این روزها همه باید ماسک بزنند. کوچک و بزرگ هم ندارد. دیگر کرونای از بند رهاشده رحمی ندارد و حتی نوزادان را هم با تیر عفونت‌هایش نشانه می‌رود. همه باید ماسک بزنند و فاصله دست‌کم ۳ متری را با دیگران حفظ کنند. به فضاهای شلوغ نروند و اصلاً وارد مکان‌های پرجمعیت سربسته نشوند. دست‌ها را هم که باید دست‌کم ۲۰ ثانیه تمیزِ تمیز بشویند. حالا که بچه‌ها باید سفت‌وسخت‌تر از قبل ماسک بزنند، پرسش‌هایی درباره ماسک برای کودکان مطرح شده است که در این مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود.

آنچه در این مقاله میخوانید:

چرا ماسک زدن برای کودکان واجب و مهم است؟

کووید-۱۹ به شکل‌های مختلفی خود را به افراد تحمیل می‌کند. بعضی افراد بدون اینکه بدانند ناقل این ویروس‌اند و همین باعث می‌شود خطر در کمین همه باشد. ماسک زدن باعث می‌شود ذرات تنفسی از دهان و بینی افراد مبتلا یا ناقل بی‌علامت به دیگران منتقل نشود. ضمن اینکه، با داشتن ماسک، افراد کمتر به صورت و دهانشان دست می‌زنند. همین مانع مهمی بر سر راه ورود ویروس‌ها به بدن است.

چطور اهمیت ماسک را به کودکان توضیح دهید؟

باید به کودکانتان درباره کرونا بگویید. آن‌ها را در جریان بگذارید که این بیماری خطرناک است و نیاز به رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی دارد. لازم است برایشان جا بیندازید که دوری از آدم‌های دیگر و حفظ فاصله چقدر مهم است. کودکان بزرگ‌تر به توضیحات دقیق‌تری از ماجرای شیوع کووید-۱۹ نیاز دارند.

آن‌ها قدرت درک بیشتری دارند و برای قانع شدن باید بیشتر در جریان این مشکل جهانی قرار بگیرند. اما برای کودکان کوچک‌تر، لازم نیست همه‌چیز را دقیق و با جزئیات توضیح دهید. با کودکان روراست باشید و درباره پاندمی دروغ نگویید.

البته حواستان باشد مشکل را بدل به فاجعه‌ای دلهره‌آور برای کودک نکنید. ولی توضیح دهید که سرفه و عطسه کردن باعث می‌شود آدم‌ها از هم کرونا بگیرند و این بیماری زیاد ساده و آسان خوب و درمان نمی‌شود. به کودک بگویید که قبول دارید ماسک نزدن بسیار راحت‌تر است. اما در حال حاضر با این کار مانند نگهبانی قوی و مسئول از سلامت خودتان و دیگران مراقبت و محافظت می‌کنید.

راه درست ماسک زدن چیست؟

ماسک باید بدون هیچ راه نفوذ هوا از اطرافش روی بینی و دهان کودک قرار بگیرد. قبل و بعد از گذاشتن و برداشتن ماسک برای کودکان هم دست‌های او را بشویید یا به او یاد بدهید این کار را خودش انجام دهد. به کودک یاد دهید در طول استفاده از ماسک نباید آن را لمس کند. حواس کودک را به شستن دست‌ها جمع کنید. باید یادش دهید که تمیزی و نظافت دست‌هایش مهم است و نباید با دست کثیف صورتش را لمس کند.

کودکان باید در شرایط و موقعیت‌های زیر ماسک بزنند:

  • اگر علائم کرونا مانند سرفه‌ و عطسه دارند، حتماً ماسک بزنند.
  • در خارج از منزل حتماً باید ماسک بزنند.

ماسک‌ مناسب برای کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • ماسک باید به‌طور کامل روی صورت بخوابد و منفذی نداشته باشد.
  • ماسک باید روی دهان و بینی را بپوشاند.
  • هیچ‌گونه هوایی نباید به ماسک وارد یا از آن خارج شود.
  • ماسک‌هایی تهیه کنید که در بخش بینی مفتولی فلزی دارند که روی بینی ثابت می‌شود.
  • ماسک نباید از جنسی باشد که تنفس را مشکل می‌کند، مثلاً وینیل جنس مطلوبی نیست.

در آخر

ماسک‌ها تکه‌پارچه‌های کوچکی‌اند که جانتان را نجات می‌دهند. پس باید در استفاده از آن‌ها برای خودتان و کودکانتان دقت به خرج دهید. این روزها می‌گذرد اما اگر مسئولانه رفتار نکنید و خودتان و دیگران را به خطر بیندازید، سیاهی سابقه‌تان در دنیا باقی خواهد ماند.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید