اخیرا رستورانی در آلمان در اقدامی اجازه ورود کودکان زیر ۱۴ سال را به دلیل بد رفتاری ممنوع کرده است. اما آیا این اقدام کار درستی است؟ این که ورود کودکان به رستوران‌ها را به دلیل بد رفتاری یا سر وصدا کردن ممنوع کنند اقدام درستی نیست و ممکن است تاثیرات بدی در عزت نفس و اعتماد به نفس کودکان داشته باشد. اما برای کنترل رفتار کودکان در رستوران چه اقداماتی را می‌توان انجام داد؟ در این مطلب از کودکت هم به بررسی راه‌هایی که می‌توانید به وسیله آن رفتار کودکان در رستوران و مکان‌های عمومی را اصلاح کنید به شما خواهیم گفت و اگر شما به عنوان والدین یا مشاور کودک راه دیگری می‌شناسید که در تربیت رفتار کودکان در رستوران و جلوگیری از بدرفتاری آن‌ها موثر بوده می‌توانیددر قسمت نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: بهترین راهکار برای ترک عادت پستانک در کودک کدام است؟

آموزش صحیح ؛ راهی برای کنترل رفتار کودکان در رستوران

رفتار کودکان در رستوران

به جای این که ممنوعیت ورود کودکان به رستوران‌ها صورت بگیرد شما می‌توانید با آموزش صحیح به کودک خود طرز رفتار درست در سر میز شام و این که چطور در مکان‌های عمومی رفتار کنند را به او آموزش دهید. یکی از بهترین موقعیت‌هایی که می‌توانید در کنار خانواده خود اوقات خوشی رابگذرانید صرف یک شام خانوادگی در یک رستوران است. شما می‌توانید برای تربیت صحیح و آموزش صحیح نحوه رفتار کودکان در رستوران، تمرین‌هایی را در خانه انجام دهید. برای مثال زمانی که شما در حال آشپزی هستید و نزدیک به زمان سرو غذا است از بچه‌ها بخواهید که مودبانه پشت میز بنشینند و باهم «رستوران بازی» کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه به ترک عادت مکیدن انگشت شست در کودکان کمک کنیم؟

در این بازی شما می‌توانید نقش گارسون را بازی کنید و بچه‌ها باید مودبانه سفارش مورد نظر خود را به شما بگویند، حتی می‌توانید خلاقیت به خرج داده و یک منوی ساده خانگی برای آن‌ها درست کنید و از روی منو غذا به شما خیلی مودبانه بگویند چه می‌خواهند. با تمرین این بازی‌ها در خانه به مرور بچه‌ها یاد می‌گیرند که در مکان‌های عمومی و رستوران‌ها هم رفتار مناسبی داشته باشند. آن‌ها یاد میگیرند که اگر مودبانه در رستوران رفتار کنند و خواسته خود را خیلی مودبانه از گارسون بخواهند، برای آن‌ها منافعی خواهد داشت و مورد تشویق قرار خواهند گرفت. این فوایدد می‌تواند شامل خوردن غذایی که دوستش دارند باشد یا نوشیدنی که در خانه نمی‌توانند بخورند باشد و علاوه بر این بعد از صرف شام اگر مودب باشند دسر و شیرینی سفارش بدهند.
یکی دیگر از فواید صرف یک شام خانوادگی در رستوران این است که بچه‌ها می‌توانند وقت زیادی را با پدر بزرگ یا مادر بزرگ خود بگذرانند. چه چیزی بهتر از این که شام خوشمزه‌ای را در کنار بچه‌ها و پدر و مادر خود نوش جان کنید و باهم بازی‌های سرگرم کننده انجام دهید. البته ثبت همه این خاطرات خوش بسته به رفتار کودکان در رستوران دارد و این که بچه‌ها آموزش ببینند که در چنین مکان‌هایی درست رفتار کنند و مودب باشند نه با سر و صدا و رفتار بی‌ادبانه باعث جلب توجه و بی‌ادبی به دیگران شوند. البته دقت داشته باشید اگر بچه‌ها در رستوران رفتار بدی از خود نشان دهند بهتر است که هرگز جلوی افراد دیگر آن‌ها را تنبیه نکنید، به خصوص از تنبیه بدنی آن‌ها با صدای بلند و فریاد خودداری کنید زیرا باعث سرافکندگی و بدرفتاری بیشتر در آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۲۵ رفتار مودبانه کودکان که باید به آن ها آموزش دهیم

زمانی که کودکی در رستوران بد رفتاری از خود نشان می‌دهد باعث جلب توجه و آزار و اذیت دیگران می‌شود کسی کودک را مقصر نمی‌دانند بلکه شما را به عنوان والدین کودک مسئول بدرفتاری او می‌دانند. تنبیهی که می‌توانید برای کودک در نظر بگیرید این است که دسر دریافت نکند یا نوشیدنی که دوست دارد را به خاطر بد رفتاری نمی‌تواند سفارش دهد. همه این صحبت‌ها را بهتر است در مکانی آرام و دور از جمعیت با او انجام دهید و از سرزنش کردن او مقابل دیگران جدا خوددرای کنید زیرا باعث تشدید بدرفتاری در او می‌شود.

نقش والدین

رفتار کودکان در رستوران

والدین نقش بسیار زیادی در ترتبیت و آموزش رفتاری درست به کودکان در مکان‌های عمومی و رستوران‌ها دارند. آموزش نحوه رفتار کودکان در رستوران و مکان‌های عمومی چیزی است که شما به عنوان والدین یک کودک باید به آن توجه خاصی داشته باشید و این آموزش را از سنین پایین به او شروع کنید تا جزویی از عادت‌هایش شود. تصور کنید که برای یک شام خانوادگی برنامه ریزی کرده‌اید و زمانی که به رستوران می‌روید با نوشته «ورود کودکان زیر ۱۴ سال ممنوع» رو به رو می‌شوید. می‌توانید تصور کنید که این موضوع چقدر می‌تواند در روحیه کودک شما تاثیر بگذارد و او را ناراحت کند. این نوشته را بچه‌ها هر جا که ببینند باعث ناراحتی و آزار و اذیت آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: برای تربیت کودک با ادب و خوش رفتار چگونه باید عمل کنید؟

برنامه‌ریزی کنید!

رفتار کودکان در رستوران

اگر تصمیم گرفته‌اید که برای یک شام خانوادگی در رستوران برنامه‌ریزی کنید تا در کنار خانواده خود اوقات خوشی را سپری کنید ابتدا منو و قوانین رستوران را بررسی کنید و ببیند که مطابق با خواسته‌های شما و خانوادتان است یا نه. هرگز انتظار نداشته باشید که کودک شما برای دو ساعت یک جا بنشیند و از سر جایش تکان نخورد این کار حتی برای شما هم که فردی بزرگسال هستید بسیار خسته کننده است. می‌توانید از روز قبل با رستوران مورد نظر خود هماهنگ کنید تا اگر دیرتر از موعد مقرر به رستوران رسیدید میز شما رزرو نگه دارند. همیشه از قبل برنامه‌ریزی داشته باشید زیرا معطل شدن برای خالی شدن میز و انتظار برای آماده شدن غذا نه تنها شما را خسته می‌کند بلکه بچه‌ها که طاقت کمتری نسبت به افراد بزرگتر دارند را بسیار خسته و عصبی می‌کند و باعث می‌شود رفتار بدی از خود نشان دهند.

بیشتر بخوانید: راهنمایی برای انضباط کودک در سنین مختلف

همیشه برای سرگرم کردن بچه‌ها وسایل بازی کوچک در کیف خود داشته باشید. می‌توانید از کارت‌های بازی کوچکی که به راحتی در کیف جای می‌شوند برای سرگرم کردن بچه‌ها پیش از رسیدن غذا استفاده کنید یا کمی خلاقیت به خرج داده و بازی‌های فکری یا حتی ساده مانند «سنگ کاغذ قیچی» انجام دهید تا سرگرم شوند. حتی می‌توانید بازی‌های خانوادگی انجام دهید و باهم کارت بازی کنید یا بازی‌‌های ساده‌ای مانند «اسمم را حدس بزن» که با چسباندن کاغذ با به پیشانی افراد دیگر انجام می‌دهند را بازی کنید. اگر کودکتان به سنی رسیده است که می‌تواند از تلفن همراه یا تبلت استفاده کند این وسایل برای سرگرم کردن آن‌ها بسیار مناسب است البته بچه‌ها باید بدانند که با رسیدن غذا باید تلفن همراه خود را کنار گذاشته و از صرف شام در کنار خانواده لذت ببرند.

کلام آخر درباره کنترل رفتار کودکان در رستوران

رفتار کودکان در رستوران

بیشتر بخوانید: عادت به دهان بردن اشیا در کودکان برای چیست؟

شما به عنوان والدین کودک در قبال رفتار او مسئول هستید. این که اگر کودک شما در رستوران رفتارمناسبی ندارد و پرخاشگر است بسته به تربیت شما دارد. برخی از کودکان برای جلب توجه به خصوص در مکان‌‌های عمومی رفتارهایی را از خودشان نشان می‌دهند که اصلا جالب نیست و باعث آزار و اذیت دیگران می‌شود. آموزش نحوه رفتار کودکان در رستوران و مودب بودنشان بسته به دقتی دارد که شما در تربیت کودک خود از سنین پایین دارید. اگر به او نحوه برخورد با دیگران و احترام به سایرین را آموزش دهید هرگز رفتارهای ناهنجار در مکان‌های عمومی از خود نشان نخواهد داد. گاهی با همه تدابیری که انجام می‌دهید بازهم کودک شما رفتار نامناسبی از خود نشان می‌دهد که می‌توانید با هشدار دادن به او این رفتارها را برطرف کنید. هرگز کودکان را در مکان‌های عمومی تنبیه نکنید و از کتک زدن آن‌ها جدا خوددرای کنید زیرا نه تنها باعث تشدید بدرفتاری در آن‌ها می‌شود بلکه باعث سرخوردگی و کاهش عزت نفس در آن‌‌ها نیز می‌شود.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید