیناسیون یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت کودکان از بیماری‌هایی است که می‌تواند جان آنها را تهدید کند. با پزشک کودک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید کودک تمام واکسن‌های خود را تزریق کرده است. کودک شما باید واکسن هپاتیت پ(سه نوبت)، واکسن DTap(شش نوبت)، Hib، روتاویروس، سرخک، سرخجه و اوریون را دریافت کرده باشد. بهتر است یک معاینه فیزیکی هم در هفته سی و یکم رشد کودک توسط پزشک از کوچولوی شما انجام شود.

بازی و فعالیت

بازی مناسب برای کودک

بهترین بازی در این هفته بدون نیاز به هیچ نوع اسباب‌بازی، قایم باشک است. می‌توانید از یک اسباب‌بازی رشته‌ای استفاده کنید.
آن را روی زمین بکشید تا کودک به دنبال آن بیاید و مهارت‌های حرکتی او افزایش پیدا کند. بازی دیگر کف زدن است. دست‌هایتان را به هم بزنید تا کودک هم از شما تقلید کند. حتی می‌توانید برخی از آهنگ‌های مهد کودک را بخوانید تا مهارت‌های شنیداری و ارتباطی او تقویت شود. حتی اسباب‌بازی‌ها را زیر یک پتو پنهان کنید تا کودک آنها را پیدا کند و هیجان‌زده شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با روند آغاز و تغییرات خنده کودک از بدو تولد

مشورت با پزشک

اگر کودک به دلیل درآوردن دندان ناراحت است و شب‌ها نمی‌تواند بخوابد، بهتر است با پزشک او مشورت کنید. اگر کودک بدون دلیل خاصی دچار اسهال، تب زیاد و بی‌قراری شده، وقتش رسیده که با پزشک او تماس بگیرید. در صورت قرمزی چشم نوزاد و جاری شدن اشک با پزشک او تماس بگیرید. اگر نفس‌های کودک سنگین و با خس‌خس همراه است با پزشک مشورت کنید.

در هفته سی و یکم رشد کودک علاوه بر این به او در انجام برخی فعالیت‌های حرکتی و بازی استقلال می‌دهید، حواستان باشد که کنجکاوی بیش از حد به فرزندتان آسیبی نرساند. اگر پیشنهاد یا دانشی دارید، لطفا از طریق بخش نظرات این مقاله یا سایر شبکه‌های اجتماعی کودکت با ما در میان بگذارید.

 

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید