همه نوزادان باید تا زمانی که صندلی ماشین کودک آنها از نظر وزن و قد مناسب آنها طراحی شده باشند روی صندلی ماشین رو به عقب بنشینند. اغلب، صندلی ماشین کودک محدودیت‌هایی دارد که به کودکان اجازه می‌دهد تا دو سالگی و حتی بیشتر رو به عقب بنشینند. برای خرید یک صندلی ماشین کودک مناسب با این مقاله کودکت همراه شوید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

صندلی ماشین رو به عقب چیست؟

صندلی ماشین رو به عقب، که با عنوان صندلی ماشین کودک هم شناخته می‌شود، صندلی ایمن قابل‌حملی است که از یک پایه و یک کریر کودک تشکیل شده است و از کودک شما محافظت می‌کند. این صندلی‌های ماشین، در مقایسه با اینکه نوزادتان را روی صندلی معمولی ماشین رها کنید، مرگ/آسیب نوزاد را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهند.

چرا باید صندلی ماشین کودک رو به عقب انتخاب کنید؟

مفاصل و نخاع نوزادان بسیار ظریف‌اند و هنگام جابه‌جایی و سفر در معرض خطر قرار دارند. صندلی ماشین رو به عقب نه‌تنها از این مفاصل محافظت می‌کند، بلکه از سر، گردن و ستون فقرات که هنوز سفت نشده‌اند نیز محافظت می‌کند. صندلی ماشین رو به عقب کودک را در برابر هرگونه ضربه مستقیم ایمن نگه می‌دارد. در صندلی رو به عقب، در مقایسه با صندلی ماشین رو به جلو، در صورت تصادف، بدنه داخلی صندلی انرژی ضربه را می‌گیرد و بند محافظ موقعیت کودک را حفظ می‌کند. به همین دلیل، کارشناسان و متخصصان، تا زمانی که کودک خودش بتواند بنشیند یا از حد وزن مجاز تعیین‌شده برای دسته‌ای خاص فراتر رود، صندلی ماشین رو به عقب را توصیه می‌کنند.

کدام‌یک برای نوزادتان مناسب‌تر است؟

صندلی‌های خودروی نوزاد براساس مشخصاتشان به‌طورکلی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. گروه صفر

صندلی ماشین رو به عقب

کریرهای نوزادان یا تخت‌خواب‌های قابل‌حمل نوزادان، که می‌توانند با کمربند ایمنی در صندلی خودرو رو به عقب محافظت شوند، برای این گروه استفاده می‌شوند. این نوع صندلی‌های ماشین برای نوزادان آسیب‌پذیر مانند نوزادان نارس، نوزادانی که از آپنه رنج می‌برند یا نوزادان ضعیفی که وزن زمان تولدشان کم بوده است طراحی شده‌اند. بااین‌حال کارشناسان توصیه می‌کنند که از این صندلی‌ها برای ماه‌های اول پس از تولد استفاده کنید، حتی اگر کودکتان سالم است و هیچ‌کدام از این مشکلات را ندارد.

مشخصات فنی صندلی ماشین کودک این گروه:

حالتخوابیده ( در تخت‌خواب)، رو به عقب، در جهت درازکشیده، بدون کیسه هوا ( به‌استثنای پرده هوایی در مدل‌های انتخابی).
وزن توصیه‌شدهتا ۹ کیلوگرم
سن تقریبیاز تولد تا ۹ ماهگی
ارتفاع (قد) توصیه‌شدهمتناسب با صندلی
بهترین دوره خریدقبل از به دنیا آمدن فرزندتان آن را تهیه کنید. زمانی که برای اولین بار نوزادتان را از بیمارستان به خانه می‌برید، باید از آن استفاده کنید.
مدت قابل‌استفاده بودناز ۹ تا ۱۵ ماهگی بسته به رشد کودک.

 

  1. گروه صفر +

صندلی ماشین رو به عقب

این نوع صندلی‌های خودرو به‌عنوان جایگزینی برای صندلی‌های خودرو گروه صفر، برای دوام بیشتر و استفاده کودکان سالم طراحی شده‌اند. این صندلی‌های خودرو با کنترل ضربه‌های جانبی و از سمت جلو از سر، گردن و ستون فقرات کودک محافظت می‌کنند. این کریرها، با استفاده از کمربند ایمنی استاندارد بزرگسالان و/یا با اتصالات ISOFIX، کودک را در حالت رو به عقب ایمن نگه می‌دارند. همچنین با داشتن دسته‌، جابه‌جایی صندلی در داخل و خارج خودرو را تسهیل می‌کنند. بالا بردن دسته‌ها آن را تبدیل به کالسکه و گذاشتن آن درون قاب کالسکه آن را به صندلی چرخ‌دار مخصوص کودک تبدیل می‌کند. البته که همه این کارها را می‌توان بدون بیدار کردن کودک انجام داد.

مشخصات فنی

حالتنشسته، رو به عقب، بدون کیسه هوا ( به‌استثنای پرده هوایی در مدل‌های انتخابی).
وزن توصیه‌شدهتا ۹ کیلوگرم
سن تقریبیاز تولد تا ۱۵ سالگی
ارتفاع (قد) توصیه‌شدهمتناسب با صندلی
بهترین دوره خریدقبل از به دنیا آمدن فرزندتان آن را تهیه کنید.
مدت قابل‌استفاده بودناز ۹ تا ۲۴ ماهگی، بسته به نرخ رشد فرزند و سایز صندلی

 

  1. صندلی ماشین کودک برای گروه صفر + و ۱

صندلی ماشین رو به عقب

این صندلی‌های خودرو که مجهز به شاسی‌اند، دسته دارند و  از کمربند ایمنی بزرگسالان استفاده می‌کنند. آن‌ها حجیم‌اند و فقط برای وسایل نقلیه بزرگ توصیه می‌شوند، زیرا فضای نسبتاً زیادی را در ماشین اشغال می‌کنند. مانند سایر کریرهای نوزاد، این صندلی‌ها هم حالت رو به عقب را دارند و ویژگی‌های بهتر و امنیت بیشتری را برای کودکتان فراهم می‌کنند. این صندلی‌های بزرگ از سر کودک در لحظات کاهش ناگهانی سرعت محافظت می‌کنند. همچنین نیاز به فضایی برای بندهای (تسمه‌های) اضافی دارند. این صندلی‌ها برای وسایل نقلیه خاصی در نظر گرفته شده‌اند که باعث می‌شود با وجود در دسترس بودن مردم کمتر آن‌ها را بخرند.

مشخصات فنی

حالتنشسته، رو به عقب، بدون کیسه هوا ( به‌استثنای پرده هوایی در مدل‌های انتخابی).
وزن توصیه‌شدهاز زمان تولد که نوزاد ۲-۳ کیلوگرم است تا زمانی که ۱۳ کیلوگرم باشد.
سن تقریبیاز تولد تا ۱۵ ماهگی
ارتفاع (قد) توصیه‌شدهمتناسب با صندلی
بهترین دوره خریدقبل از آمدن کودکتان آن را تهیه کنید و برای اولین سواری او به‌سمت خانه از آن استفاده کنید.
مدت قابل‌استفاده بودناز ۹ تا ۲۴ ماهگی بسته به نرخ رشد کودک و سایز صندلی

 

مزایا و محدودیت‌های انواع صندلی ماشین کودک

مزایاگروه صفرگروه صفر + گروه صفر + و ۱
قابلیت حملبلهبله×
راحتی در کنترلبلهبله×
قابلیت تبدیل به کریر نوزادبلهبله×
مناسب برای چندین خودروبلهبله×
مهار کششی فردی××بله
چند حالت خوابیدن ۴ حالت خوابیدن××بله
ایمنی بهبودیافته××بله
ارائه هر دو حالت رو به عقب و رو به جلو××بله

 

محدودیت‌هاگروه صفرگروه صفر + گروه صفر + و ۱
سایز بیشتر بچه‌ها در عرض چند ماه بزرگ‌تر از صندلی می‌شودبله××
فقط برای مسافرت با ماشین استفاده می‌شود و نه برای سایر فعالیت‌های بیرون از ماشینبلهبله×
غیر‌قابل‌حمل و حجیم××بله
سنگین××بله
گران××بله

 

بله – مثبت      × – منفی

 

نحوه خرید یک صندلی ماشین رو به عقب مناسب

اکنون که می‌دانید در صندلی ماشین رو به عقب در گروه‌های صفر، صفر+ و صفر + و ۱ به‌دنبال چه‌چیزی بگردید، برای اتخاذ تصمیم مناسب برای خرید، در پی ویژگی‌هایی متناسب با نیازهای فرزندتان باشید.

  • مطمئن شوید که بالشتک صندلی را طوری فشار دهید که گویی با وزن کودک فشرده شده است و با استفاده از متر صندلی را اندازه‌گیری کنید.
  • به‌دنبال حفاظی کوچک و تنظیم‌شونده باشید. همیشه بهتر است آن را با توجه به اندازه‌های فرزندتان انتخاب کنید.
  • سگک‌های تنظیم‌شونده را بررسی کنید. ببینید تا چه حد به‌راحتی باز و بسته می‌شوند.
  • به فاصله سگک‌ فاق تنظیم‌شونده از سطح پشتی صندلی دقت کنید. بررسی کنید باز و بسته کردن آن چقدر راحت است.
  • در جست‌وجوی دسته تنظیم‌شونده باشید، زیرا اکثر مدل‌های صندلی ماشین نیاز به پایین آوردن دسته در طول سفر دارند.
  • مطمئن شوید که صندلی در تمام موقعیت‌های تعریف‌شده به حالت خوابیده درآید و راحتی در هریک را بررسی کنید.
  • به‌دنبال ویژگی‌های ایمنی و راحتی قوی باشید.
  • بررسی کنید که آیا صندلی به‌خوبی در ماشینتان قرار می‌گیرد و می‌تواند مطابق با نیاز کودکتان تنظیم شود یا نه.
  • قابل‌حمل بودن و قابلیت استفاده در چندین وسیله نقلیه را بررسی کنید. امکان تبدیل آن به کالسکه را نیز بررسی کنید.
  • برچسب‌های ویژگی‌های توصیه‌شده، دستورالعمل‌های ایمنی و راهنمای کاربر را بررسی کنید.
  • خرید آنلاین صندلی ماشین از وب‌سایت‌های مورداعتماد شما را از آزمایش تمام این جزئیات نجات می‌دهد، زیرا وب‌سایت تصاویر تمام ویژگی‌های لازم را ارائه می‌دهد و محصول را قبل از قرار دادن آن برای فروش تأیید می‌کند. همچنین می‌توانید به بررسی‌ها، نظرات سایر کاربران و رتبه‌بندی‌ها دسترسی داشته باشید. فقط اطمینان حاصل کنید که محصولی را با سیاست بازگشت معقول انتخاب می‌کنید، به‌طوری‌که درصورت نیاز به جایگزینی این روند آسان باشد.

حقایقی درباره باورهای رایج پیرامون صندلی ماشین رو به عقب

باور اول

من بدون صندلی ماشین به‌خوبی بزرگ شدم، بنابراین برای فرزندم هم همین‌طور خواهد شد. من فکر می‌کنم کودکم بدون صندلی ماشین هم در امان خواهد بود.

حقیقت: شما نسبتاً خوش‌شانس بودید که بدون صندلی ماشین مشکلی برایتان پیش نیامد، اما این بی‌خطرترین حرکت نبوده است. همچنین، این به آن معنا نیست که می‌توانید کودکتان را در معرض خطر قرار دهید. ایمنی برای همه اجباری است.

باور دوم

کودک من زیاد سوار ماشین نمی‌شود، بنابراین خرید صندلی ماشین هزینه اضافی است.

حقیقت: مهم نیست که فرزندتان چقدر با شما بیرون می‌آید. حتی اگر فقط یک بار هم با شما سفر کند، وقتی از بیمارستان به خانه می‌روید، مسئولیت دارید که ایمنی او را تضمین کنید. تصادفات هرگز از قبل خبر نمی‌دهند. شما باید قبل از به دنیا آمدن فرزندتان صندلی را برای انتقال او به خانه تهیه کنید.

باور سوم

صندلی ماشین برای کودک من راحت نیست.

حقیقت: اگر از صندلی ماشین کودک که متناسب با سن و وزن فرزندتان است استفاده کنید، جای نگرانی وجود ندارد. همچنین، حتماً تمامی دستورالعمل‌ها را به‌طور صحیح رعایت کنید. ایمنی و راحتی عوامل کلیدی‌اند که هنگام طراحی و ساخت هر صندلی ماشین برای کودک در نظر گرفته شده‌اند. صندلی‌های ماشین به‌نحوی طراحی شده‌اند که کودک حتی در مسافت‌های طولانی هم راحت باشد.

باور چهارم

صندلی ماشین کودک هرگز کارآمد نیست. ایمن کردن آن نیز نوعی خطر است.

حقیقت: اگر از صندلی ماشین کودک که متناسب با سن و وزن فرزندتان است استفاده کنید، جای نگرانی وجود ندارد. همچنین، حتماً تمامی دستورالعمل‌ها را به‌طور صحیح رعایت کنید. ایمنی و راحتی عوامل کلیدی‌اند که هنگام طراحی و ساخت هر صندلی ماشین برای کودک در نظر گرفته شده‌اند. صندلی‌های ماشین به‌نحوی طراحی شده‌اند که کودک حتی در مسافت‌های طولانی هم راحت باشد.

باور پنجم

پاهای کودک من برای صندلی ماشین رو به عقب خیلی بزرگ است.

حقیقت: صندلی‌های ماشین رو به عقب با در نظر گرفتن ساختار بدن کودک طراحی شده‌اند. کودک شما کاملاً ایمن است، حتی اگر پاهای او از زانو خم شده باشد یا بتواند صندلی ماشین را لمس کند یا به آن ضربه بزند.

باور ششم

من می‌توانم نوزادم را در حالت رو به جلو هم حمل کنم.

حقیقت: اکیداً توصیه می‌شود که درمورد نوزادان از حالت رو به جلو خودداری کنید. کودک شما تا زمانی که ممکن است باید در حالت رو به عقب جابه‌جا شود.

باور هفتم

ما نباید مسافت‌های طولانی را طی کنیم. برای مسافت‌های کوتاه نیاز به صندلی ایمنی نیست.

حقیقت: چه در حال طی کردن مسافت‌های کوتاه باشید چه مسافت‌های طولانی، کودکتان باید در ایمنی کامل باشد و نمی‌توان گفت چه زمانی ممکن است فاجعه رخ دهد. سفرهای معمولی اغلب آن‌هایی‌اند که به‌طرز فریبنده‌ای خطرناک‌اند.

سؤالات متداول

  1. چرا حالت رو به عقب برای نوزاد مهم است؟

در تصادف از سمت جلو ( شایع‌ترین و شدیدترین نوع تصادف)، سر به‌سمت جلو پرتاب می‌شود، اما بدن عقب نگه داشته می‌شود. درحالی‌که کودکان بزرگ‌تر و بزرگسالان با کمربند ایمنی محافظت می‌شوند، گردن، سر و نخاع ظریف نوزاد با انتشار نیرو از پشت محافظت می‌شوند که در حالت رو به جلو امکان‌پذیر نیست.

  1. آیا برای صندلی ماشین نوزاد به پایه نیاز است؟

پایه یکی از لوازم جانبی صندلی ماشین کودک است و نصب آن ضروری نیست. در شرایط خاص مانند سفر هوایی، ممکن است لازم شود آن را بردارید تا تناسبی ایمن داشته باشد.

  1. زاویه مناسب برای حالت خوابیده صندلی ماشین نوزاد چقدر است؟

برای زاویه دقیق، باید سطح خطوط کناری را با سطح زمین تطبیق دهید. زاویه‌ای که با این روش به دست می‌آید بهترین زاویه است، حتی برای کودکان بزرگ‌تر. اگر مدل صندلی ماشین شما توپی به‌عنوان نشانگر زاویه دارد، توپ باید بین دو علامت روی نشانگر باشد که با وزن کودکتان مطابقت دارد. در بیشتر موارد، حداکثر ۴۵ درجه است.

  1. صندلی جلوی ماشین کیسه هوا دارد. آیا باید صندلی ماشین کودک را جلوی کیسه هوا گذاشت؟ آیا آنجا امن‌ترین مکان برای صندلی ماشین کودک است؟

خیر، صندلی عقب همیشه امن‌ترین جا برای صندلی کودک است، برخلاف صندلی جلو. باوجوداینکه صندلی جلو به کیسه هوا مجهز است، صندلی عقب احتمال آسیب‌دیدگی و مرگ را تا بیش از ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید