رفتن به بیمارستان برای به دنیا آوردن نوزاد هم‌زمان هم هیجان‌انگیز است و هم نگران‌کننده. با به دنیا آمدن نوزاد، قرار است تمام تلاش‌ها و مراقبت‌های نه ماه گذشته شما به بار بنشیند. این موضوع روز زایمان را به تاریخی به‌یادماندنی و مهم در زندگی‌تان تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، فرا رسیدن روز زایمان دغدغه‌هایی را نیز با خود به همراه دارد. یکی از این دغدغه‌ها درباره وسایلی است که در بیمارستان و زایشگاه مورد نیاز شماست و باید در ساک بیمارستان نوزاد همراه خود داشته باشید.

فرقی نمی‌کند که تاریخ دقیق زایمانتان از پیش تعیین شده باشد یا برای رفتن به بیمارستان منتظر نشانه‌های فیزیکی زایمان باشید، به‌هرحال، باید برای رفتن به بیمارستان کاملاً آماده شوید. بستن کیفی که تمامی لوازم مورد نیاز شما و نوزاد در آن است یکی از قدم‌های مهم در رسیدن به این آمادگی است. در این مقاله، فهرست کاملی از این وسایل در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

آنچه در این مقاله میخوانید:

ساک بیمارستان نوزاد را چه زمانی ببندید؟

حوالی هفته‌های ۳۴ و ۳۵ بارداری، زمان خوبی برای آماده کردن کیف بیمارستان است. اگر حاملگی پرخطری دارید، حتی می‌توانید یکی دو هفته زودتر این کار را انجام دهید و خیال خودتان را راحت کنید. به‌هرصورت، کیف بیمارستان باید تا هفته ۳۸ کاملاً آماده باشد.

در ساک بیمارستان نوزاد چه چیزهایی بگذارید؟

مادرهایی که زایمان طبیعی دارند معمولاً یک تا دو روز در بیمارستان می‌مانند. خانم‌هایی که سزارین می‌کنند ممکن است به همین میزان یا یک روز بیشتر در بیمارستان باشند. بااین‌حال، بیمارستان‌های مختلف شرایط متفاوتی برای تعداد شب‌های نگهداری مادران دارند. برای اطمینان بیشتر، بهتر است از بیمارستان محل زایمانتان بپرسید که به‌صورت نرمال لازم است چند روز را در آنجا سپری کنید و هنگام آماده کردن کیف این موضوع را در نظر داشته باشید. همچنین از پذیرش بیمارستان سؤال کنید که آن‌ها چه لوازمی در اختیار مادر و نوزاد قرار می‌دهند و این وسایل را از فهرستتان خط بزنید. درنهایت، با توجه به مواردی که در ادامه این مطلب به آن‌ها اشاره شده است، فهرست کاملی از لوازم مورد نیازتان تهیه کنید.

مدارک شناسایی و پزشکی

در یک پوشه، تمامی مدارک مورد نیاز ازجمله کارت ملی، دفترچه بیمه، سونوگرافی‌های غربالگری و تمامی فرم‌های مربوط به بیمارستان را قرار دهید.

لباس‌ها

لباس‌هایی که برای تعویض در بیمارستان به همراه می‌برید باید گشاد و راحت و دکمه‌دار باشند. در این صورت، شما در پوشیدن آن‌ها و همچنین شیردهی به نوزادتان هیچ مشکلی نخواهید داشت. در صورت امکان، وقتی برای رفتن به بیمارستان از منزل آماده می‌شوید، از لباس‌های قدیمی‌تان استفاده کنید. چراکه در این مسیر ممکن است لباستان با ترشحات یا خون آلوده شود.

کفش‌ها

برای رفتن به بیمارستان، کفش‌هایی راحت و بدون بند بپوشید که به‌راحتی و بدون خم شدن قابل تعویض باشند. یک جفت جوراب نیز در ساک بیمارستانتان قرار دهید.

بالم لب

بیشتر مادرها، پس از اتمام زایمان، خشکی لب‌ها را تجربه می‌کنند. برای حل این مسئله بالم لب همراه داشته باشید.

تنقلات و نوشیدنی

گاهی اوقات فرایند زایمان ساعت‌ها طول می‌کشد. در چنین مواقعی، همراه داشتن مقداری تنقلات یا نوشیدنی کمکتان می‌کند که این زمان دشوار را با راحتی بیشتری سپری کنید. آب‌نبات‌های بدون قند گزینه‌های مناسبی برای این مواقع‌اند.

زیرپوش و نوار بهداشتی

به‌دلیل ترشحات و خونریزی زیاد پس از زایمان، در طول اقامت خود در بیمارستان چندین زیرپوش و نوار بهداشتی تعویض خواهید کرد. بنابراین یکی از مهم‌ترین مواردی که حتماً باید در ساکتان قرار دهید تعدادی زیرپوش و نوار بهداشتی گشاد، پنبه‌ای و راحت است. از همراه بردن زیرپوش‌های فانتزی و گران‌قیمت جداً پرهیز کنید.

لوازم آرایش

مسواک، خمیر دندان، نخ دندان، حوله، شامپو، صابون، برس و کرم‌های ضروری‌تان را در ساک بیمارستان بگذارید.

لوازم شیردهی

سوتین‌ها و پدهای مخصوص شیردهی ازجمله مواردی‌اند که تجربه شیردهی‌تان را در بیمارستان ساده‌تر می‌کنند.

عینک یا لنز

احتمال زیادی وجود دارد که به‌دلیل هیجان یا درد زایمان فراموش کنید عینک یا لنزتان را روی چشمتان بگذارید. به همین دلیل، اگر عینک قدیمی دارید، حتماً آن را در ساک بیمارستانتان قرار دهید.

گجت‌ها

شارژرهای موبایل و تبلت ازجمله مواردی‌اند که حتماً باید به همراه داشته باشید. همچنین اگر تمایل دارید، می‌توانید یک ام‌پی‌تری پلیر را نیز در کیفتان بگذارید.

اکسسوری‌ها

برای جمع کردن موها حین زایمان یا شیردهی، یک هدبند و چند گیره مو به کارتان خواهد آمد.

لباس‌های اضافی

ازآنجاکه در مسیر خانه به بیمارستان ممکن است لباس‌هایتان آلوده شوند، یک دست اضافه از هر لباستان را برای برگشتن به خانه در ساکتان بگذارید.

کتاب

همراه داشتن کتابی جالب و آرامش‌بخش در بیمارستان خالی از فایده نخواهد بود.

چشم‌بند یا گوش‌گیر

اگر سخت به خواب می‌روید و به استفاده از چنین وسایلی عادت دارید، آن‌ها را با خودتان به بیمارستان ببرید.

همراهتان در بیمارستان باید چه چیزهایی را در کیفش بگذارد؟

در زمان اقامتتان در بیمارستان، فرد دیگری که معمولاً همسر یا مادرتان است، با شما همراه خواهد بود. توجه داشته باشید که برای راحتی بیشتر، همراهتان در بیمارستان نیز باید ملزوماتی را در کیفش بگذارد. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است وسایلی‌اند که اقامت همراهتان را راحت‌تر خواهند کرد:

  • بالش،
  • پخش‌کننده موسیقی،
  • پتو،
  • هندزفری،
  • پول نقد،
  • کفش یا دمپایی راحت،
  • لباس راحت و مناسب.

برای نوزادتان چه لوازمی را باید در ساک بیمارستان بگذارید؟

  • دو یا سه دست لباس، کلاه و جوراب نوزادی، با توجه به فصلی که فرزندتان به دنیا می‌آید.
  • پتوی نوزادی،
  • پوشک: ازآنجاکه نوزاد ممکن است در طول روز ۱۲ بار پوشکش را کثیف کند، بهتر است تا حد امکان تعداد زیادی پوشک در ساک بیمارستانتان بگذارید.
  • دستمال مناسب برای پاک کردن شیر.

همچنین برای جابه‌جایی امن و راحت نوزاد، بهتر است پیش از رفتن به بیمارستان صندلی ماشین او را در اتومبیل نصب کنید.

در کیف بیمارستانتان چه چیزهایی را نباید بگذارید؟

  • جواهرات،
  • پول نقد و دیگر لوازم ارزشمند،
  • داروهایی که تجویز پزشکتان نیست. این مورد حتی ویتامین‌ها را هم در بر می‌گیرد.

آماده کردن ساک بیمارستان نوزاد چند هفته پیش از رسیدن به نه ماهگی مقداری آرامش ذهنی را در آن روزهای شلوغ به همراه خواهد داشت. بااین‌حال، درباره اینکه چه چیزهایی را در ساک بیمارستان بگذارید، هیچ استرسی به خودتان راه ندهید. چراکه حتی در صورت فراموش کردن بعضی ملزومات، اعضای خانواده یا دوستانتان می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها را تهیه کنند و به شما برسانند. فراموش نکنید که هدف آرامش و راحتی شما و نوزادتان است.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید