اگر متوجه شدید که کودکتان نمی‌تواند به‌درستی مدفوع کند یا در دفع آن مشکل دارد، ممکن است از یبوست رنج ببرد. یبوست ممکن است ناشی از دلایل زیادی مانند تغییر در عادات غذایی، شیر خشک یا یک بیماری گذرا باشد. شما می‌توانید با این ۱۲ درمان طبیعی یبوست در نوزادان که هر کدام  آزمایش‌شده و امتحان‌پس‌داده به‌طور مؤثر با این بیماری مقابله کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

علائم یبوست در نوزادان

۱۲ راهکار برتر درمان طبیعی یبوست در نوزادان

دیدن درد و ناراحتی کودکتان می‌تواند بسیار دلهره‌آور و ناراحت‌کننده باشد. در ادامه چند درمان طبیعی یبوست در نوزادان آمده است که می‌تواند مفید باشد و کمکتان کند:

  1. آب سیب

درست مانند بزرگسالان، فقدان فیبر در نوزادان نیز می‌تواند باعث یبوست شود. وجود پکتین‌ـ‌فیبر محلول در آب در سیب برای درمان یبوست بسیار مفید است. شما می‌توانید یک عدد سیب را همراه با پوست آن آب بگیرید و با شیشه شیر یا جرعه‌جرعه به کودکتان بدهید. یک بطری آب‌میوه در روز می‌تواند به راحتی مدفوع کردن نوزادتان کمک کند.

  1. آب آلو

آب آلو در مبارزه با یبوست در نوزادان کاملاً مؤثر است. آلو یک ملین طبیعی است. بنابراین آب آلو در آسان کردن حرکات روده در نوزادان معجزه می‌کند. ممکن است ۴ تا ۵ ساعت طول بکشد تا آب آلو باعث اجابت مزاج شود.

  1. شکر قهوه‌ای

اگر کودکتان بیشتر از یک سال سن دارد، محلول شکر قهوه‌ای می‌تواند در درمان یبوست معجزه کند. شما می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری شکر و نصف اونس آب (معادل تقریباً ۱۴ گرم آب) را با هم مخلوط کنید و این محلول را ۲ بار در روز به کودکتان بدهید. توصیه می‌شود به‌جای شکر سفید از شکر خرما یا شکر قهوه‌ای استفاده کنید.

  1. روغن نارگیل ارگانیک

در مواقعی که کودکتان از یبوست یا مشکل در دفع مدفوع رنج می‌برد، روغن نارگیل ارگانیک بسیار کارآمد است. اگر کودکتان بیش از ۶ ماه سن دارد، می‌توانید ۲ تا ۳ میلی‌لیتر روغن نارگیل به غذای او اضافه کنید. اما اگر سن کودکتان کمتر از ۶ ماه است، می‌توانید روغن نارگیل را در اطراف مقعد کودکتان بمالید تا دفع مدفوع او راحت شود.

  1. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی برای مقابله با یبوست در نوزادان بالای ۶ ماه بسیار مفید است. شما می‌توانید برای نرم شدن روده‌ها به کودکتان آب گوجه فرنگی بدهید. یک گوجه فرنگی کوچک را با یک فنجان آب بجوشانید. مخلوط را خنک و صاف کنید. برای جلوگیری از یبوست، روزانه ۳ تا ۴ قاشق از این آب را به کودک بدهید.

  1. دانه رازیانه

دانه‌های رازیانه با توجه به فواید بسیاری که برای سلامتی دارند شناخته‌شده‌اند. این دانه‌ها همچنین برای درمان مشکلات گوارشی بسیار مؤثرند. می‌توانید یک قاشق چای‌خوری دانه رازیانه را در یک فنجان آب بجوشانید. جوشانده را خنک و صاف کنید و ۳ تا ۴ بار در روز به کودک بدهید. اگر کودکتان کمتر از ۶ ماه سن دارد، مادر می‌تواند ۲ بار در روز دانه رازیانه مصرف کند.

  1. پاپایا

پاپایا منبع غنی فیبر است و بنابراین در درمان یبوست بسیار مؤثر است. برای نوزادان بالای ۶ ماه، پاپایا یک روش درمانی عالی برای مبارزه با یبوست است. پالپ، تکه‌ها یا اسموتی‌های پاپایا را می‌توان به کودک داد تا حرکات روده را تنظیم کند.

  1. گلابی

گلابی سرشار از پکتین و فیبر غذایی است. می‌توان گلابی را رنده کرد تا آب آن گرفته شود. بهتر است آب گلابی را به‌شکل رقیق‌شده به کودکتان بدهید. بنابراین، ۲ اونس (معادل ۵۶ گرم) آب‌میوه را با مقادیر مساوی آب مخلوط کنید و به کودکتان بدهید تا به نرم شدن حرکات روده کمک کند. گلابی را می‌توان بعد از ۴ ماهگی به نوزاد داد.

  1. مایعات

یبوست ممکن است به‌دلیل کمبود مایعات در رژیم غذایی کودک شما رخ دهد. بنابراین، اگر سن کودکتان بیشتر از ۶ ماه است، توصیه می‌شود که مایعات کافی را در رژیم غذایی کودکتان بگنجانید. سوپ‌ها، آب‌میوه‌ها، شیر و آب برخی از مواردی‌اند که می‌توانید به کمک آن‌ها میزان مایعات دریافتی بدن را افزایش دهید. مقادیر کافی مایعات در بدن کودک شما ممکن است به حرکات نرم روده کمک کند.

  1. حمام آب گرم

حمام آب گرم راه‌حلی ایده‌آل برای تسکین و آرام کردن عضلات منقبض است. درصورتی‌که کودک یبوست داشته باشد هم حمام آب گرم راه‌حل مناسبی است. وان کودکتان را با آب گرم پر کنید و چند قاشق جوش شیرین درون آن بریزید. این کار به عضلات راست‌روده کمک می‌کند تا باز شوند و به حرکت روده کمک کنند.

  1. ماساژ

ماساژ شکم راه‌حلی عالی برای تحریک حرکات روده در نوزادان است. توصیه می‌شود که از حرکات ملایم دست در جهت حرکت عقربه‌های ساعت برای تحریک روده‌ها به‌سمت ناحیه رکتوم یا همان راست‌روده استفاده کنید. می‌توانید برای این کار از روغن ماساژ مخصوص کودکان استفاده کنید.

  1. ورزش کردن

درست مانند بزرگسالان، برای نوزادان بسیار مهم است که تحرک داشته باشند یا ورزش کنند تا حرکات روده نرمی داشته باشند. اگر کودکتان در مرحله خزیدن است، می‌توانید او را تشویق کنید تا در اطراف محیط داخل خانه حرکت کند. اگر کودکتان کوچک‌تر است، می‌توانید با حرکت دادن پاها به جلو و عقب، حرکت دایره‌ای یا بالا و پایین بردن پاها به او کمک کنید تا ورزش کند. این کار یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی یبوست در نوزادان است.

توصیه می‌شود قبل از اتخاذ هرگونه تصمیمی درباره به‌کارگیری درمان طبیعی یبوست در نوزادان با پزشک مشورت کنید. اگر کودکتان به‌درستی تغذیه نمی‌کند، وزن کم می‌کند یا خون در مدفوع او وجود دارد، فوراً به‌دنبال کمک پزشکی باشید.

پاسخ شما:

دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید
نام خود را اینجا وارد کنید