بارداری دوره‌ای بسیار هیجان‌انگیز برای هر زنی است که آن را تجربه می‌کند. بسیار طبیعی است که برنامه‌ریزی برای آمدن نوزاد با فکرها و دغدغه‌های بسیار زیادی همراه باشد. یکی از سؤالاتی که در برنامه‌ریزی برای روزها و ماه‌های آینده با آن مواجه می‌شوید این است که در هر هفته و ماه نوزاد به چه لوازمی احتیاج دارد؟ و چه زمانی باید این وسایل را بخرید؟ یک روش خوب و مطمئن برای پاسخ به این سؤال درست کردن فهرستی از تمام چیزهایی است که باید در زمان صحیح خریداری شوند. با این مقاله همراه باشید تا با فهرست خرید مایحتاج نوزاد در ماه‌های پیش رو آشنا شوید.

آنچه در این مقاله میخوانید:

زمان مناسب برای خرید مایحتاج نوزاد

هیچ درست و غلطی در برنامه‌ریزی برای خرید مایحتاج نوزاد وجود ندارد. شما می‌توانید این وظیفه را با درست کردن فهرستی در نخستین سه ماهه بارداری شروع کنید و هر ماه، با توجه به بودجه‌ای که دارید، بخشی از این فهرست را تهیه کنید. از سوی دیگر، کاملاً مختارید که تا ماه آخر بارداری‌تان دست نگه دارید و تمام لوازم مورد نیاز را یک‌جا و طی یک هفته بخرید. بسیاری از خانم‌ها در این مرحله فهرست‌هایی طولانی تهیه می‌کنند و برای رفتن به مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که لوازم نوزاد می‌فروشند صبر و قرار ندارند. اگر شما هم در این دسته‌اید، برای پرهیز از ولخرجی، فرایند خرید را آهسته‌آهسته و در چند ماه به سرانجام برسانید.

خرید ماه به ماه مایحتاج نوزاد در دوران بارداری

برنامه‌ریزی و تقسیم فرایند خرید بین تمامی ماه‌های بارداری کمکتان می‌کند تا قبل از آمدن نوزاد تمامی لوازم مورد نیازش را تهیه کنید. در ادامه این مقاله، برنامه پیشنهادی در اختیارتان قرار خواهد گرفت که براساس آن می‌توانید در هر ماه بارداری‌تان بخشی از مایحتاج فرزند دلبندتان را تهیه کنید.

۱٫ نخستین سه ماهه بارداری

در نخستین سه ماه بارداری، بهتر است کار برنامه‌ریزی برای خرید را تکمیل کنید:

  • زمان و بودجه مورد نیاز را برای هر چیزی که لازم دارید مشخص کنید. نخستین سه ماهه بارداری زمان خوبی است که تعیین کنید خرید را چه زمانی آغاز می‌کنید. به‌هرحال، لباس‌های نوزاد، اسباب‌بازی‌ها و دیگر لوازم ضروری او هزینه‌برند و خرید یک‌جای آن‌ها ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل، بهتر است بدانید که در هر ماه چه مقدار بودجه را صرف این خرید خواهید کرد.
  • درباره تمامی لوازم مورد نیاز نوزادتان تحقیق کنید. توجه داشته باشید که سال دیگر در این زمان شما تقریباً دو برابر اکنون وسیله خواهید داشت و اکنون زمان خوبی است که درباره آن چیزهایی که قرار است بخرید به‌خوبی فکر کنید. تمامی لوازم نوزاد، از پستانک گرفته تا دستمال مرطوب و کالسکه، با برندهای متعددی به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به بودجه خود، از راهنمایی افراد دیگر درباره این وسایل بهره ببرید. در یک کلام، اگر خوب تحقیق کنید، درنهایت وسایل درستی را انتخاب و پولتان را جای درستی خرج خواهید کرد.
  • در نخستین سه ماهه بارداری می‌توانید آن دسته از مواد مصرفی را بخرید که تاریخ انقضای طولانی‌مدت دارند. این مواد شامل شامپو، پودر رخت‌شویی، صابون ظرف‌شویی و دستمال توالت‌اند. همچنین برای کم کردن هزینه‌ها، می‌توانید وسایلی را بخرید که فکر می‌کنید در ماه‌های آینده قیمتشان چند برابر می‌شود.

    ۲٫ دومین سه ماهه بارداری

اکنون زمان آن است که برنامه‌ریزی‌هایتان را به مرحله اقدام برسانید.

  • خانه را به منظم‌ترین شکل ممکن درآورید و برای وسایل تازه جا باز کنید. در این زمان، کاملاً آینده‌نگری کنید و فقط وسایلی را بخرید که واقعاً مورد نیازند.
  • کار روی اتاق خواب کودک را شروع کنید. در دومین سه ماهه بارداری، جنسیت نوزادتان را می‌دانید، بنابراین می‌توانید درباره تم اتاق خوابش تصمیم بگیرید. انواع تخت و گهواره کودک را در اینترنت جست‌وجو کنید و آن مواردی را انتخاب کنید که به بهترین شکل با دکوراسیون خانه‌تان هم‌خوانی دارند. به‌علاوه تخت، می‌توانید کتابخانه‌ای زیبا و کاربردی نیز انتخاب کنید.
  • وسایل بزرگ و تخت‌خواب نوزاد را سفارش دهید. ازآنجاکه آماده شدن این وسایل ممکن است روزها و هفته‌ها طول بکشد، ماه‌های سه تا شش بارداری زمان خوبی برای انجام این کار است. همچنین اگر علاقه دارید، می‌توانید وسایل بزرگ و تخت‌خواب نوزاد را خودتان سرهم کنید.

    ۳٫ سومین سه ماهه بارداری

سومین سه ماهه بارداری بهترین زمان برای خریدن مایحتاج مهم نوزاد است.

  • تا این زمان فهمیده‌اید که چه چیزهایی را در خانه دارید و چه چیزهایی را باید بخرید. این وسایل شامل لباس‌ها، دستمال‌ها، لوسیون، کالسکه و حتی صندلی ماشین است. در این ماه‌های آخر، زمانی را هم به خریدن لوازمی مانند سوتین‌ و پد شیردهی، کرم‌های مخصوص، پتوها و بالش‌های ویژه و کیف نوزادی اختصاص دهید.
  • تمامی لباس‌های نوزادی را که می‌خرید بشویید.
  • در وب‌سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا، به‌دنبال تخفیف‌های خوب روی لوازم مورد نیاز خود و نوزادتان باشید و اگر موردی ضروری مانند پوشک یا لباس نوزاد را در تخفیف‌ها پیدا کردید، در زمان مناسب آن‌ها را بخرید.

نکات مهم در زمان خرید

خرید مایحتاج نوزاد

خرید بدون برنامه برای نوزاد هرگز ایده خوبی نبوده و نیست. برای موفقیت بیشتر در برنامه‌ریزی خرید نوزاد، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • بودجه

اولین نکته‌ای که در زمان برنامه‌ریزی برای خرید نوزاد با آن مواجه می‌شوید این است که راحتی و رفاه فرزند دلبندتان چقدر برایتان هزینه در بر خواهد داشت! اگر بودجه کافی نداشته باشید، قطعاً باید از هزینه‌ها بکاهید. در برنامه‌ریزی‌تان، روی چیزهایی که واقعاً لازم‌اند تمرکز کنید و اگر بودجه‌ای اضافی دارید، برای هزینه‌های آینده پس‌انداز کنید. ازآنجاکه محصولات نوزاد و کودک با برندهای مختلفی در بازار وجود دارند، بهتر است قبل از هر اقدامی تحقیقات خود را کامل کنید تا مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها را بیابید. به این موضوع نیز فکر کنید که درمورد برخی از وسایل نوزاد، خرید لوازم دست‌دوم سالم و باکیفیت می‌تواند فکر معقولی باشد.

  • میزان فضای خالی در منزل

اگر خانه‌تان فضای خالی کمی دارد، پس باید از خریدن اثاث غیرضروری چشم‌پوشی کنید. در آغاز تولد کودک، خود نوزاد کوچک است، اما لگن‌ها، گهواره و کالسکه، میز تعویض، پوشک‌ها و قوطی‌های شیر خشک او فضای زیادی را اشغال خواهند کرد. بنابراین، اگر این امکان برایتان وجود دارد، اتاق کاملی را به لوازم کودک اختصاص دهید و اگر این گزینه ممکن نیست، فعلاً از خرید وسایل فانتزی صرف‌نظر کنید.

  • مقدار سیسمونی قابل تهیه از طرف اطرافیان

در بعضی کشورها رسم تهیه تعدادی از لوازم سیسمونی از طرف مادربزرگ و پدربزرگ کودک وجود دارد. اگر شما هم از این رسم تبعیت می‌کنید، قبل از هرگونه برنامه‌ریزی برای خرید مایحتاج نوزاد، با این افراد صحبت کنید و از بودجه آن‌ها و وسایلی که قصد خریدشان را دارند مطلع شوید.

  • جنسیت کودک

بیشتر افراد تا زمان اطلاع از جنسیت جنین برای برنامه‌ریزی دکوراسیون و خرید وسایل نوزاد صبر می‌کنند. برای دانستن جنسیت قطعی نوزاد، شما باید تا هفته بیستم بارداری صبر کنید.

  • سن بارداری

بسیاری از والدین تا پایان نخستین سه ماهه بارداری برای خرید مایحتاج نوزاد صبر می‌کنند. تا این زمان، بارداری به مرحله نسبتاً ثابتی خواهد رسید و دیگر چندان خبری از تهوع بارداری نخواهد بود.

آیا خرید زودهنگام برای نوزاد نحسی و بداقبالی می‌آورد؟

طالع خوب و طالع بد موضوعی است که بسیاری از افراد به آن اعتقاد دارند. اما در بهترین حالت، اسم این باورها را می‌توان خرافات گذاشت. مطمئن باشید که خرید زودهنگام مایحتاج نوزاد، هیچ تأثیری بر نحوه پیشرفت حاملگی شما نخواهد داشت. اگر هم قرار باشد حرف از اقبال خوب و بد زده شود، خرید زودهنگام به‌دلیل وجود تورم درنهایت ایده خوبی خواهد بود. از سوی دیگر، خرید زودهنگام ممکن است باعث تهیه چیزهایی غیرضروری یا بی‌کیفیت شود.

چه چیزهایی را نباید برای نوزادتان بخرید؟

بسیار مهم است که وسایل نوزاد را به‌صورت محدود خریداری کنید. به‌هرحال، موارد زیر را نباید پیش از به دنیا آوردن نوزاد تهیه کرد:

  • شیر خشک نوزاد ماده‌ای مصرفی است که نباید پیش از به دنیا آمدن نوزاد خریداری شود، چراکه قبل از تولد نوزاد نمی‌توانید بفهمید که کدام نوع شیر خشک برای او مناسب است و باعث دل‌دردش نمی‌شود. به همین دلیل، خرید مقدار زیاد شیر خشک و انبار کردن آن هرگز ایده خوبی نیست.
  • کفش نوزاد کالایی غیرضروری است که تا زمان راه افتادن کودک برایش استفاده‌ای ندارد. درمورد کفش بهتر است صبر کنید که کودک به سن مناسب برسد و کفش اندازه پایش را برایش بخرید.
  • به‌طورکلی، هیچ چیزی را در مقدار بسیار زیاد انبار نکنید. برای مثال، اگر نوع لوسیونی که خریده‌اید برای پوست نوزاد مناسب نباشد، باید از تمام لوسیون‌های تهیه‌شده صرف‌نظر کنید.

بهترین زمان برای خرید مایحتاج نوزاد پس از سه ماهه نخست بارداری و زمانی است که جنسیت کودک را می‌دانید. به‌علاوه، داشتن فهرستی از تمام چیزهایی که لازم دارید کمکتان می‌کند که هر ماه بخشی از فهرست مایحتاج را تهیه کنید و برای آمدن فرزند عزیزتان آماده شوید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید