عقب افتادن قاعدگی قطعاً واضح‌ترین علامت بارداری است، اما تنها نشانه بارداری نیست. تخمک قبل از اینکه پریودتان را از دست بدهید، بارور شده و در دیواره رحم کاشته شده است. اساساً شما در لحظه‌ای که لانه‌گزینی اتفاق می‌افتد باردارید. هنگامی که چند روز یا چند هفته از بارداری می‌گذرد، بدن شروع به ارائه نشانه‌های بارداری می‌کند، حتی قبل از تاریخ قاعدگی. علائم اولیه بارداری معمولاً در هفته اول بارداری ظاهر می‌شوند. بااین‌حال، مادر باردار هیجان‌زده و مضطرب ممکن است متوجه آن‌ها نشود. آیا راهی وجود دارد که حتی قبل از اینکه قاعدگی خود را از دست بدهید متوجه شوید که باردارید؟ بله، وجود دارد! بخوانید تا متوجه شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

علائم اولیه بارداری قبل از پریود

تست بارداری بدون شک دقیق‌ترین راه برای تشخیص بارداری است. بااین‌حال، تجربه چند علامت رایج می‌تواند اولین علائم بارداری را خیلی قبل از عقب افتادن قاعدگی آشکار کند. در اینجا فهرستی از برخی علائم اولیه بارداری آورده شده است که می‌تواند به بررسی اینکه آیا باردارید یا نه قبل از انتظار دردناک برای انجام آزمایش‌ها کمک کند.

۱٫    از علائم اولیه بارداری ؛ گرفتگی عضلات

دردهای قاعدگی یکی از علائم اولیه و واضح بارداری است. اگر باردارید، ممکن است گرفتگی خفیف یا متوسط را تجربه کنید. این گرفتگی‌ها شبیه همان گرفتگی‌هایی‌اند که قبل از قاعدگی تجربه می‌کنید، اما در قسمت پایین شکم یا کمرتان خواهند بود.

۲٫     افزایش دمای پایه بدن

اغلب دقیق‌تر از بقیه علائم دمای پایه بدن (دمای بدنتان در حالت استراحت کامل) باید ماه‌ها کنترل شود تا تغییر محسوس مشخص شود. قبل از تخمک‌گذاری دمای بدن افزایش می‌یابد و پس از چرخه قاعدگی به حالت عادی بازمی‌گردد. بااین‌حال، در طول بارداری، دمای پایه بدن تمایل دارد در تمام مدت بالا بماند. علت این اتفاق سطح بالای پروژسترون در دوران بارداری است که باعث افزایش دمای پایه بدن می‌شود. اگر دمای بدنتان بیش از ۲۰ روز پس از تخمک‌گذاری افزایش یافته باشد، شروع یک اتفاق تازه است.

۳٫     سینه‌های دردناک، حساس و سنگین

سینه‌های دردناک، حساس، سنگین یا هاله تیره‌تر در نوک سینه علائم قابل توجه بارداری‌اند، یک هفته قبل از عقب افتادن قاعدگی. با افزایش سطح استروژن پس از لقاح، زنان سنگینی و درد حادی در سینه‌ها احساس می‌کنند. نوک سینه‌ها نیز تیره‌تر به نظر می‌رسند و احساس خارش، مورمور یا سوزن‌سوزن شدن می‌کنند. باز هم، این علائم با حالت‌های حس‌شده در سینه قبل از قاعدگی تفاوت چندانی ندارند، اما پس از اینکه پریودتان را از دست دادید، باز هم باقی خواهند ماند.

۴٫     ناتوانی و خستگی

تغییرات هورمونی باعث می‌شود همیشه احساس ناتوانی و خستگی کنید. خستگی و خواب‌آلودگی از علائم اولیه بارداری‌اند. طبیعی است که در دوران بارداری حتی پس از انجام کارهای کوچک احساس خستگی کنید. سطح پروژسترون در افزایش تمایل به خواب نقش دارد و در تمام ۳ ماهه اول بارداری ادامه خواهد داشت. بدن همچنین شروع به تولید خون بیشتری برای حمایت از جنین در حال رشد می‌کند که منجر به افزایش خستگی می‌شود. می‌توان با رژیم غذایی سالم، غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، آهن و مایعات فراوان با این وضعیت مقابله کرد.

۵٫     حالت تهوع ؛ از علائم شایع اولیه بارداری

حالت تهوع یا استفراغ علامتی بسیار رایج و بارز است که اغلب به آن «بیماری صبحگاهی» می‌گویند و می‌تواند نشان‌دهنده باردار بودن شما باشد. ممکن است ۴ تا ۶ هفته پس از لقاح احساس ناراحتی و حالت تهوع داشته باشید. به دلیل افزایش سطح استروژن و پروژسترون، ممکن است هر روز از خواب بیدار شوید و احساس نیاز به استفراغ کنید. تهوع لزوماً نباید صبح‌ها اتفاق بیفتد. می‌تواند در هر زمان ظاهر شود، در طول روز و در تمام دوره‌های ۳ ماهه باقی بماند. حدود ۸۰ درصد از زنان باردار در هفته‌های اولیه بارداری و قبل از عقب افتادن قاعدگی دچار حالت تهوع می‌شوند. شدت تهوع صبحگاهی یا علائم تهوع در زنان مختلف متفاوت است، اما ۵۰ درصد از زنان باردار در عرض ۶ هفته پس از بارداری یا حتی زودتر احساس تهوع می‌کنند.

۶٫     تمایل یا بیزاری از غذا و حساسیت به بوها

هورمون‌های بارداری نقش مهمی در هوس کردن غذای مورد علاقه‌تان دارند و همچنین ممکن است باعث بیزاری از بوهای خاص شوند. حساسیت ناگهانی و شدید نسبت به بوها، مزه‌های تند و بیزاری از غذا در هفته‌های اولیه پس از لقاح رخ می‌دهد و ممکن است در کل بارداری ادامه داشته باشد یا این‌طور نباشد. برخی از مادران آینده حتی قبل از اینکه پریود شوند اشتهای خود را از دست می‌دهند.

۷٫     نفخ و احساس سنگینی در معده

یکی از رایج‌ترین علائم بارداری قبل از عقب افتادن قاعدگی نفخ یا پیچش و درد در معده است. این حالت‌ها نتیجه افزایش پروژسترون‌اند. افزایش سطح هورمون‌ها مانع از هضم می‌شود و گاز را در روده به دام می‌اندازد. شکم بیرون‌زده می‌تواند لباس‌ها را دور کمر سفت کند و باعث ناراحتی شود. نفخ همچنین می‌تواند منجر به باد روده و باد گلوی ناخوشایند شود. تغذیه سالم و کنترل مصرف غذا می‌تواند به مقابله با هرگونه ناراحتی کمک کند.

۸٫     تکرر ادرار

میل مکرر به ادرار کردن یکی دیگر از علائم بارز بارداری است. این تمایل فقط در طول بارداری افزایش می‌یابد، زمانی که رحم در حال رشد شروع به فشار آوردن به مثانه می‌کند. با تغییرات هورمونی و تولید خون اضافی، تکرر ادرار علامت رایجی است که در تمام دوران بارداری ادامه خواهد داشت. کلیه‌ها برای فیلتر کردن خون بیش از حد کار می‌کنند و درنتیجه باعث ایجاد میل به دفع مکرر ادرار می‌شوند. تقریباً همه زنان باردار این میل را که یکی از اولین علائم بارداری است تجربه می‌کنند. این شرایط نزدیک به زمان پریود شدنتان شروع می‌شود.

۹٫     نوسانات خلقی قبل از بروز علائم اولیه بارداری

تغییرات در هورمون‌ها ممکن است باعث شود که شما احساس شادی زیاد داشته باشید یا بسیار غمگین باشید. یکی دیگر از نشانه‌های اولیه قبل از اینکه پریودتان را از دست بدهید نوسانات خلقی است که به روش‌های مرموزی عمل می‌کند و باعث می‌شود برای کوچک‌ترین یا پیش‌پاافتاده‌ترین مسائل گریه کنید. به‌هم‌ریختگی هورمون‌ها بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش تغییرات احساسات می‌شود، از عصبانیت گرفته تا طغیان‌های هیجانی ناگهانی. اگر احساس می‌کنید خلق‌وخوی غیرطبیعی دارید، زمانی را به استراحت و آرامش اختصاص دهید.

۱۰٫  سرگیجه

سرگیجه و احساس سبکی سر یکی از علائم اولیه بارداری است که در برخی از مادران باردار رخ می‌دهد. رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و درنتیجه به کاهش فشار خون می‌انجامند که منجر به احساس سرگیجه و عدم تعادل می‌شود. این علامت در ۳ ماهه اول ادامه دارد و در سایر مراحل به‌تدریج کاهش می‌یابد. بااین‌حال، اگر سرگیجه با خونریزی واژینال و درد شکم همراه است، باید در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید.

۱۱٫  یبوست

هورمون پروژسترون تمایل به یبوست روده‌ها دارد و اگر متوجه شدید که نمی‌توانید مدفوع کنید، می‌تواند نشانه اولیه بارداری باشد. حرکات روده به دلیل جهش هورمون‌ها سخت می‌شود و سرعت عبور غذا از دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. اگر بیش از یک هفته پس از عقب افتادن قاعدگی احساس کردید که یبوست دارید، باید آزمایش بارداری بدهید.

۱۲٫  سر درد

سردرد در بارداری

سردرد شایع‌ترین علامت قبل از قاعدگی است. بااین‌حال، با لقاح هورمون‌های استروژن و پروژسترون بیش از حد معمول کار می‌کنند تا رحم را برای نوزاد آماده کنند. این هورمون‌ها باعث کاهش سطح قند خون می‌شوند و به سردرد می‌انجامند، زیرا سلول‌های مغز در تلاش‌اند تا با سطوح پایین قند همگام شوند.

۱۳٫  دردها

هورمون‌ها وظیفه ایجاد فضا برای زندگی جدید درون شما را بر عهده می‌گیرند و این اتفاق بر رباط‌هایی که نیاز به کشش دارند تأثیر می‌گذارد. کشش رباط‌ها و مفاصل می‌تواند منجر به درد در ناحیه ستون فقرات قبل از عقب افتادن قاعدگی شود.

۱۴٫  طعم عجیب در دهان از علائم اولیه بارداری

هورمون‌ها می‌توانند بازی‌های عجیبی در دوران بارداری راه بیندازند! ممکن است طعم عجیب‌وغریبی در دهانتان داشته باشید که به آن Dysgeusia یا اختلال در حس چشایی نیز می‌گویند. ممکن است احساس کنید مقداری فلز بدمزه را بلعیده‌اید. این طعم فلزی می‌تواند نشانه اولیه‌ای باشد که به شما می‌گوید سفرتان را به‌سمت مادر شدن آغاز کرده‌اید. این علامت معمولاً پس از ۳ ماهه اول بارداری ناپدید می‌شود، اما در برخی از زنان ممکن است طولانی‌تر باشد.

۱۵٫  تشنگی بیش از حد یا تمایل به ناخونک زدن

اگر متوجه شدید که گالن‌های آب را تمام می‌کنید، اصلاً متعجب نشوید. افزایش حجم خون می‌تواند احساس تشنگی شدید در شما ایجاد کند، حتی قبل از اینکه پریودتان عقب بیفتد. همچنین ممکن است با افزایش هورمون‌ها در دوران بارداری همیشه احساس گرسنگی کنید.

۱۶٫  تغییر مخاط دهانه رحم

افزایش مخاط دهانه رحم یکی از راه‌های تشخیص زودهنگام بارداری است. پس از لقاح، مخاط دهانه رحم غلیظ‌تر و کرمی‌تر به نظر می‌رسد و تا زمانی که دوره قاعدگی خود را از دست بدهید همین‌طور باقی می‌ماند. همچنین ممکن است هنگام ادرار کردن احساس سوزش یا خارش و درد در اطراف واژن خود داشته باشید.

۱۷٫  تنگی نفس

تنگی نفس می‌تواند نشانه اولیه بارداری باشد، زیرا بدن برای دو زندگی به اکسیژن و خون بیشتری نیاز دارد. این حالت در تمام دوره‌های ۳ ماهه با رشد کودک ادامه می‌یابد. با گذشت روزها به‌تدریج نیاز به اکسیژن و تغذیه بیشتر افزایش می‌یابد.

۱۸٫  ترشح بزاق و آب دهان

اگرچه این علامت چندان رایج نیست، اما برخی از زنان قبل از اینکه پریودشان را از دست بدهند بزاق اضافی تولید می‌کنند. این بیماری که در درجه اول به‌عنوان ptyalis gradidarum شناخته می‌شود مربوط به حالت تهوع صبحگاهی و سوزش معده است. حالت تهوع باعث تولید مایع اضافی در دهان می‌شود و درنتیجه آب دهان ایجاد می‌شود.

۱۹٫  گرگرفتگی

گرگرفتگی که اتفاق بسیار رایجی در زمان پریود شدن یا حتی شروع یائسگی است می‌تواند نشانه اولیه بارداری باشد. اگر گرمازدگی‌های مکرر را تجربه می‌کنید که چند ثانیه یا چند دقیقه طول می‌کشد، احتمال بارداری‌تان زیاد است.

۲۰٫  لکه‌ها، آکنه و برآمدگی‌ها

بروز گاه‌به‌گاه جوش و زگیل در مرحله قبل از قاعدگی شایع است. جوانه‌های ناگهانی می‌تواند نتیجه افزایش سطح هورمون پس از لقاح باشد. اما برعکس این قضیه هم ممکن است اتفاق بیفتد. بارداری می‌تواند درمورد بروز آکنه قبل از قاعدگی روال معکوس داشته باشد و می‌تواند نشانه‌ای باشد که نوزاد در راه است.

۲۱٫  رؤیاها و توهمات عجیب‌وغریب

نشانه های اولیه بارداری

رؤیاهای واضح ممکن است در هفته‌های اولیه بارداری حتی قبل از اینکه دوره قاعدگی خود را از دست بدهید شایع باشد. این حالت یکی از علائم عجیب بارداری است که بسیاری از زنان یک یا دو هفته پس از لقاح احساسات عجیبی را تجربه می‌کنند. هورمون‌های بارداری به شیوه‌ای گیج‌کننده عمل می‌کنند و باعث رؤیاها و توهمات غیرقابل توضیح در مادر باردار می‌شوند.

چه مدت قبل از پریود نشدن می‌توانید علائم اولیه بارداری را تجربه کنید؟

بروز علائم از زن به زن متفاوت است. حساس شدن سینه‌ها، حالت تهوع، خستگی، خواب‌‌آلودگی، حساسیت به بو و نفخ معمولاً علائم تجربه‌شده‌ای‌اند که حدود یک هفته یا ۱۰ روز قبل از شروع قاعدگی ظاهر می‌شوند. تکرر ادرار معمولاً چند روز قبل از پریود رخ می‌دهد. علائم دیگر مانند ترشحات واژن، تغییر رنگ مخاط دهانه رحم و تیره شدن هاله نوک سینه‌ها مدتی طول می‌کشد تا ظاهر شوند و نیاز به نظارت دقیق دارند.

علل تأخیر در پریود غیر علامت اولیه بارداری

تأخیر در پریود می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. این احتمال وجود دارد که شما باردار باشید. بااین‌حال تغییرات هورمونی، افزایش یا کاهش وزن، داروها، اختلالات غذایی، استرس، سندروم تخمدان پلی کیستیک، تیروئید، قرص‌های ضد بارداری یا مصرف مواد مخدر نیز می‌تواند باعث تأخیر در پریود شود.

تفاوت بین PMS و علائم اولیه بارداری

علائم بارداری و اثرات سندروم پیش از قاعدگی (PMS) بسیار مشابه‌اند و ازاین‌رو برای تأیید بارداری خود باید کمی بیشتر صبر کنید. افزایش مداوم دمای پایه بدن، ترشحات کرمی واژینال و تیره شدن هاله دور نوک سینه برخی از علائم ثابت لقاح‌اند. بااین‌حال، هیچ‌یک از آ‌ن‌ها بی‌خطا نیستند و تنها راه برای تأیید باردار بودن یا نبودن انجام آزمایش بارداری است. این علائم می‌توانند تصوری از بارداری به شما بدهند و شما را وادار به انجام آزمایش کنند.

آیا ممکن است درحالی‌که باردار نیستید پریود نشوید؟

عقب افتادن قاعدگی لزوماً به معنای باردار بودن شما نیست. تأخیر در پریود دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، مانند تغییرات هورمونی یا استرس. تا زمانی که تست بارداری آن را تأیید نکند، نمی‌توان قاعدگی عقب‌افتاده را نشانه بارداری در نظر گرفت.

آیا امکان پریود شدن در بارداری وجود دارد؟

این غیرمعمول نیست که مادرانی که به‌تازگی باردار شده‌اند در مراحل اولیه بارداری دچار خونریزی شوند. خونریزی لانه‌گزینی ۶ تا ۱۲ روز پس از لقاح رخ می‌دهد. ممکن است لکه‌بینی روشن، ترشحات صورتی متوسط یا قهوه‌ای روشن داشته باشید که چند ساعت یا چند روز طول بکشد. بااین‌حال، اگر چرخه قاعدگی نامنظم دارید، لکه‌بینی می‌تواند یک مشکل در اواسط سیکل باشد که منجر به پریودهای ماهانه شما می‌شود. برای اطمینان از بارداری‌تان، به نزدیک‌ترین داروخانه مراجعه کنید و یک کیت حاملگی خانگی بگیرید یا برای پاسخ قطعی به متخصص زنان مراجعه کنید.

برای انجام تست بارداری خانگی چه مدت باید صبر کرد؟

علائم اولیه بارداری هفته‌ها قبل از قاعدگی ظاهر می‌شوند، اما یک دوره انتظار متوسط ۲ هفته‌ای از تاریخ تخمک‌گذاری برای انجام تست بارداری خانگی توصیه می‌شود. گنادوتروپین جفت انسانی (hCG) هورمونی است که توسط جفت تولید می‌شود و پس از کاشت جنین در رحم وارد ادرار می‌شود. این اتفاق حدود ۶ تا ۱۲ روز پس از لقاح رخ می‌دهد. سطح hCG با آزمایش اندازه‌گیری می‌شود، فقط نزدیک به زمان پریود شدن. زمان ایده‌آل برای انجام تست بارداری خانگی یک هفته پس از عبور از زمان پریود است. زمانی که آزمایش پس از اتمام تاریخ مقرر برای دوره انجام شود، ۹۰ درصد احتمال نتیجه دقیق وجود دارد.

شروع علائم اولیه بارداری

اولین علائم بارداری ۶ تا ۱۴ روز پس از لقاح آشکار می‌شود. هنگامی که در طول دوره تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید، بدن شروع به آماده‌سازی خودش برای رشد جنین می‌کند. پس از لقاح، جنین در دیواره رحم لانه‌گزینی می‌کند. حدود ۱۰ روز قبل از پریود شدن امکان باردار شدن وجود دارد. این زمانی است که علائم اولیه بارداری مانند خستگی و حالت تهوع را تجربه می‌کنید. بااین‌حال، تست بارداری بهترین نتایج را فقط پس از یک یا ۲ هفته از عقب افتادن قاعدگی می‌دهد، زیرا تا آن زمان سطح هورمون بارداری در ادرار به حد معقولی می‌رسد.

تست‌های خانگی برای تشخیص علائم اولیه بارداری

در طول بارداری، بدن گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) تولید می‌کند که می‌تواند در ادرار شناسایی شود. تست بارداری خانگی وجود این هورمون را بررسی و نتیجه مثبت یا منفی آن را اعلام می‌کند. درحالی‌که بیشتر تست‌های بارداری خانگی دقیق در نظر گرفته می‌شوند، اما دقت نتیجه به برند تست بارداری که انتخاب می‌کنید و همچنین به زمان تست بستگی دارد. هر مارک تست بارداری مقادیر مختلفی از hCG را در ادرار تشخیص می‌دهد. علاوه‌براین، سطوح hCG در مراحل اولیه پایین است و به‌تدریج با پیشرفت بارداری افزایش می‌یابد. در بسیاری از موارد، ممکن است آزمایش را خیلی زود انجام دهید یا از آزمایشی با دقت کمتر استفاده کنید، حتی زمانی که ممکن است باردار باشید، نتیجه منفی بگیرید که به آن نتیجه منفی کاذب نیز می‌گویند. در برخی موارد برخی مواد، داروها یا پروتئین‌ها در بدن ممکن است نتیجه مثبت کاذب ایجاد کنند. ازاین‌رو، همیشه بهتر است بارداری توسط پزشک و از طریق آزمایش خون تأیید شود.

علائم و مراحل بارداری هرگز در بین همه زنان رایج نبوده است. برخی از علائمی که تجربه می‌کنید ممکن است به دلیل وضعیت پزشکی خاصی باشد که ممکن است از آن بی‌اطلاع باشید. علائم گفته‌شده لزوماً حاملگی را تأیید نمی‌کنند. اگر قصد بچه‌دار شدن دارید، شاخص‌هایی که گفته شد فقط نشانه‌هایی‌اند که باید حواستان به آن‌ها باشد. همچنین ممکن است هیچ‌یک از این علائم را نداشته باشید و همچنان با نوزادی کاملاً طبیعی باردار شوید. بارداری را فقط زمانی می‌توان تأیید کرد که پریود نشوید یا با کیت تست بارداری و در همه موارد با آزمایش خون انجام‌شده توسط پزشک مجاز.

2 دیدگاه‌ها

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید